Снимки

Последният военен транспортен самолет C-27J „Спартан“ на българските ВВС заора в земята при извършване на учебна маневра на пистата. Това станало по обяд на 19 януари в Авиобаза „Граф Игнатиево”. Пострадали военнослужещи от екипажа на самолета няма, съобщиха лаконично чак вечерта в същия ден от пресслужбата на ВВС. Оттам не уточниха нито в колко часа е станал гафът, нито какви са причините за приземяването на единствения останал ни от общо три, Спартани.

Военните запазиха пълно мълчание и в почивния съботен ден, като нито командирът на авиобазата бриг.ген. Иван Лалов пожела да внесе яснота по случилото се, нито от ръководството на ВВС вдигаха мобилните си телефони. По неофициална информация обаче най-вероятната причина за инцидента е пилотска грешка. Според списание „Аеро” случилото се е в резултат на силния вятър и на конструктивни особености на самолета – при рулиране машината се е наклонила на едната си страна, като е ударила земята с полукрило и витло. Според хора от село Граф Игнатиево, където е разположена военната авиобаза, в петък времето е било тихо, слънчево и не е имало силни пориви на вятъра.

Според специалисти C-27J „Спартан“ има конструктивна особеност, която може би е причината за случилото се. Колесниците му са точно под фюзелажа и затова балансът при рулиране на земята е много крехък. Изискват се много големи умения на пилота при рулиране и постоянен баланс между спирачките и тягата на винтовете, смятат експерти. За разлика от повечето руски самолети, при които колесниците са разположени под крилата, на „Спартан” колесниците са под фюзелажа, крилата са с надфюзелажно разположение и центърът на тежестта е разположен високо нагоре.

Най-затруднено се рулира в условия на страничен вятър, когато летателният апарат не е натоварен. Умението да се рулира с този летателен апарат изисква много специални умения и много по-дълъг процес на обучение на летателния състав, отколкото при други подобни самолети, потвърждават и бивши пилоти.

Според тях поведението на самолета при рулиране силно се променя в зависимост от това дали е натоварен и доколко, в условия на какъв страничен вятър се извършва рулирането и какъв е радиусът на завоя. Замисълът при този летателен апарат е да завърши рулирането без помощни средства до пълна и окончателна базова позиция за товарене и разтоварване. „Понякога всяка педя е важна. Заобикалят се наземни средства, товари. Работи се върху съкратени времена за базиране, евакуация, доставка на боеприпаси при бойни условия. Умението на военните пилоти да съкращават времето за рулиране е с по-високи изисквания заради презумцията, че летището би могло да бъде под обстрел, обсада или да се извършва хуманитарна акция, извозване на ранени. Условията за нарушаване на баланса и възникване на произшествие стават понякога и за част от секундата”, обясняват те. Екипажът няма време за реакция, дори при опитен инструктор. Пример за това е внезапен порив на вятъра, косо на рульожката. Не само вятърът променя условията на рулиране. Поведението на летателния апарат е различно при различните температури, като например обледяване на рульожката, загуба на видимост поради мъгла и други. За разлика от гражданските самолети, военният не е улеснен да бъде воден от пилотна кола „follow me”.

Междувременно стана ясно, че Военно-окръжната прокуратура в Пловдив се е сезирала за инцидента със Спартана и е започнато досъдебно производство, съобщи по bTV зам.-министърът на отбраната Анатолий Величков.

Инцидентът с последния останал ни „Спартан” породи оживени дискусии в специализираните авио форуми на военните. „Защо един път не блъснаха така у земята Ан-26 или Ан-30 или Ан-12? Тези три еднакви удари на крило и двигател на Спартан и на трите налични самолета, три пъти удар в земята без колесник на Пилатуса - това вече не са случайности, а масово и систематично явление”, пише един от потребителите на такъв форум.

 

 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Патриарх Неофит: Обичаме братята македонци, с Божията помощ ще помогнем на църквата

Българският патриарх Неофит се надява с Божията помощ да се подпомогне процеса на признаване на автокефалността на Македонската православна църква-Охридска архиепископия, който той определи като едно „добро начинание“, съобщи БГНЕС.

858 язовира в цялата страна плачат за ремонт

Общо 858 язовира в страната са за ремонт, като се очаква укрепителните дейности да започнат скоро. Това съобщи ген. Кирил Войнов, главен директор на Главна дирекция "Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях" пред bTV.