Снимки

- Г-н Фаджоли, какви са основните предизвикателства пред бизнеса в сферата на селския туризъм?

 

- Основното предизвикателство пред хората, които развиват селски туризъм, е да са взаимосвързани, да имат връзка с останалите елементи в територията. Причината е, че на днешно време един определен продукт не се продава като самостоятелен - било то стая в хотел, в къща за настаняване, или друго. Всяко нещо, което се предлага на туриста, е свързано с историята и културата на самото място.

 

- Според някои е доста лесно да се прави селски туризъм. Наистина ли е така?

 

- За да се върши нещо качествено, е необходима подготовка. Тъкмо проектите за развитие на селските райони показват, че хората трябва да бъдат подготвени, когато тръгват да развиват някаква инициатива.

Да правиш селски туризъм не е лесно, макар че на пръв поглед изглежда така и всеки си казва: „О, защо да не го направя?“. Селският туризъм също е вид бизнес и за него са необходими знания. Така както се подготвят професионално инженери и други, за да се реализират професионално, така и човек, който иска да прави селски туризъм, трябва да бъде подготвен и обучен за това, за да го прави както трябва.

 

- Каква е ролята на местните инициативни групи за развитието на този вид алтернативен туризъм и в какво се крие тайната този вид туристически продукт в даден район да остане винаги конкурентен?

 

- Ролята им е много голяма и за развитие на селския туризъм, защото именно чрез местната инициативна група се създава тази организация и работа в мрежа, за която споменах. Всеки един обект за селски туризъм е част от една такава система. Огромна е ролята и от гледна точка на организирането на инициативи, а не всеки един субект в тази територия да действа самостоятелно за развитието й. Стратегията за развитието на територията, общата визия за нея е да бъде гостоприемна, а не да има отделни единици, които развиват собствен бизнес в областта на селския туризъм. Именно там е огромната роля на инициативните групи. Революционното в явлението местна инициативна група се състои в това, че то следва същите политики за развитие от гледна точка на това какви са приоритетите в развитието на селските територии на всяка една държава. На национално ниво политиките се прилагат чрез местните инициативни групи, като така вече подходът е отдолу-нагоре. Изследват се нуждите на територията и оттам вече говорим за революционно прилагане на политика за развитие на селските територии. Местната инициативна група е перфектният инструмент за организиране на местния потенциал, на местния ресурс за развиване на проекти, които са от полза за територията и чрез местна инициативна група се получава финансиране за реализирането на такива проекти, от които точно конкретната територия има нужда, а не по принцип.

 

- От какви фактори най-много се влияе развитието на селския туризъм?

 

- Няколко са основните моменти. Ще спомена четири: първото е за работа в мрежа; второто, много важно, да се вземе изключителното от територията. Един продукт, когато се представя, трябва да му се предаде добавена стойност, свързана с територията, която да го направи разпознаваем с тази територия, да е конкурентен на пазара с нещо различно. Днес хората посещават места, водени от някаква мотивация, емоция. Трябва да се предизвика едно такова усещане за емоционална връзка на продукта, който представяш с територията, за да може той да бъде привлекателен за хората и да има качества, които да бъдат добре оценени от потребителя. Не е достатъчно, когато правиш селски туризъм, да оборудваш три стаи по подходящ начин и да сложиш табелата „Къща за гости“. Тук става въпрос за продукт, много по-дълбоко свързан с територията и за който се изисква специална подготовка.

 

- В кои райони на Италия алтернативните видове туризъм са най-развити?

 

- Цифрите показват, че селският туризъм е най-добре развит в Тоскана. Почти 23 000 са къщите за гости. Италия е най-добре развитата по отношение на мултифункционалност на фермите и на селския туризъм. 11 млрд. приход има от тази дейност - мултифункционалността на селските къщи, селските ферми.

 

- На какво акцентирате най-много? На виното и слънцето ли?

