Снимки

Над половината кранове, работещи в страната, са по-стари от 30 години, сочат данни на метрологичната агенция.

По думите на председателя на ведомството Стефан Цанков,

има дори и 40-годишни съоръжения

„За крановете над 16 години сме въвели допълнително изискване те да се проверяват подробно 2 пъти годишно, защото се смятат за по-рискови”, каза за „Монитор” шефът на ДАМТН. Той смята още, че доста от старите кранове трябва да се извадят от употреба, но само по възрастов критерий трудно може да се наложи такава мярка.

„Често при проверки се хващат кранове с изключени защити срещу претоварване. Правят го най-вече при по-старите кранове, за да могат да ги използват”, обясни той. Според него при съвременните машини особено важно е да е изправна електронната защита, която

предпазва краниста от необмислени действия

Цанков каза още, че при установена умишлено изключена защита на крана се забранява веднага използването на съоръжението. „В случай, че се докаже, че кранистът е изключил блокировката се отнема удостоверението му за работа. Отделно се налага глоба и на отговорното лице на обекта и на краниста”, добави той.

По думите на Цанков най-честата причина за нещастни случаи с кранове и подобни повдигателни съоръжения е ползването на стари, разкъсани и негодни въжета и сапани. „Нерядко се хващат въжета без маркировка за съответствие,

неотговарящи на стандартите за безопасност

Работещите с тях, не са обучени как да ги използват. Имало е и смъртни случаи заради падане на недобре захванати товари върху хората”, добави експертът.

Втората най-честа причина за аварии според Цанков са неработещите защитни блокировки или изключването им, за да може кранът да вдига по-големи товари от разрешените. Най-редки са случаите с обръщането на кранове, като тогава става въпрос за комбинация от фактори.

Междувременно от ДАМТН съобщиха за резултатите от последните си проверки на 7 крана на 6 строежа. Спрени са 2 кулокрана с товароподемност под 10 т. За тях са установени нерегистрирани товарозахранващи приспособления. Освен това е бил сключен договор за поддържане на съоръжения с повишена опасност

с фирма, заличена от регистъра на агенцията

Другите установени нарушения са липса на сменен дневник и липса на дневник с проверки на товарозахващащи приспособления. Шефът на метрологията обясни още, че агенцията проверява всички кранове с товароподемност над 10 т. „Хванатите 2 нередовни крана при последните внезапни инспекции са под 10 тона и се контролират от лицензирана фирма. Проверката беше внезапна и я направи агенцията, защото прокуратурата разпореди да проверим всички в София”, уточни Цанков и добави, че проверки се правят постоянно.

 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Плевенската кайма на едро с 40% по-евтина от търновската

Каймата смес на едро в Плевен е с 40% по-евтина от предлаганата на борсата във Велико Търново, сочи справка в сайта на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ).

В Старата столица през последната седмица цената е варирала от 5,28 до 6,10 лв./кг, а в Плевен - от 3,00 до 3,80 лв./кг. В София каймата през периода се продаваше на едро по 5,20 лв./кг. През миналата година в началото на последната десетдневка на юли каймата на едро в страната се е предлагала средно по 4,83 лв./кг, а сега - по 5,20 лв. или с над 7% по-скъпо.

Със средната си заплата купуваме 430,5 л бензин А-95

Със средната си заплата българинът може да купи 430,5 л от масовия бензин А-95, в съседна Гърция тамошното средно месечно възнаграждение стига за 789 л, а в Люксембург - за цели 2755 л, пише в анализ на „РИА Новости”.