Снимки

- Г-н Радев, как ще коментирате доклада на Европейската комисия, отчита ли се напредък на страната ни?

- Това е най-положителният доклад, който България е получавала в рамките на механизма за сътрудничество и оценка. Не мога да не поздравя Европейската комисия за последователността й в последните два мониторинга с посочени ясни критерии и следене за тяхното изпълнение. Това е нещо, което много трудно може да се открие в изводите от предишни години. Сегашният доклад не съдържа нови препоръки в разглежданите области, а само изпълнението на препоръките, дадени през януари. Това ще е напълно достатъчно да се вземе решение за прекратяване на механизма. Европейската комисия дава много добра оценка на правителството. Изтъква се, че то е успяло да навакса забавянето и да възобнови работата във всички ключови области. Положителна е оценката не само за работата на правителството, но и за цялостната ситуация в страната. Това се отнася най вече за изградената институционална структура и резултатите на работата на специализираните органи за борба с организираната престъпност. За първи път Европейската комисия дава ясна перспектива за излизане на България от механизма. Това ще стане факт, ако се запази подходящата посока и управленска решимост за напредък на реформите и ако се изпълнят всички препоръки от януари. Според текста на доклада, ако България продължи тази посока, тя ще изпълни препоръките в близко бъдеще. Показателно е заключението за Румъния, според което съседката ни е изгубила инерцията за реформи. Там е забавено изпълнението на оставащите препоръки и така Румъния рискува да преотвори теми, които докладът от януари считаше за изпълнени. В същото време знаете, че при нас докладът беше изтеглен с няколко месеца напред заради предстоящото председателство. Това на практика не ни даде възможност да изпълним докрай и законодателната рамка - за приемането на антикорупционния закон, за промените в Наказателния кодекс, но Европейската комисия отчита два важни момента в областта на съдебната независимост.

- Кои са те?

- На първо място е прозрачният избор на членове на новия ВСС. На второ - номинирането и изборът на новия председател на ВАС. В доклада също така се отбелязват като положителни промените в НПК, както и ангажиментът на правителството да се публикуват редовни доклади относно процеса на изпълнение в рамките на националната стратегия за съдебна реформа. Също така се изтъкват някои от мерките, които целят да се борят с корупцията, например внесените промени в закона за публичната администрация, засягащи работата на вътрешните инспекторати в държавната администрация, с които ще се подсили тяхната роля. Изготвената от главния прокурор карта с мерки, които да се предприемат, за да може делата за корупция на високо ниво да са по-ефективни, предстои да бъде предвижена. Също така през януари и сега докладът отчита промяната в ситуацията с престъпността в страната през последните 10 години. Според изводите тя не представлява такава заплаха за обществото, както в миналото. Освен това се отбелязва, че специализираните институции, които бяха създадени през 2012 година, започват да постигат резултати по отношение на крайните наказания на дела за организирана престъпност и конфискацията на незаконно придобито имущество. Това включва и специализираните съдебни органи - съд и прокуратура. За тях за първи път докладът дава изцяло положителна оценка. Положителна е и оценката за специализираната полицейска служба за борба с организираната престъпност ГДБОП. Посочва се, че специализираният съд и Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество трябва да продължат работа в тази положителна насока.

- Отбелязва се обаче, че има нужда от още работа, какво още трябва да се свърши?

- Предстои да се приемат промените в НК по отношение на корупцията, както и антикорупционният закон, който в момента е на първо четене в Народното събрание. С оглед и на препоръките в съдебната система трябва да се подобри системата за натовареност в някои съдилища във връзка с новите стандарти. Така че новият състав на ВСС трябва да довърши това.

- Кога обаче можем да очакваме наистина отпадане на мониторинга, какви са прогнозите ви?

- От това, което прочетох в доклада, и от изявленията на председателя Жан-Клод Юнкер очаквам през 2018 година да видим последния доклад по механизма за сътрудничество и оценка. На практика ни остава да изпълним съвсем малко препоръки. Имаме достатъчно време през 2018 година да приключим приемането на законодателните промени. Това ще ни даде основание с всички изпълнени 17 препоръки да затворим механизма за сътрудничество, което за първи път става реалност. По този начин ще се сложи край на този дискриминационен механизъм за България и Румъния и ще заговорим за новия, който ще важи за всички държави членки. Никой не бяга от отговорността да бъде наблюдаван, но нека когато се оценяват такива общоевропейски проблеми, да се наблюдават всички държави. И тези оценки да се направят от експерти с висок морал, посочени от всяка държава.

- Можем ли да кажем, че наистина изпреварваме Румъния?

- Категорично. В доклада ясно се посочва, че през последната година Румъния е назад с реформите. Тук се имат предвид най вече законодателните инициативи, които целяха да премахнат наказанията за корупция на бивши държавници.

- Ще ви помоля да коментирате една друга важна тема - тази за задържането на наши медици в Босилеград. Какъв знак според вас даде случилото се?

- Много неприятен случай. Ще сезираме всички координатори по доклада за присъединяването на Сърбия в Европейския съюз. На практика един хуманен жест беше опорочен с политически акт. Нашите медици бяха незаконно задържани. Те наистина се опитваха да помогнат на хора, лишени от здравни грижи в един труднодостъпен район. Сънародниците ни бяха без медицинска помощ и помощта, която лекарите ни искаха да им окажат, беше погазена от властите в Западните покрайнини.

- Как си го обяснявате?

- Това е целенасочена политика на сръбските власти от дълги години насам. За съжаление това се случи в момент, когато се опитваме като бъдещи председатели да поставим акцент върху Западните Балкани и да направим всичко възможно стабилността в региона да се усили. Това беше един горчив акт на фона на всичко, което става на Балканите в последните месеци в положителен аспект.

 

Визитка:

Роден е на 26 май 1971 година във Варна

Завършил е право и публична администрация, докторант по търговско право

Адвокат към Адвокатска колегия - Варна

През 2009 г. е избран за народен представител в 41-вото НС, а през 2013 г. е избран за депутат в 42-рото НС

Евродепутат от 2014 г., член на правната комисия и комисията „Граждански свободи, правосъдие и вътрешен ред” в ЕП

 

 

 
 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Eнергийни сюжети или каква е връзката между леда, електричките и "Белене"

Явно последната седмица на петия месец от нашето председателство на Съвета на Европейския съюз ще протече под знака на две важни визити на български политици в Русия: отминалата вече среща на президентите на двете страни в Сочи и предстоящата среща на българския премиер с руския президент и с други официални лица на 30 май в Москва.

Побойниците от фейсбук

Късно следобед в събота до читалището в кв. "Гривица" в Шумен убили с нож млад мъж, баща на три деца. На пръв поглед мнозина биха отвърнали глава - битова свада на границата на квартала с циганската махала, някак си дежавю, което не предизвиква съпричастност. Можеше да си продължим с обърната глава, ако не беше цялата съботна активност на убиеца в социалните мрежи.

Вечната сила на пазарлъка

 Промениха се светът, хората и техните нрави. Няма го умилителния пазарлък от времето на Любен-Каравеловите герои. Дигиталната епоха иска своето.