Туроператори менте привличат клиенти във Фейсбук. Това каза Даниела Стоева, член на УС на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА). По думите й това става най-често със специални страници предназначени за конкретно пътуване. Тя обясни още, че много често това са хора, които познават някоя дестинация и са разработили програма и начин за резервация на нощувки и я предлагат. И така набира клиентите през специални страници в социалната мрежа създадени за някое пътуване. Сред организаторите има и сдружения. Според експерта голяма разлика в цената няма, дори в някои случаи е по-висока. Основните дестинации по които се правят екскурзиите са към

 

Балканските страни, но има и по-далечни и екзотични дестинации

 

Потребителят няма никаква защита ползвайки подобен пакет, защото търговецът е незаконен, категорична е Стоева. И пояснява, че в много от случите дори не е търговец, а физическо лице, а плащанията отиват в лична банкова сметка. Според нея потребителите не знаят дали туроператорът е законен или не, защото те не го проверяват, а резервират пътуване, което просто им харесва.

Когато установим подобни случаи дори няма към кой да се обърнем, защото в повечето случаи предоставящите услугата са физически лица, обясни представителят на УС. И поясни, че не може да се сигнализира Комисията за защита на потребителите, защото тя проверява само фирми.

По-сериозен проблем създават

 

структури, които организират пътувания за обучения и конференции

 

каза Байко Байков, председател на АБТТА. И посочи, че една ПР агенция например може да организира за свой клиент пътуване с настаняване, което е туристическа дейност и трябва да имат нужната регистрация.

Асоциацията посочи още, че може да има увеличение в цената на пакетите, заради нов гаранционния фонд, който може да бъде създаден. Той е заложен в промени в закона за туризма, които бяха публикувани в последния работен ден на миналата година. Байков поясни, че не може да се каже какъв ще е ръстът в цената, защото в нормативната база не е заложена таксата, която туроператорите ще плащат. До сега в пакета, който потребителите си купуват влизат няколко задължителни застраховки, които представляват общо около 6 на сто от стойността на продукта.

Според бранша създаването на гаранционен фонд, който допълнително да защитава правата на потребителите не е нужно. Те дадоха пример с последния фалират туроператор „Алфатур“, при който за около

 

20 дни всички засегнати потребители са били компенсирани

 

Байков обясни, че поне 2 пъти по-сериозно са защитени правата на потребителите според българското законодателство отколкото регламентът в други европейски страни.

Случаите на фалити и проблеми при организирани пътувания от туроператор, както и множеството сигнали и жалби към Министерството на туризма и Комисията за защита на потребителите през последните години, ясно показаха, че потребителите на туристически услуги се нуждаят от по-голяма защита, посочат от ведомството в отговор на позицията на бранша. От министерството обясняват още, че е направен анализ на опита на страните-членки на ЕС на регулаторните режими за защита на потребителите, които ползват услугите на туроператор. Според него само в 4 държави действа единствено застраховка без други механизми, единствено фонд има в 3 държави, а само банкова гаранция в една. В повечето страни туроператорите имат възможност да избират между един или повече механизми, като в някои случаи се въвежда изискване за комбинирането им в зависимост от параметрите на тяхната дейност.

 

 
 
 
 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

100 000 маски на ден шият кооперациите на хората с увреждания

Трудово-производителни кооперации на хора с увреждания от цялата страна преориентираха производството си в рамките на няколко дни. Шивашки кооперации от София, Варна, Бургас, Плевен, Благоевград, Шумен и други градове успяват да достигнат 100 000 бр. общ дневен капацитет с възможност за увеличаване на производителността.

Безработицата в ЕС се задържа на 6,5 на сто, в България 4,1%

Безработицата се е задържала на равнище 6,5 на сто на месечна основа в ЕС през февруари и се е понижила до 7,3 на сто в еврозоната през февруари, месец преди европейските страни да наложат редица ограничителни мерки срещу разпространението на Ковид-19, съобщи европейската статистическа служба Евростат.