 

- Виното е само един от компонентите, които привличат туристите, защото качеството му е много добро. Важното е кое е по-различното, когато дори виното е притегателната сила за това да се развива селски туризъм. Една бутилка с хубаво вино не се продава просто като една бутилка с някакво питие. Тя се продава като част от историята на района. Когато пиеш това вино, то трябва така да ти бъде поднесено, че да виждаш лозята, гроздето, от което се прави, културата на мястото, където е произведено.

Изключителна е ролята на медиите, които популяризират селския туризъм, защото ние имаме нужда да бъде разказвано на обществото за работата ни.

 

- Какви улеснения дава държавата в Италия за този вид туризъм?

 

- В Италия административното управление на всеки регион има задължение да представи приоритети за развитието на селския туризъм. В някои от регионите в зависимост от различните показатели - възрастта на населението, какви са проблемите в съответния регион, се въвеждат законови мерки, чрез които се стимулира развиването на земеделието и на селския туризъм за хората на възраст до 40 години. Има специални бонусни програми. 40-50% от бюджета на съответния регион се насочва към това да бъдат стимулирани подобни дейности.

Парите обаче не са най-важното нещо, парите са за старта. За да бъде успешен бизнесът, какъвто е селският туризъм, основното е да се направи добър териториален маркетинг за потребностите на пазара. Трябва да работим с визията за това от какво има нужда пазарът - какви са нашите потребители и да си подготвим много добър план за действие, за да задоволим очакванията им.

 

- Каква е италианската система за сертифициране на обектите за селски туризъм?

 

- Това е важна част от дейността на групите да подпомагат бизнеса да сертифицира обектите за селски туризъм. В Италия вече от две години имаме обединена обща система за сертифициране. До преди това се правеше от отделните региони, което създаваше малко объркване в категориите и критериите, по които се правеше сертифицирането.

 

- Какво бихте посъветвали местните инициативни групи в България? За какво да внимават най-много в работата си?

 

- Основният ми съвет към местните групи е да бъдат максимално инициативни, да могат да погледнат над това, което се изисква от тях. Те трябва да бъдат и креативни, да имат творчески подход, да са любопитни, да могат да развиват допълнителни дейности. Те трябва да са като лаборатория, която непрекъснато създава нови неща.

 

- Много ли е голяма бюрокрацията у вас?

 

- В цяла Европа има бюрокрация. Работя в ЕС в Брюксел и я виждам. Не можем да избягаме от нея и тя не може да бъде оправдание за това да не действаме. Бюрокрацията може да бъде преодолявана, не трябва да й позволяваме да ни връзва ръцете, а да бъдем активни и да търсим варианти да финансираме своите дейности по различни начини и програми.

 

 

ВИЗИТКА:

 

Фаусто Фаджоли е експерт в областта на устойчивото развитие на селските райони

 

Преподава в няколко университета в света

 

Консултант е по няколко проекта с български общини и неправителствени организации

 

Автор е на много статии и книги за маркетинг за развитие на селските райони

 

Член е на местната инциативна група „Алтра Романя“

 

 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Eнергийни сюжети или каква е връзката между леда, електричките и "Белене"

Явно последната седмица на петия месец от нашето председателство на Съвета на Европейския съюз ще протече под знака на две важни визити на български политици в Русия: отминалата вече среща на президентите на двете страни в Сочи и предстоящата среща на българския премиер с руския президент и с други официални лица на 30 май в Москва.

Побойниците от фейсбук

Късно следобед в събота до читалището в кв. "Гривица" в Шумен убили с нож млад мъж, баща на три деца. На пръв поглед мнозина биха отвърнали глава - битова свада на границата на квартала с циганската махала, някак си дежавю, което не предизвиква съпричастност. Можеше да си продължим с обърната глава, ако не беше цялата съботна активност на убиеца в социалните мрежи.

Вечната сила на пазарлъка

 Промениха се светът, хората и техните нрави. Няма го умилителния пазарлък от времето на Любен-Каравеловите герои. Дигиталната епоха иска своето.