Снимки

Въпросът за автомобилите втора ръка е много сложен. От една страна, са некоректните практики, при които се продава нещо, което не струва исканите пари. А от друга - продаващите се коли често застрашават безопасността на движението.

По въпроса с техническата изправност на автомобилите имаме законодателство, което е в съответствие с европейското, даже в повече. Има два документа на Европейския съюз с препоръки във връзка с проблема със старите автомобили. Едната е директива №45 от 2014 г., която е за съдържанието на техническите прегледи. От нея голяма част от изискванията бяха въведени в наредба на транспортното министерство през 2012 г. още докато се разработваше.

Оказва се, че в директивата за прегледи има указания за взаимно признаване на периодични прегледи, извършвани на територията на страна от ЕС (виж повече на стр. 2). Така у нас пристигат и се регистрират автомобили от страни членки, без да бъдат проверявани за техническа пригодност, но голяма част от тях може да са потенциални убийци на пътя. Но властите във Франция не разчитат на проверките на нашите органи и карат нашенците при по-дълъг престой да минават на преглед.

За съжаление у нас не се води официална статистика за пътните инциденти поради техническа неизправност. Има само различни мнения на експерти, които твърдят, че до 30 на сто от катастрофите в България са от повредени автомобили.

Техническото състояние на возилата не е тема от вчера. Затова и Европейската комисия е заложила текст, че след 2020 г. ще се стреми да създаде техническа платформа, през която всеки, независимо от коя държава е, ще може да провери какво е състоянието на даден автомобил. В друг свой документ комисията има текстове във връзка с документите за регистрация на МПС-та. Изрично е записано, че за всеки автомобил се създава файл със запис, в който се съдържа информация за всяко превозно средство, какви са му техническите параметри, кой е собственикът в момента на препродаване. Посочено е, че този масив трябва да съдържа и пълната информация от периодичните технически прегледи. Т.е. да може да се проследи цялата история на даден автомобил. За съжаление в нашата страна информацията от тези две директиви е на две различни места. Документите с регистрацията на превозните средства са в Министерството на вътрешните работи (МВР), а информацията с техническата изправност е в Министерството на транспорта. Наскоро вече се заговори за взаимна размяна на информация между двете министерства, в унисон с Европейската комисия, за да има на едно място пълна информация.

В момента действащият Закон за движение по пътищата се разделя на три отделни нормативни акта - единият ще регламентира правилата за движение по пътищата, другият - изискванията към превозните средства, а третият ще е свързан с водачите на моторните превозни средства. Според запознати с втория от изброените думата „продажба“ се среща няколко пъти, но техническата изправност, свързана с продажбата, я няма никъде в комбинация. Но какво ще бъде записано в него, ще стане ясно едва след като бъдат публикувани проектите за обществено обсъждане.

 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Eнергийни сюжети или каква е връзката между леда, електричките и "Белене"

Явно последната седмица на петия месец от нашето председателство на Съвета на Европейския съюз ще протече под знака на две важни визити на български политици в Русия: отминалата вече среща на президентите на двете страни в Сочи и предстоящата среща на българския премиер с руския президент и с други официални лица на 30 май в Москва.

Побойниците от фейсбук

Късно следобед в събота до читалището в кв. "Гривица" в Шумен убили с нож млад мъж, баща на три деца. На пръв поглед мнозина биха отвърнали глава - битова свада на границата на квартала с циганската махала, някак си дежавю, което не предизвиква съпричастност. Можеше да си продължим с обърната глава, ако не беше цялата съботна активност на убиеца в социалните мрежи.

Вечната сила на пазарлъка

 Промениха се светът, хората и техните нрави. Няма го умилителния пазарлък от времето на Любен-Каравеловите герои. Дигиталната епоха иска своето.