Българчетата бият германчетата по четене (ОБНОВЕНА)

Учениците ни заеха 14-то място в международното изследване PIRLS

Българчетата бият германчетата по четене (ОБНОВЕНА)

5% от четвъртокласниците ни не разбират какво четат

Българските четвъртокласници изпревариха връстниците си от Германия, Белгия, САЩ и други държави по четивна грамотност на международното изследване PIRLS. Постиженията им ги поставят на 14-то място от общо 50. Така България се нарежда в класацията преди САЩ, Германия, Белгия, Италия, Австрия, Чехия, Франция и други държави.
Нашите ученици са изкарали средно 552 точки, с което минават средното равнище от 500. Toва стана ясно при представянето на резултатите в Министерството на образованието и науката (МОН) вчера. Това е четвъртото поредно участие на нашите ученици в изследването и е най-успешното им представяне от 2001 година насам.
На върха на класацията е Русия със среден брой точки – 581, като в челната тройка влизат още Сингапур и Хонконг.
5% от българчетата, участвали в изследването, не разбират какво четат. Такъв е делът на четвъртокласниците, които не са успели да покрият най-ниското равнище на изследването, което се равнява на 400 точки, обясни Неда Кръстанова от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование. В същото време обаче 19% от нашите деца са попаднали в графата „напреднали“, като са изкарали – 625 точки. Според скалата на изследването пък високото равнище се постига при 550 т., което е покрито от 55% от българчетата. Традиционно момичетата са се представили по-добре от момчетата, като разликата в средния брой точки е 15, обясни още Неда Кръстанова. Основните фактори, които оказват влияние върху постиженията на учениците, са семейната среда, посещаването на детска градина и отношението към четенето на четвъртокласниците. Така например се счита, че образователните възможности в семейството са много добри, когато в дома има повече от 100 книги и родителите са с висше образование.
Един от изводите на изследването е, че колкото повече време децата са посещавали детска градина, толкова по-високи са им постиженията. Фактор се оказва и използването на българския език в семейството. В изследването са участвали общо 4281 ученици, като средната им възраст при провеждането му е била 10,8 години. В изпитния формат на PIRLS са били включени художествени текстове под формата на кратки истории, както и научнопопулярни текстове като географски и биографични материали.

 
 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.