Снимки

- Г-н Стратиев, вече ще се отнемат 10 контролни точки на шофьори за неправилно изпреварване, ако е създадена опасност за движението. Ефективна ли ще е тази мярка след предложената промяна в наредбата?

- Неправилното изпреварване е много сериозно нарушение с изключително тежки последствия. Като цяло промените в наредбата не са съществени за подобряване на пътната безопасност. По-скоро мярката е полезна за ограничаване на административните тежести. Мисля, че водещи трябва да са наказанията и глобите, още повече че тук се добавя текст „при създаване на опасност при изпреварването“, когато е забранено. За мен няма значение дали е създадена опасност или не, тъй като е трудно да се прецени в такъв момент. Санкцията трябва да бъде една и то сериозна.

  • - Кажете тогава като експерт кои са наболелите проблеми в нормативната уредба като цяло? Знаете, че Законът за движение по пътищата е един от най-променяните у нас.

  • - Силно се надявам да има напълно нов закон. Очаквам в рамките на 2-3 месеца да е готов за обществено обсъждане. Най-сериозните проблеми обаче би трябвало да се синтезират от анализа на пътно-транспортните произшествия, като задължително трябва да се наблегне на състоянието на пътната инфраструктура. При сега действащия закон при 96% от произшествията е виновен водачът, което не ми се струва много уместно. Не мисля, че само това е факторът за толкова много инциденти.

  • - За съжаление по празниците имаше много катастрофи. Как си го обяснявате при условие, че времето не беше лошо - нямаше нито сняг, нито заледяване?

- Действително по време на най-светлите празници станахме свидетели на много инциденти. А времето дори благоприятстваше за пътуване. Може би ако условията бяха зимни, водачите щяха да са по-внимателни и едва ли толкова много хора щяха да тръгнат на път. Тогава скоростта на движение щеше да е по-ниска.

  • - Каква е тенденцията - бе обявено, че жертвите на пътя намаляват. Така ли е наистина?

- Положителното е, че няма увеличение на загиналите. Поне за януари има 30 по-малко загинали в сравнение с миналата година. Може би тази бройка ще намалее още. Действително това не е кой знае какъв успех, но важното е, че се спря тенденцията.

- Това означава ли, че можем да се преборим с войната по пътищата?

- Категорично, ако действително се обърне внимание на този проблем от всички институции и цялото общество. Статистиката показва, че през 2008-2013 година броят на загиналите е намалял от 1060 на 601. Засега това все още не може да се постигне, защото имаме около 700 загинали на пътя. Тоест има практика, която показва, че може да се влияе на пътната безопасност. Трябва да търсим възможности, включително с новия закон, който да доведе до ограничаване на пътно транспортните произшествия.

- Тук не мога да не ви попитам дали е удачна приетата мярка след инцидента край Микре всички автобуси да са с видеорегистратори и монтирани колани на местата за пасажерите?

- За коланите съм съгласен, мярката ще е полезна. Но видеорегистраторите няма да допринесат за пътната безопасност, а ще облекчат органите по разследването. Това обаче е действие постфактум. Не мисля, че това е решение.

  • - Какво може да се направи?

- Преди време имаше едно друго тежко произшествие, при което не се знаеше кой е бил шофьорът, защото тахошайбата е била на няколко месеца. Тоест при превозните средства за обществен транспорт задължително трябва да има тахошайба, която по същество е допълнителен контрол за поведението на водача, стига това да се проверява от фирмата и контролните органи на министерството на траспорта. Тахошайбата ясно показва с каква скорост се е движил водачът. Преди време дори бяха открити над 100 манипулирани, което е абсурдно. Ако се спазва организацията по контрола на водачите в самите фирми, мисля, че проблемите ще бъдат сериозно намалени.

  • - Какво може да се направи, за да има по-голяма събираемост на глобите и от чужденци?

- Има директива, която страната ни е приела и изпълнява. Ние уведомяваме чуждите водачи, които са нарушили глобите, и изпращаме видеоклип. Впоследствие глобата се събира. Доста трудно е от гледна точка на бюрокрацията, но има ефект. За българските водачи най-елементарното решение е глобите да се насочват към частните съдебни изпълнители. Искам да подчертая ползите от това, защото когато НАП събира санкциите, изразходва финансов ресурс. Така заради разходите губи поне 20%. Отделно от това не могат да назначават много хора, които да издирват длъжниците, докато ЧСИ-та може да си назначат такива. По този начин глобата ще влиза 100% в бюджета.

