Може ли куче да изяде слон? Това е един от въпросите, на които се опитва да намери отговор в творчеството си художникът Русчо Тихов. Първата му изложба, която включва асамблажи и колажи, се открива на 19 април в галерия „Етюд“ на столичния площад „Журналист“, а закриването й на 11 май съвпада с неговата 70-годишнина.

Изкуствоведите биха отредили място на Русчо Тихов сред представителите на течението ар брют (от фр. сурово изкуство, наричано още аутсайдер арт). Терминът е въведен от френския художник Жан Дюбюфе през 1945 г. и в най-общи линии се отнася за самоуки художници, маргинали без художествено образование и хора с психологически проблеми, чието изкуство е извън установените естетически норми. В ар брют произведенията липсва влияние от определена художествена стилистика, автентични са в истинския смисъл на думата, а самите художници обикновено биват „открити“ в късна житейска възраст. Русчо Тихов не е изключение. За разлика от въпросните аутсайдери обаче, които най-често виреят далеч от артистичните кръгове, той винаги е бил заобиколен от хора на изкуството, обяснява изкуствоведът Мирослав Христов. В края на 60-те години Тихов бяга в Париж, където освен че общува с Юлия Кръстева, пише и романа „Праволинейната инерция“ (не вижда бял свят по време на цензурата, издаден е 4 десетилетия по-късно от „Парадокс“, 2010). Преди две години пък издателството на Софийския университет публикува книга с неговата лирика, писана по време на младежките му години, когато той е в обсега на друга голяма личност – поета Константин Павлов.

Изложбата е разделена символично-иронично на два времеви периода – ранния и късния „ренесанс“ на Русчо Тихов. Ранният е отпреди 30 години и включва колажи на основата на класически творби, чиито подредени светове са внезапно захвърлени в бездната от появата на Голото женско тяло – инструмент за манипулация над всички условности. Късният ренесанс е от последните три години и включва редица колоритни асамблажи, изработени с детски играчки и предмети от бита – капачки от водка „Аляска“, тигани, части от тенджери, мъниста, сувенири и други. На преден план е преднамерената естетизация на кича, изпълнена с педантичен подход към детайлите, които се надсмиват над всяка претенциозност и се застъпват за неизживяното детство на света.

Колажите на Русчо Тихов на пръв поглед са невинна гавра с класиците, коментира друг експерт – Диана Попова. Репродукции на христоматийно популярни картини са „обогатени“ с елементи на „чиста“ порнография. Разбира се, от това на класиците нищо не им става, защото по принцип са недосегаеми. Ние обаче може и да ги „прочетем“ по нов, актуализиран, адекватен на времето, средата и мисленето ни начин.

 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

БГ копродукция ще се бори за „Оскар“

Българската копродукция „Дивата круша“ ще влезе в състезанието за номинация в чуждоезичната категория на предстоящите оскари. Това стана ясно, след като от Турция обявиха, че с това заглавие ще протегнат ръка към заветната статуетка през февруари догодина.

Дани Леван се връща на село във „Фермата“

Даниел Русев, по-познат на феновете си с псевдонима Danny Levan/Дани Леван ще се присъедини към четвъртия сезон на „Фермата“, който ще да стартира в ефира на bTV на 7 септември.

Три БГ ленти на фестивал в Хърватия

Три български ленти ще участват във второто издание на Международния фестивал на историческия документален филм, който ще се проведе от 5 до 9 септември в хърватския курорт Риека. Това са „Жертва на пешки“ и „Книжарят“ на режисьора Асен Владимиров и „Животът е вечен суинг“ на Андре Шандел.