Снимки

Президентът Румен Радев наложи вето на антикорупционния закон, съобщиха от администрацията на държавния глава. Радев връща за повторно преразглеждане в НС целия закон, а не само текстове от него.

Според него противодействието на корупцията не може да се ограничи само до мерките, предвидени в приетия закон. Тези мерки, макар и необходими, не са достатъчни за ефективното противодействие на корупцията, каквито са очакванията на обществото, смята той.

Радев е убеден, че има несъответствие на закона с поставените от него цели.

Той положително оценява, че законът е минал през обществено обсъждане, но въпреки това не създавал адекватна нормативна основа за справяне с корупцията, но дори щял затруднява борбата с нея.

Законът не изпълнявал и амбицията да бъде кодифициращ акт в тази материя. В тази връзка той посочва , че извън обхвата остават редица органи и звена с функции в областта на противодействието на корупцията. Сред тях са инспекторатите към администрацията, този към ВСС и др. „По този начин законът създава още по-голямо фрагментиране“, се посочва в мотивите.

Той определя като „уместно“ обединяването на Комисията за предотвратяване на конфликт на интереси, БОРКОР и звеното на Сметната палата. Според него обаче е „спорно“ включването и на Комисията за отнемане на незаконно имущество.

„Що се отнася до законовото решение за приобщаване и на функциите по отнемане на незаконно придобитото имущество, то е спорно, тъй като обществените отношения по установяване на конфликт на интереси и по гражданската конфискация са разнородни по характер“, е записано в мотивите за връщане на закона. Като аргумент той изтъква, че производствата, свързани с конфликта на интереси и с отнемането на незаконно придобитото имущество, имат много малко общо като предмет. Има разлики и при основанията за образуване, доказателствата сроковете и др.

Радев изтъква, че не намира подкрепа аргументът, че се поставя акцент върху отнемане на имане, чийто произход е свързан с корупция. Според него в законът преобладават престъпления, свързани с организирана престъпна дейност, убийства, отвличания, трафик на хора, проституция, разпространение на наркотици и само малка част са корупционни престъпления. „Това означава, че за други корупционни престъпления, непосочени в чл. 108, ал. 1, производството по отнемане на имущество няма да се прилага“, се посочва в мотивите и дори се изреждат примери.

Така според държаният глава и неговите експерти няма да се отнема имущество по този закона за същински корупционни престъпления. Сред тях са издаване на сведения от значение за стопанството с имотна облага или пък за разпореждане с бюджетни средства не по предназначение или за осуетяване не незаконно преследване. Радев определя като „необяснимо“ защо не са включени престъпления като укривателството на вещи, кражбата от длъжностно лице, което се е възползвало от служебното си положение, както и кражбите в големи размери.

Всее пак определя като положителен опита да се създаде публична процедура за избор на шеф и заместници на новата комисия. Но смята, че някой спорни моменти, тъй като няма достатъчно гаранции за професионалната компетентност на бъдеще членове на комисията. Според него изискването за 5 години стаж е малък, нямало изискване в какво направление да е магистърската степен. Това според Радев би позволило избирането на лица без познания в конкретната сфера и пораждало съмнения, че изборът ще е политически. Радев е против и заместникът и членовете на комисията да се предлагат от шефа на комисията и се създавало възможност за политическо влияние от страна на НС.

Президентът не е съгласен и от това, че се изключват от обжалване някои решения на комисията. Става дума за тези, с които комисията отказва да образува производство за отнемане на незаконно придобито имущество. Държавният глава е недоволен и от намаляването на отговорността на членовете на комисията, като го ограничава само при вреди, настъпили при престъпления от общ характер.

"Корупцията е негативно явление с многостранни измерения и чрез нея се овладяват основни лостове на държавното управление от частни икономически интереси, които оказват въздействие върху процесите на вземане на решения в своя полза чрез незаконни и често скрити форми на натиск или влияние. Корупцията ограничава основните права и свободи на гражданите, ерозира доверието в държавата, затруднява икономическото развитие и инвестициите и краде от благосъстоянието на нацията", смята Радев. 

Президентът има и възражения и по частта комисията да ползва СРС-та, тъй като не се конкретизира в кои случаи ще става това.  Не се изключвало възможността това да става не само за тежки престъпления.
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Крадат по над 2000 кучета годишно

По над 2000 кучета годишно се крадат у нас. Те най-често се отмъкват с цел препродажба, изнасяне в чужбина или искане на откуп, разказаха разследващи пред „Монитор“, които ежедневно се занимават с жалби от потърпевши граждани.

Лютеницата в градините само по стандарт, чаят - без оцветители

Лютеницата, която се предлага в яслите, детските градини, училищните столове и бюфети трябва да отговаря само на браншовия стандарт. Това предвиждат промени в Наредбата за детското хранене, които са публикувани за обществено обсъждане.

Дезинфекция на колите по границите (ОБЗОР)

Извънредни мерки са въведени по границите с Гърция и Румъния, като целта е да не се допусне на наша територия да премине заразата от африканска чума по свинете. На граничните пунктове се дезинфектират преминаващите автомобили и е забранен вносът на храни, съдържащи свинско.