- КАТ започва да снима нарушители с 28 триноги камери. Като човек, който неведнъж е изтъквал проблема с липсата на устройства у нас, ще помогнат ли тези камери за спазване на правилата за движение?

- Това е добре, разбира се, но е жалко, че не се увеличава броят на стационарните. Другите са обвързани с работното време на служителите, със състоянието на автомобила. Няма информация колко часа в денонощието работи мобилната камера. Докато стационарната е 24 часа и това я прави много по-ефективна от гледна точка на контрола и на изразходваните финансовите средства. Затова мисля, че бъдещето е в стационарните системи.

  • - Но предвидено ли е да се закупуват такива скоро?

- Имаше информация, че ще има още 15, но не знам кога ще стане това. В страните, които са много по-добре от нас в това отношение, тези камери са стотици.

- Наскоро заявихте, че акцията с газ анализаторите няма да е толкова ефективна, защо според вас?

- Говореше се за 7 газанализатори, от които пет ще са в пункта на КАТ-София, където автомобилите ще бъдат проверявани. Във всички пунктове на КАТ в цялата страна имаше такива устройства, но не знам в какво състояние са и дали са годни. Вероятно някои от тях не са, тъй като и поддръжката им е много скъпа, но имаше такива. Задължително обаче трябва да се вземе предвид възрастта на автомобила. По-новите автомобили имат много по-малко замърсители и тези газ анализатори трябва да отчетат дали отговарят на състоянието, което е дал производителят за отработените газове. По-скоро всяка кола трябва да минава ежегодно на технически преглед. Там може да се извършва по-сериозен контрол, могат да се видят и отработените газове.

  • - Наскоро се оказа, че в някои автошколи у нас се практикуват само по около 10 часа кормуване. Как може да се регулира това?

- Официално трябва да изкарате 32 часа практика и ако имате проблем, школата може да препоръча допълнителни часове. Имайте предвид, че компетентните институции съветват часовете за практическо управление трябва да са между 50 и 120. Това зависи и от хората, защото те се разписват колко часове са изкарали, но и от контрола на Автомобилна администрация. Този контрол трябва да се изгради на базата на анализ от резултатите от учебните школи - какви кандидати са имали, колко от тях са преминали успешно, какви ПТП-та имат...

  • - Трябва ли тогава да има нещо като рейтинг на автошколите?

  • - Да, защото виждам, че много хора търсят информация за добри школи и трябва да знаят къде ще получат качествено обучение.

 

Визитка:

Роден е през 1953 г. в София
През 1980 г. завършва Факултет “Полиция” в Академията на МВР и веднага започва работа в КАТ като автоконтрольор
През 1986 г. получава и дипломата си от Юридическия факултет на Софийския университет “Св. Климент Охридски”
През 2004 г. е назначен за шеф на отдел “Пътна полиция” в Националната полиция, а пет години по-късно и за зам.-директор на Главна дирекция “Охранителна полиция”

  •  
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Eнергийни сюжети или каква е връзката между леда, електричките и "Белене"

Явно последната седмица на петия месец от нашето председателство на Съвета на Европейския съюз ще протече под знака на две важни визити на български политици в Русия: отминалата вече среща на президентите на двете страни в Сочи и предстоящата среща на българския премиер с руския президент и с други официални лица на 30 май в Москва.

Побойниците от фейсбук

Късно следобед в събота до читалището в кв. "Гривица" в Шумен убили с нож млад мъж, баща на три деца. На пръв поглед мнозина биха отвърнали глава - битова свада на границата на квартала с циганската махала, някак си дежавю, което не предизвиква съпричастност. Можеше да си продължим с обърната глава, ако не беше цялата съботна активност на убиеца в социалните мрежи.

Вечната сила на пазарлъка

 Промениха се светът, хората и техните нрави. Няма го умилителния пазарлък от времето на Любен-Каравеловите герои. Дигиталната епоха иска своето.