Снимки

- Г-н Стаматов, какво налага учениците да попълват т.нар. джендър анкети, които бяха спрени от образователното министерство?

 

- Това са анкети, които са правени по писма, идващи от МОН. През тази година покрай обсъждането на Истанбулската конвенция се наложи да бъдат спрени, за да няма излишно напрежение. Тази анкета е от НПО, която има подкрепата на МОН. В нея няма абсолютно никакви притеснителни въпроси, но поради изключително развихрилата се комуникация около конвенцията, смятам, че наистина беше разумно анкетите да бъдат спрени. Смисълът на всяка една анкета е да се види моментното състояние на едно поколение. Един въпрос, зададен преди 10 години, сега има съвсем друг отговор и това е напълно естествено.

 

- Какво означава „Училище без насилие и стереотипи по отношение на пола“?

 

- Това е заглавието на самата анкета, определена от неправителствената организация и съм убеден, че ако не се обсъждаше Истанбулската конвенция, нямаше да има абсолютно никакъв проблем при провеждането й.

 

- Във вторник във вашето училище се проведе дискусия за млади учители, на която отново се наблегна на проблема с острия дефицит на кадри. Избистрихте ли решение?

 

- Това не е лесно разрешим проблем. Има много обстоятелства – най вече в много сфери има липса на работна ръка, не само в образованието, също така - миграцията, която върви в страната ни от много години. Един много добър пример по отношение на привличане на млади кадри е училището, което ръководя. Но по този въпрос е работено целенасочено и съвсем съзнателно от ръководния екип през последните десет години. Всички кадри, които се назначават, могат да бъдат категоризирани в групата на младите и това даде доста добри резултати. В момента почти 60% от учителите в 119-о СУ са на възраст около 30 години, което наистина е много голяма рядкост в цялата ни образователна система. Но ключовият подход за успешното им задържане в училищната среда е доброто отношение в педагогическия колектив и свободата, която им се предоставя, за да работят с учениците. Обикновено всеки един учител се чувства притиснат, когато няма свобода за преподаване и именно по тази причина си обяснявам задържането им при нас и това е пътят. В национален план е малко по-трудно, защото там от значение е районът на училището, отдалечеността му от областния център, също така - училищната среда, атмосферата и какви ученици учат - дали са от уязвими групи и каква е концентрацията им.

 

- Родители вече недоволстват срещу критериите за прием в първи клас, според които основна тежест има уседналостта. Смятате ли, че е необходима корекция?

 

- Със сигурност създаването на единни правила за прием в първи клас в столицата е много правилна стъпка. Това е най-добрият начин, за да няма усещане за неравнопоставеност по отношение на едни родители спрямо други. Който и критерий да бъде избран за водещ и най-важен, винаги ще има група родители, които няма да бъдат доволни. Наистина адмирирам, че се взима под внимание уседналостта на родителите по отношение на постоянния адрес. Нещо, което е съвсем основателно не само на национално ниво от близкото минало, но и в международен план. Обикновено всяко едно квартално училище трябва да обслужи интересите на децата и родителите, които са в дадения квартал и чак тогава да удовлетворява желанията, при наличие на свободни места на други деца. И този водещ критерий е много значим за първата голяма вълна на записващи се ученици, които условно казано се приемат на първо класиране. Определено следващите критерии, които са по отношение на по-малката продължителност на уседналост или другите допълнителни критерии, имат своето място, когато става дума за училища с второ, трето класиране или на този етап не са чак до такава степен условно казано желани. Но мисля, че е крайно време да се разбере, че е доста субективно и изкуствено да се смята, че заради добрата реклама, натрупана през последните 10-15 години, има определена група най-желани училища. В почти всеки един малък квартал на София има едно прекрасно училище, което също може да бъде избрано от родителите, а не да се насочват към добре познатите 20 желани учебни заведения. Определено водещ критерий трябва да остане уседналостта.

 

- Чуха се оплаквания, че според определените прилежащи райони едно дете попада само в едно училище. Това не е ли ограничаващо?

