62% от сънародниците ни смятат да харчат повече през 2019 г. Резултатът е по-висок от средния в Европейския съюз (ЕС), който е 41%, показват данни от международното проучване “Обсерватория” на БНП „Париба лични финанси“.

На първо място по намерения за покупки е Словакия с цели 73% положителни отговори, следвани от Румъния с 63%. Най-много пари ще дадем за пътешествия (67%), електроуреди (60%) и ремонт (52%), последвани от обзавеждане (44%) и смартфон (40%).

В Европа в топ 3 на продуктите влизат пътуванията, електроуредите и смартфоните. Хората

в Норвегия най-често ще харчат за забавления (73%),


а французите (48%) и унгарците (46%) ще дадат най-малко пари за свободното си време. Определящ фактор при покупката на нашенци е цената като българите са първенци в Европа по отношение на намеренията за ремонт на дома. Едва 30% пък са посочили, че покупателната им способност се е повишила през 2018 г., при което е налице ръст от 2%. Числото е над средните 23% за Европа, а страната ни е в топ 5 по подобрили се виждания за личните финанси.

Зад нас се нареждат Франция и Италия, а първата позиция отново е заета от Норвегия, където 46% от респондентите отчитат подобрение на финансовото си положение. Други 30% са посочили, че не виждат промяна в покупателната си способност, което е под средните 44% за Европа. Най-големи песимисти са във Франция, където 59% казват, че покупателната им способност се е понижила, което е много над средното ниво за ЕС от 33%.

По отношение на избора на продукт, българите остават патриоти


- 72% от тях отъждествяват локалното с националното,


докато в Западна Европа хората го свързат с регионалното. Например у нас казваме “българско вино”, докато във Франция казват “вино от Бордо”. Според управителя на БНП „Париба лични финанси“ в България Жозе Салойо голям фактор за определяне на продукт като локален са географските особености и климатът в една страна. Проучването показва още, че 62% от българите предпочитат местни храни, а едва 18% такива с произход от друга страна от ЕС.


Близо 70% са готови да платят повече за местен продукт,


а от тях цели 68% са склонни да дадат 5-10% отгоре за по-добро качество. “Българинът вече е нормален европейски потребител. Склонни сме да даваме много повече от това, което имаме, и за това има различни мотивации”, коментира проф. Елка Василева, член на УС на Асоциация “Активни потребители”. 43% от сънародниците имат доверие в местните продукти и тяхното качество, но искат сертификати – цели 85% са посочили, че трябва документ, с който да се докаже произходът и качеството. В това отношение ние сме първи заедно с Португалия.

Проучването се проведе в 17 страни, а анкетираните са по 700 от всяка държава. Единствено във Франция респондентите са 1 000. Мотото на проучването е "Мисли локално, действай локлано!", а целта е да се проследят потребителските нагласи на хората.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

От сряда Перник с по 8 часа вода на ден

От сряда абонатите на ВиК дружеството в Перник ще минат на по-строг режим на водата, съобщи за „Монитор” кметът на общината Станислав Владимиров. Засега информацията е неофициална, защото чакам официално предложението от ВиК, уточни той. В рамките на града водата ще се пуска от 14:00 до 22:00 часа, а по селата абонатите ще имат вода в същите часове, но през ден.

БГ домакинствата четвърти в ЕС по изхарчени пари за храна

Домакинствата в Европейския съюз (ЕС) са изхарчили над 1.047 трлн. евро за храна и безалкохолни напитки за година, а България е на четвърто място в класацията. Това показват резултати от проучване на Eurostat за 2018.