Oсмoто издание на най-големия фестивал в България за независимо сценично изкуство - АСТ Фестивал за свободен театър, ще се проведе от днес до 25 октомври в София. Публиката отново ще има възможността да види витрина на най-доброто от съвременната българска независима сцена, международна селекция и богата паралелна програма със специални събития, дискусии, уъркшопи и гости от над 10 държави.

Предстоящото издание е под наслов POST-POST и се стреми да улови пулса на времето в мрежата от смисли – от „постмодернизъм“ и „постдраматично“, през „постдигитално“, до постовете в социалните мрежи, оплитащи ни в безкраен поток от информация.

Затова и фокусът на българската селекция е експериментът на ръба на познатите жанрове. Тя ще покаже осем ярки представителя на откривателския дух в сценичното изкуство.

От документалния театър, през съвременния танц и пърформанс, до интерактивните формати, сетивната инсталация и психодрамата

всеки от спектаклите развива собствен сценичен език, за да комуникира своите послания.

Един от акцентите, които естествено се оформят в програмата е политическата и социална трансформация на обществото, както и ролята на изкуството в тези промени. Театралното представление “Опиянение и гняв. Изследвания върху авторитарния характер” (19.10, театър “Азарян”) ще постави под въпрос желанието, което поражда авторитаризма и динамиките, които стават двигател на масови социални движения с цел обществена промяна. Промяната е фокус и в европейската копродукция “Invisible republic #stilllovingtherevolution” (25.10, в театър “Азарян”), която разглежда концепцията за радикална демокрация през призмата на революцията и мястото на жената в нея. Темата ще бъде продължена от дискусията “Говорейки за революция?”, с участието на германския издател КД Волф, писателя Георги Господинов, директора на германския колектив andcompany&Co. и артистичния директор на прочутия независим театър “Арка” в Прага.

Темата за феминизма и женското тяло е сред най-актуалните в света на изкуството в последната година. Тя се появява в “Съвършено розово” (21.10, 18:00 в ДНК) – танцов спектакъл, който разглежда женското тяло като субект на действие и въздействие, като употребява вече наложени еротизирани стереотипи и образи. “Still to come. A feminist pornscape” (22.10, 20:00ч., в „Червената къща“) ще покаже по експлицитен начин женската сексуалност и ще свърже зрителя с

детското му Аз, в чието съзнание не съществуват рамки за възраст, пол и сексуална “чистота”

Границите между психиката и физиката, между вътрешния и външния ни свят са централни в много от постановките. „Интервюта с душата“ (21.10, 20:00ч., галерия „Етюд“) е представление-провокация в сферата на взаимоотношенията тяло-душа през призмата на изкуството и психодрамата. Премествайки границите между изпълнителското изкуство и визуалната инсталация, колективният ритуал „PURE“ (20.10, ДНК) изследва влиянието на въображението върху възприятието ни за реалност и човешки взаимоотношения. “Историята на вчерашния ден” (22.10, 18:00 ч., галерия „Етюд“) е невербален спектакъл, в което шестима артисти мечтаят с несигурни намерения, давайки внимание на усещането ни за самота, дори в присъствието на околните. “Щастливият Бекет” (20.10, 20:00 ч.,„Червената къща“) е интерактивно театрално представление, който се изгражда от текстове на зрителите, присъстващи в залата.

Процесът на изграждане и разрушаване и връзката им с движението са силно центрирани в живота на всеки един от нас, като заемат различни форми и проявления. “This is how we do it” (20.10, 18:00ч., „Червената къща“) е израелска хиперактивна физическа театрална комедия, която поставя под въпрос цялостния смисъл на битието ни, разгледано като поредица от ежедневни движения. Принципът за разрушение е ключов във френския пърформънс “Buffet A Vif / Smashed to pieces.” (23.10, от 20:00 ч. в ДНК), който излага наяве изпълващото чувство от акта на чупенето и щастието от изграждането наново, като форма на емоционално освобождение от миналото.

Единствената българска премиера „Мовименто/Вариации“

(24.10, 20:00 ч., ДНК) обръща внимание на движението като хореография, като природна и житейска потребност, на движението като разпространение на идеи, на дигиталната динамика, миграционни процеси и т.н. „Което остава” (24.10, от 16.30 и 18.00 ч. в „Червената къща.“) е документален вербатим спектакъл-променада, в който зрителят поема между три знакови софийски улици, за да стане част от паралелния живот на града, от ‘невидимото' му движение през очите и разказите хората, които отговарят за събирането на боклука.

Международната паралелна и образователна програма на ACT Фестивал за свободен театър също търси пресечната точка между българската публика и театрално поле, международния опит и универсалните теми, където те се срещат. Сред темите са лекции и споделяне на опит за драматургия и нови режисьорски, репетиционни и кастинг подходи, работилници за радикално сценично присъствие и уъркшопи за ефективна емоционална и сетивна връзка между актьор и публика.

 

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Скулпторът Живко Седларски открива изложба в Пловдив

Скулпторът Живко Седларски, който от 30 години живее и твори във Франция, пристигна в България, за да представи в Пловдив самостоятелна изложба с нови, непоказвани досега скулптури, пластики и рисунки. Изложбата ще бъде открита днес от 18.30 ч. в галерия „Аспект”.

Извадиха на светло пълководците на Иван Шишман

Със забележителен финал завършват разкопките на хълма Чуката в Свищов под ръководството на проф. Николай Овчаров. Идентифицирани са имената и личностите на пълководците на цар Иван Шишман в последната му война с османците през 1395 г., съобщи историкът.

Нейка Кръстева бие камбаната в книга за множествената склероза

Известната журналистка Нейка Кръстева подхожда безстрашно към тема, която повечето колеги заобикалят. В първата си авторска книга „Присъдата“ тя влиза в обувките на млад мъж, болен от множествена склероза (МС), над когото витае облак на обреченост.