 

- Съвсем естествено е едно дете да попада в прилежащата територия само на едно училище, защото то живее на едно място. И наистина по този водещ критерий то ще получи най-много преднина за най-близкото си квартално училище. В същото време обаче има училища, които и в момента са много желани – 18-о, 32-о, но не могат да разчитат само на този критерий, защото в обсега на тези две училища има най-много 20-30 ученици, които са родени в този район, а в същото време те са много желани. Т.е. при тях записването ще бъде по някой от другите критерии, предложени от СО. Така че родителите не се лишават от правото да кандидатстват за всяко едно училище, за което решат.

 

- Те ще има възможност, но какъв е реалният шанс да бъдат приети в училище от по-отдалечен район?

 

- Шанс има. В 119-о училище например невинаги през последните години всички родители, които живеят в територията на учебното заведение, пожелават децата им да учат в училището. Затова има възможност да бъдат записани и деца, които по-отскоро живеят наблизо или пък са от по-отдалечени райони. Така че в този смисъл всеки родител би могъл да подаде заявления на няколко места и след като бъдат изнесени резултатите, може да види какви са бъдещите шансове на детето за записване.

 

- Какво се случва, ако обаче има деца от една група на база уседналост и с равен брой точки по допълнителните критерии? Как ще се отсяват?

 

- Според сегашните проектоправила това е ангажимент на самото училище със съгласувателна процедура на Обществения съвет. Това означава, че ако броят на децата, кандидатстващи в 119 – о училище и съответстват на изискванията са повече от 5 паралелки, които можем да приемем, ние трябва да решим дали ще поемем всички, които съответстват на това условие, или ще намалим децата. Този избор всъщност може би ще се направи малко преди изнасянето на първото класиране, защото дотогава няма да се знае колко са самите желаещи, подали желание за записване. Хубавото на тазгодишните правила е, че всеки един районен кмет в столицата раздели териториите в районите. Предварително се знае с много голяма вероятност очакваният брой кандидати за първи клас, така че подобни изненади би могло да има на малък брой училища, и то на райони, които са гранични с други – например Студентски град, Манастирски ливади, Витоша, където няма в близост училище, което да поеме големия ученически поток. А за тези училища, които са квартални като 119-о, ние знаем предварително очаквания брой кандидати, които са по първия критерий – т.е. най-дълго живелите в близост до училището и изненади в това отношение не очакваме да имаме въобще.

 

- И все пак, ако има деца с равен резултат?

 

- Ако се говори за около 5 деца, не би било проблем, би било, ако са 15 например.

  •  

- Означава ли това, че този въпрос стои отворен?

 

  • - Отворен е, да. На този етап не се приема идеята за жребий, който за мен е необходим.


 

ВИЗИТКА:


 

Роден е през 1967 г. в Карнобат

Завършил е Факултета по биология на СУ “Св. Климент Охридски” и преподава биология

Бил е последователно директор на 150-о СУ, 80-о СУ и 119-о СУ в София

Зам.-министър на образованието в кабинета „Борисов 2“

В момента отново е директор на 119-о СУ в София


 

 

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Eнергийни сюжети или каква е връзката между леда, електричките и "Белене"

Явно последната седмица на петия месец от нашето председателство на Съвета на Европейския съюз ще протече под знака на две важни визити на български политици в Русия: отминалата вече среща на президентите на двете страни в Сочи и предстоящата среща на българския премиер с руския президент и с други официални лица на 30 май в Москва.

Побойниците от фейсбук

Късно следобед в събота до читалището в кв. "Гривица" в Шумен убили с нож млад мъж, баща на три деца. На пръв поглед мнозина биха отвърнали глава - битова свада на границата на квартала с циганската махала, някак си дежавю, което не предизвиква съпричастност. Можеше да си продължим с обърната глава, ако не беше цялата съботна активност на убиеца в социалните мрежи.

Вечната сила на пазарлъка

 Промениха се светът, хората и техните нрави. Няма го умилителния пазарлък от времето на Любен-Каравеловите герои. Дигиталната епоха иска своето.