Снимки

Три вида ековинетки ще лепим върху колите си. Така автомобилите ще получават категория – подобно на звездите в хотелите, но според изхвърляните от тях изгорели газове.

Стикерите ще са в три цвята - зелен, жълт и червен и ще се лепят по време на годишните технически прегледи. Данните за изгорелите газове, които изхвърлят в атмосферата, пък ще се подават директно в „Автомобилна администрация”.

Идеята е да се въведат зелени винетки за автомобилите, които отговарят на стандартите Евро 5 и 6, жълта - за стандарт Евро 3 и 4 и червен стикер за возилата, които отговарят на екостандартите Евро 1 и 2, съобщи Нова тв.

В момента чрез Наредба 32 – за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, се определя състоянието на съответния автомобил и дали е годен за движение по пътищата на България. Тази наредба се издава от министъра на транспорта. Ако тя бъде променена, ековинетките ще могат да влязат в сила до 2-3 месеца.

Според търговците на автомобили втора употреба у нас годишно се продават около 130 000 коли с махнати или неработещи катализатори, което е почти половината от пазара на коли втора ръка. Именно те създават най-сериозни проблеми за въздуха.

Както „Монитор“ писа, автомобили с неясно техническо състояние с произход от Европейския съюз се продават свободно у нас. С вратичка в подзаконова разпоредба автотърговци и частни лица пласират коли, без да са преминали подробна инспекция в КАТ. Така на пътя може да излезе и опасно превозно средство, коментираха експерти по безопасност на движението пред „Монитор“. В Наредба I-45 за регистрация, пускане, спиране и отчет на МПС има текст, в който е посочено, че автомобили от европейски държави, които имат валиден преглед, не минават пред отговорните органи за проверка.

Разпоредбата е променена на база препоръчителен текст на директива, а не задължителен в регламент.

Измерванията показват, че у нас 60% от замърсяването на въздуха идват от трафика. Средната възраст на автопарка в България е 20 години. А всяка година се регистрират над 260 000 коли втора ръка, внос от Европа. Регистрацията на екоавтомобили у нас е повече от символична: от КАТ отчитат близо 2500 хибрида и малко над 270 електромобила.

В Париж колите на пътя са средно на 9 години, а битката с по-старите вече е започнала. Стикерите се лепят на предните стъкла и са в 6 цвята в зависимост от количеството изгорели газове. Видът на винетката се определя от годината на производство и двигателя на автомобила. Така в зелено са оцветени стикерите за електрическите и хибридните коли, а в сиво – за най-старите и замърсяващи, с право да циркулират из парижките улици.

Заради мръсния въздух в Германия кметовете вече могат да забраняват старите дизелови автомобили в центъра на най-замърсените градове. От 15-те милиона коли на дизел, регистрирани там, ще бъдат засегнати над 10 милиона - всички под екостандарта Евро 6, пуснати на пазара преди септември 2015 г.

Заради това, че не отговарят на евростандартите, вече всяка пета кола с българска регистрация пък е с червен картон да влиза в градове като Париж, Мадрид, Брюксел и Лион, показа проверка на „Монитор“.

 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Всеки шести българин с кредитна карта

Около 15% от населението на България на възраст 20-65 години или всеки шести разполага с кредитна карта, като делът на небанковите от всички кредитни карти е 10%. Това показва национално представително проучване, проведено от GFK.

От следващото лято регистрират всеки гост на хотел онлайн и в МВР

От май догодина, още преди началото на активния сезон всеки гост на хотел ще бъде регистриран онлайн в реално време и в МВР. Това ще стане възможно след пускането тогава на Единната система за туристическа информация (ЕСТИ). За внедряването й днес министърът на туризма Николина Ангелкова подписа договор с фирмата изпълнител.