8 от 10 козунака по магазините - български
2

8 от 10 козунака по магазините - български

Между 80 и 90 на сто от козунаците за Великден по магазините ще са български. Потребители трябва да следят за срока на годност и грамажа на продукта, за да избегнат покупката на вносно сладкарско изделие с ниско качество. Това заяви пред „Монитор“ председателят на Бургаския съюз на хлебопроизводителите Димитър Людиев.

По думите му качественият козунак трябва да съдържа яйца, а не яйчен меланж. Ясен признак, че при направата му са използвани истински продукти, а не прах, е наличието на конци при разчупването му.

„Преди години колеги използваха сладкарска боя, която е напълно безвредна, за да могат да придадат по-жълтеникав цвят на продукцията, така че

да заблудят потребителите, че са с домашни яйца“,

коментира той, като допълни, че всеки един производител е задължен да описва подробно съставките на етикетите. Именно за това потребителите трябва да ги четат внимателно преди покупка.

Eкспертът oт Центъра по биология на храните Сергей Иванов е на мнение, че сладкарското изделие не бива да бъде боядисвано, макар това да стана законно след преминаването на козунаците от графата „хляб“ към тази на сладкарството. Според него най-често се използва оцветителят Е-102 тетразин.

Освен за съставките на козунака потребителите трябва внимателно да следят и за неговия произход.

„Български козунак, който едно време се правеше

по Български държавен стандарт, е около 400 грама.

За разлика от останалите стоки на пазара – българското производство се плете на ръка“, поясни Людиев.

Георги Попов от Асоциацията на хлебопроизводителите и сладкарите „Хляб за България“ пък бе категоричен, че колкото по-дълъг е срокът на годност на дадения продукт, толкова повече стабилизатори и консерванти има в него.

„Ниските цени на козунаците – от порядъка на 1.50 лв., показват колко съставки са спестени в него“, подчерта той, като допълни, че поскъпване на козунаците преди празника не се очаква. Скокът в цените на суровините като брашно и олио традиционно водят и до ръст при крайния продукт, но не се отразяват по време на кампании като Великден, когато има по-значително търсене, а и конкуренцията е голяма.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.