Снимки

- Г-н Николов, кое ви провокира да направите изследване на някои видове салати, които се предлагат на пазара?

- Провокира ни най-вече идеята, че много от потребителите са небрежни към информацията на етикетите, а тя ни казва много. Този път не направихме лабораторни тестове, а обобщихме написаното на етикетите. От нея стана ясно, че двата вида салати -

  • “ Снежанка“ и „Руска“, са се отдалечили много от оригиналните рецепти. Бяхме удивени от това, че в 11 от 14 салати „Снежанка“, които се предлагат на пазара, няма кисело мляко. Белият сос е коктейл от технологични добавки и вода, което е много разочароващо за нас като потребители. За съжаление хората не обръщат внимание на това.

- А това посочено ли е на етикета изобщо?

- Разбира се. Тези съставки са описани, но както казах, ние рядко четем тази информация.

- Какви точно са тези добавки и изобщо говорят ли нещо на хората?

- На етикета е посочено, че тези салати съдържат захар, нишесте, карагенан, модифицирана скорбяла, палмово масло, желатин и др. Това са все добавки, разбъркани с вода.

  • - Не е ли редно тогава на рафтовете да се уточни, че тези продукти са имитиращи?

- Възможни са три варианта. Единият е да се обозначат като имитиращи. Вторият е да се запази името само за продукти, които се правят по определена рецепта, както се практикува при оцета вече. Оцет се нарича само продукт, приготвен от натурална киселина, а не от синтетична. Третият вариант е да се приеме някакъв стандарт за качество по подобие на „Стара планина“ или „България“, с които да се обозначават продукти, приготвени с такава рецепта. Това е доброволен знак за качество, отраслов стандарт. Не са задължителни, но дават ясна ориентация на потребителя. Така че това са трите подхода, които могат да помогнат за решаването на въпроса. По този начин ще знаем кои продукти отговарят на определени критерии.

- А има ли връзка между качество и цена?

- Много често има видима връзка между качество и цена, но тук не установихме такава, за съжаление. Дори се оказа, че салати с разлика до три пъти в цената имат почти едни и същи съставки. Така че цената тук не може да бъде ориентир.

- А какво установихте при „Руската салата“?

- При нея липсват основно яйцата. Но това е малкият грях, защото намерихме огромно количество технологични добавки, които са напълно излишни. Във всяка салата има поне по три консерванта, влагат се и други добавки, за да се увеличи водното съдържание. Те не са опасни за здравето, но по този начин бягаме от натуралната храна и традициите и отиваме в един свят, пълен с химия. Хората консумират добавки не само с приема на тази храна, а и с много други. Така поемаме солидно количество консерванти, които дългосрочно могат да навредят на здравето ни. Консумираме и прекалено много въглехидрати и захари, които впоследствие водят до диабет и други болести.

- Какво тогава можем да направим ние като потребители?

- Ние искаме просто потребителят да бъде информиран и да е наясно кой продукт е приготвен с натурални съставки и кой с добавки. Към момента това е трудно. Ние дори ползвахме лупа, за да разчетем етикетите. Те са толкова нечетивни, че хората просто си ги купуват и не обръщат внимание какво пише на тях. Факт е, че традиционните съставки почти липсват. Мога да ви дам друг пример - със сладоледа. Италианците се гордеят с това, че пазят оригиналната рецепта за производство на сладолед. Има три основни съставки, които са известни от миналото. Докато в промишлените сладоледи сега ще видите същия дълъг списък от добавки. Някак си много лесно у нас се отказахме от качеството. Лошото е, че при разлика от три пъти в цената между най-евтиния и най-скъпия продукт няма никаква разлика в качеството.

- Сега е голямото пазаруване преди празници, някои търговци ни примамват с промоции, други пък предпразнично надуват цените. За какво да внимаваме?

- Първо трябва да четем внимателно етикетите. Другото е да прогоним мързела и когато имаме възможност, да си приготвяме сами храните, за да сме сигурни, че са с натурални съставки. Рискуваме след няколко години децата ни да не познават вкуса на натуралните съставки.

