9 пъти повече празни магазини по „Витошка“

9 пъти повече празни магазини по „Витошка“

Пандемията оряза с 13% наемите в моловете

9 пъти скочи за година делът на празните магазини по столичния булевард „Витоша“, сочи проучване на конюнктурата в сегмента за миналата година на Colliers. Свободните площи по най-известната търговска улица в България през 2019-та са били само 1%, в края на миналата година скача до 9 на сто.

За същият период смяната на наематели в търговските обекти там отбелязва ръст от 3% и достига нива от 8%. Общо за столицата свободните площи нарастват от 8% на 11% за една година.

През 2020-та пандемията оряза с 13% наемите на магазините в моловете в София. В края на декември

средното им ниво падна 34 евро/кв. м на месец,

срещу 39 евро за 2019-та.

В края на 2020-та наемните нива остават непроменени, след отчетения спад в края на първото полугодие. По най-известната търговска улица на София понижаването на годишна база е от 55 на 50 евро за единица площ.

Наличните модерни търговски площи в София запазват нивата си от първото полугодие на годината - 390,660 кв. м. Здравната криза и затварянето на търговските центрове като част от противоепидемичните мерки, доведе до по-ниски нива на усвояване през 2020 г. За второто шестмесечие са 6260 кв.м., а за цялата година 15 320 кв. м. Свободните площи в моловете в края на 2020 г. регистрират нива от 7,4% спрямо 5,6% в края на 2019 г.

Над 90% е средната заетост в търговските паркове в столицата

Общият обем модерни търговски площи в България се запазва на ниво от 796,000 кв. м. Три нови търговски парка са открити през второто полугодие на 2020 г. Така общото предлагане достига 190,450 кв.м. т. е. ръст от 9% спрямо първите шест месеца и 19% спрямо края на 2019 г. Някои от новите марки за българския пазар през разглеждания период са: еMAG (първи физически магазин), Tata Italia, Teilor и Sportisimo.

Предлагането на модерни търговски площи в Пловдив през 2020 г. се запазва на нива от 87 500 кв. м. Усвоените площи за цялата година в трите търговски центъра са 7100 кв. м. Свободните площи в търговските паркове са около 1%. Движението на наематели на главните търговски улици, както и свободните площи остават стабилни на годишна база, съответно от 4%. Наемите на първокласни локации в моловете и на главни търговски улици регистрират лек спад и достигат нива от 23 евро на кв. м за търговски център и 21 евро на кв. м за търговски улици.

Подобно е положението и във Варна, където модерните търговски площи остават 123,000 кв.м.

85% е средното ниво на заетост за трите търговски центъра в града.

Свободните площи в търговски паркове във Варна са около 11%. Смяната на наемателите по главните търговски улици регистрира двоен ръст и достига 14%; а делът на свободните площи се запазва на 12%. Наемите на първокласни места в търговските центрове и на главни търговски улици отбелязват спад между 8 и 10% и са съответно 22 евро на кв. м и 18 евро на кв. м.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.