Тировете с нисък емисионен клас ще плащат 74,80 лева за разстоянието от София до Бургас. Наполовина по-малко ще струват 340-те км до морския град с новите пътни такси на превозвачите, ако ползват високоекологична категория превозни средства. Сметките са според приетата от правителството вчера тарифа на таксуване.

Товарните автомобили с тегло между 3,5 т и 12 т ще плащат

една и съща такса за трите категории пътища

но тя ще зависи от емисионния им клас. Тези с най-високите екокласове Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 4 ст. на километър. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 5 ст. на километър, а за тези с най-ниската екокатегория - клас Евро 0, I или II - 7 ст. на километър. Целта е да се поощрява модернизирането на автопарка, за да се пази и околната среда.

Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 22 ст. на километър за автомагистрали, между 10 ст. и 21 ст. на километър - за първи и втори клас пътища.

Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 18 ст. и 36 ст. на километър за автомагистрала, между 17 ст. и 35 ст. на километър за първи клас пътища, и между 16 ст. и 34 ст. на километър за втори клас пътища.

Тарифата за автобусите с тегло над 12 тона ще е от 5 ст. до 9 ст. на километър за автомагистрала, от 4 ст. до 8 ст. на километър за първи клас пътища и от 3 ст. до 6 ст. на километър за втори клас пътища. Автобусите с тегло до 12 тона ще плащат с 1 ст. по-евтино на километър, съответно - от 4 ст. до 8 ст. на километър за автомагистрали, от 3 ст. до 7 ст. на километър за първокласни пътища и от 2 ст. до 5 ст. на километър за втори клас път.

С тарифата се определя и компенсаторната такса

която се дължи, ако товарен автомобил ползва платената пътна мрежа без тол такса. За камиони между 3,5 т и 12 т тя е 150 лв., за камиони над 12 т с две до три оси - 450 лв., за тежкотоварни превозни средства над 12 т с четири и повече оси - 750 лв., за автобусите - 150 лв. Компенсаторната такса се заплаща с цел да се избегнат административните санкции. Тя не е санкция, а по-висока пътна такса, която осигурява свободно придвижване по платената мрежа до 23,59 часа на деня, в който е наложена.

Ако водачът откаже да плати компенсаторна такса на място, той трябва да заплати т.нар. максимална тол такса, за да продължи пътя си. За товарните автомобили между 3,5 т и 12 т предложеният т.нар. максимален тол е от 27 лв. до 48 лв., в зависимост от емисионния клас, за товарни автомобили над 12 тона с 2-3 оси - между 71 лв. и 146 лв., за товарен камион с тегло над 12 тона, с 4 и повече оси - от 119 лв. до 242 лв., и за автобусите - от 24 лв. до 49 лв.

Винетките остават на същите цени

Цените на е-винетките за всички категории пътни превозни средства остават непроменени. Уикенд винетката за леки коли е 10 лв., седмична - 15 лв., месечна - 30 лв., тримесечна - 54 лв., или годишна - 97 лв.

Камионите и автобусите с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т ще продължат да ползват е-винетка до въвеждането на тол системата, не по-късно от 1 март 2020 г.

Дневната винетка за всички превозни средства над 3,5 тона струва 23 лв. За превозните средства с обща технически допустима максимална маса между 3,5 и 12 т, екокатегория Евро 0, I или II, седмичната е-винетка остава 53 лв., а месечната - 105 лв. За екокатегория Евро III, IV, V или EEV - седмичната е-винетка е 40 лв., а месечната - 80 лв. Седмичната винетка за тежкотоварните камиони с маса над 12 т и с екокатегория Евро 0, I или II струва 87 лв,. а месечната - 174 лв. За емисионен клас Евро III, IV, V или EEV седмичната винетка е 67 лв., а месечната - 134 лв.

Пътуваме и без колани в рейсовете за кратки превози

Автобусите, които извършват превоз на пътници по редовни линии с дължина на маршрута до 30 км, могат да бъдат без колани, реши днес правителството. Изключение ще има за микробусите и автобусите, които возят деца и ученици.

Миналата година беше прието всички автобуси да имат колани след поредица от тежки катастрофи с жертви, но това предизвика недоволство сред превозвачите. Пак по настояване на автобусните фирми правителството прие и промени в Закона за автомобилните превози, с които да се ограничи фиктивното регистриране на фирми за превоз на пътници и товари.

Сред тях са разширяване на админстративно-наказателната дейност, въвеждане на нови нарушения, за които се прилагат принудителни административни мерки, и въвеждане на изискване микробуси и автобуси, предназначени за превоз на повече от 8 пътници, и камиони за превоз на тежки товари да се регистрират само от юридически лица, еднолични търговци или физически лица, регистрирани като земеделски стопани по реда на Закона за подпомагане на земеделските производители.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Искаме от Брюксел финансова подкрепа за транспортния сектор

Транспортният сектор изпитва спешна нужда от европейски финансови инструменти, които да гарантират бързото възстановяване на компаниите, засегнати от мерките срещу COVID-19. Това се казва в писмо, изпратено от  министър Росен Желязков до европейския комисар по транспорта Адина Валеан, съобщиха от ресорното министерство.

Съветът на ЕС одобри на първо четене пакета "Мобилност" (ОБНОВЕНА)

Съветът на ЕС е приел днес на първо четене промените в правилата за товарните превози. Новите правила ще подобрят условията на труд на водачите, ще въведат изисквания за командироването на международни водачи и ще обновят разпоредбите за достъпа до пазара на товарни автомобилни превози.