Снимки

- Проф. Попов, грипът все още не е отминал и според експерти остава опасност да се разболеем. Как може да подсилим организма си чрез едно балансирано хранене?

- Всъщност по-важна е профилактиката. Затова трябва да спазваме някои правила за пълноценно и балансирано хранене още преди грипната вълна да е настъпила. По този начин ще имаме добра имунна защита. Тя е важна, за да се предпазим от всякакви инфекции. За целта ни е нужен достатъчен прием на пълноценен животински белтък. Можем да си го набавим най вече от яйцата, месото, рибата, млечните изделия. Обикновено вирусите атакуват хората със слаб имунитет - предимно възрастните, тези с хронични заболявания и децата. Когато обаче имаме добра имунна бариера, на практика сме защитени от тези инфекции. Ако при нормални условия препоръчваме приемът на белтък да е 10-15%, то сега трябва да е над 20%, като половината от него да е от животински произход.

- Дайте конкретен пример какво точно да консумираме и в какви количества?

- Например задължителен е приемът на яйца и млечни продукти. Затова е препоръчително да ги консумираме ежедневно. Добре е възрастните хора да приемат по 3-4 яйца седмично. Отделно в менюто трябва да присъстват риба и морски дарове, които са богати на Омега-3 мастни киселини. Те предпазват организма от вирусни инфекции. В менюто ни трябва да присъстват и бобови храни - боб, леща, грах, както и зърнени, но в по-малки количества, тъй като съдържат много нишесте. Плодовете и зеленчуците да са в изобилие - те ни дават най-важните витамини и минерали. Така съчетанието между пълноценен белтък в животинските продукти и зеленчуците и плодовете е най-добрата защита срещу грипните вируси. Трябва да се знае и че хората, страдащи от затлъстяване, са с понижена имунна защита. Затова те са по-уязвими към инфекции. Големият прием на въглихедрати, особено на сладките, е вреден за имунната система. Част от тях се свързват с белтъците и това може да отключи автоимунни заболявания. Много важно пък е хората с поднормено тегло и тези, които се подлагат на драстични диети, да знаят, че през зимния период трябва да се въздържат от това. В противен случай се превръщат в лесна мишена за вируси и бактерии.

- Но какво можем да направим при условие, че започват постите и от днес (бел.ред. вчера) не се консумира месо?

- Постенето не означава, че човек гладува. Дори понякога приемаме повече калории през този период, тъй като растителните продукти, зърнените изделия, варивата и ядките са с висока енергийност. Един здрав организъм би посрещнал поста подготвен, ако преди това е приемал пълноценна храна. Но когато човек се реши на тази крачка, е добре да се консултира с общопрактикуващия си лекар, който да прецени колко време да се ограничава от определени храни. По този начин дългият пост няма да увреди здравето му. Другото важно нещо по време на зимния сезон е приемът на витамини и минерали. Минералите снабдяват организма ни с полезни съставки. За имунната защита например от изключително значение са А и Е от мастноразтворимите витамини. А от водноразтворимите са витамин С, B6, B12 и фолиева киселина. От минералите изключително важен е селенът.

- Откъде можем да го набавим?

- Обикновено повечето продукти са бедни на селен, набавяме го най-вече чрез рибата и морските дарове. Понякога се съдържа и в пълнозърнестите изделия от определени райони, в които почвата е богата на това вещество. Имайте предвид, че повечето хора страдат от дефицит на селен, а той е мощен антиоксидант. Дори последни изследвания показват, че има отношение към профилактиката на останалите хронични заболявания. Трябва да избягваме обаче и предозирането с каквото и да било. Българинът например малко злоупотребява с употребата на слънчогледово олио. Не бива обаче да прекаляваме с него, защото много малко приемаме Омега-3. Това създава риск от сърдечносъдови и дори ракови заболявания. Ако съотношението между Омега-6 и Омега-3 е 5:1, този риск е по-малък, но у нас обикновено е 15:1, което е много. Това показва колко е важен балансът между отделните мазнини.

- А важен ли е приемът на кисело мляко?

- Много, тъй като пробиотиците му засилват имунната защита на организма. Тези млечно-кисели бактерии не допускат микроби и бактерии в чревната флора. Така че това е бариера на ниво храносмилателна система.

- Като говорим обаче за някои продукти, има ли основание за притеснение от двоен стандарт наистина при храните, или по-скоро се създаде излишен шум?

- Струва ми се, че се създаде голяма паника по темата и то без основание. Всъщност разликите между продуктите, предлагани в Западна Европа и у нас, са в допустими граници. Няма основание за притеснение, но нещата според мен се преекспонираха. Всеки потребител може да си прецени дали да купи по-скъп продукт или по-евтин. Например вие решавате дали искате пълномаслено кисело мляко или обезмаслено, тъй като и цената е различна.

- Какво още да имаме предвид през този сезон, за да се предпазим от вируси и настинки?

- В никакъв случай да не спазвате драстични диети. Човек може да си позволи през зимния сезон да качи някой друг килограм - до 5 кг. Това се дължи най вече на обездвижването. След това много бързо ще може да ги свали, но в никакъв случай не бива да ги редуцира за кратко време. По-добре малко излишни килограми в рамките на допустимото, отколкото да си правим експерименти и да гладуваме. Това влошава здравния статус на човек. Така че храненето е най-важният фактор за имунитета. Но не бива да пренебрегваме и допълнителните като обездвижването, стреса, замърсения въздух, недостатъчния сън, както и тютюнопушенето и злоупотребата с алкохол. Ако се добавят към небалансираното хранене, рискът за срив на имунитета е по-голям.

 

Визитка:

Проф. Попов е завършил Висшия медицински институт - София и започва работа в ХЕИ – Видин

Научен сътрудник към Института по хранене към БАН
От 2000 г. е професор и ръководител катедра „Хигиена, медицинска екология и хранене" към Медицински университет – София Специализирал е в Санкт Петербург и Москва, където овладява съвременни методи за изследване на храносмилането и усвояемостта на храната в тънкото черво. В тази област защитава кандидатска и докторска дисертации
Автор е на „Митове и истини за храните, храненето и диетите", където разбива много от общоприетите митове за храната ни

 

 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Eнергийни сюжети или каква е връзката между леда, електричките и "Белене"

Явно последната седмица на петия месец от нашето председателство на Съвета на Европейския съюз ще протече под знака на две важни визити на български политици в Русия: отминалата вече среща на президентите на двете страни в Сочи и предстоящата среща на българския премиер с руския президент и с други официални лица на 30 май в Москва.

Побойниците от фейсбук

Късно следобед в събота до читалището в кв. "Гривица" в Шумен убили с нож млад мъж, баща на три деца. На пръв поглед мнозина биха отвърнали глава - битова свада на границата на квартала с циганската махала, някак си дежавю, което не предизвиква съпричастност. Можеше да си продължим с обърната глава, ако не беше цялата съботна активност на убиеца в социалните мрежи.

Вечната сила на пазарлъка

 Промениха се светът, хората и техните нрави. Няма го умилителния пазарлък от времето на Любен-Каравеловите герои. Дигиталната епоха иска своето.