  • - Къде е най-големият риск - при млечните продукти ли?

  • - На този етап да. И проблемът е от около 10 години. Но виждате и че при другите продукти технологиите вземат надмощие. Храната се превръща в коктейл от технологични добавки и вода.

- Като направите анализ на изтеклата година, кажете от какво най-много се жалваха потребителите, какви сигнали преобладаваха при вас?

- По-скоро са оплакванията от услугите - парно, ток, вода и телекомуникации. Използват се различни техники за задържане на клиенти, игри, които подвеждат. Подобно поведение е дразнещо.

- А имате ли вече оплаквания от лошо обслужване по хотелите сега за празниците?

- Конкретно за празниците не, но по принцип хората се оплакват от лошо обслужване по хотелите - че няма отопление. Последните 2-3 месеца имаше много отменени полети. Сега правим проучване как авиокомпаниите информират потребителите за правата им по време на полет - дали е ясно къде можем да подадем оплаквания, кога имаме право на обезщетения. Ще оповестим резултатите до няколко седмици.

- А какви са наблюденията ви тази година - започнаха ли хората да си търсят правата?

- Това е строго индивидуално. Затова и повтаряме на хората, че всеки има права и никой няма да му ги защити, ако не направи сам нищо по въпроса. Положителното е, че все пак се натрупва някаква съдебна практика, която може да служи за пример. Това би ни насърчило.

  • - А има ли все още хотели, които подвеждат с информацията, пускат неактуални снимки?

- Винаги го е имало и ще го има. Трудно можем да се застраховаме, особено в чужбина. Трябва да го имаме предвид, да внимаваме и да четем отзивите на хората, които са били на тези места.

  • Спекулира ли се с промоциите по време на празници и вдигат ли се изкуствено цените?

- Да, покрай Черния петък имаше сигнали от потребители с конкретни случаи. Те показаха, че цените са били завишавани около десет дни преди промоцията. Надявам се следващата година да преборим този проблем. Колегите ни в Португалия направиха едно мобилно приложение, което следи цените на най-големите интернет търговци и човек може да провери цената на дадена стока в определени периоди. Ще се опитаме да направим нещо подобно и у нас.

  • - А надуват ли цените сега по коледните и новогодишните празници?

- Да, тази практика съществува. Нека не поставяме всички търговци под общ знаменател, но съветвам хората да отделят повече време, за да сравняват офертите. Тогава ще ги излъжат по-трудно. Триковете с фалшиви намаления вървят само при забързаните потребители и тези, които не внимават.

 

Визитка:

Богомил Николов е роден през 1971 г.

Доктор по икономика от УНСС и магистър по политология и стопанско управление от СУ “Св. Климент Охридски” и университета “Еразмус” в Ротердам
Изпълнителен директор е на Българската национална асоциация "Активни потребители" от 1999 г.
Член е на Икономическия и социален съвет и Европейския икономически и социален комитет


 

 

 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Eнергийни сюжети или каква е връзката между леда, електричките и "Белене"

Явно последната седмица на петия месец от нашето председателство на Съвета на Европейския съюз ще протече под знака на две важни визити на български политици в Русия: отминалата вече среща на президентите на двете страни в Сочи и предстоящата среща на българския премиер с руския президент и с други официални лица на 30 май в Москва.

Побойниците от фейсбук

Късно следобед в събота до читалището в кв. "Гривица" в Шумен убили с нож млад мъж, баща на три деца. На пръв поглед мнозина биха отвърнали глава - битова свада на границата на квартала с циганската махала, някак си дежавю, което не предизвиква съпричастност. Можеше да си продължим с обърната глава, ако не беше цялата съботна активност на убиеца в социалните мрежи.

Вечната сила на пазарлъка

 Промениха се светът, хората и техните нрави. Няма го умилителния пазарлък от времето на Любен-Каравеловите герои. Дигиталната епоха иска своето.