0

600 000 души са готови да продадат гласа си. Това показват данните от последното изследване на „Галъп интернешънъл“ за предизборните нагласи преди вота тази неделя.

600 000 души са готови да продадат гласа си. Това показват данните от последното изследване на „Галъп интернешънъл“ за предизборните нагласи преди вота тази неделя.

Така 11 % признават, че биха приели да гласуват срещу заплащане, друг стимул или по принуда. Според проучването все пак 81 % не биха приели подкуп, но има още 8 %, които се колебаят и не могат да преценят. Сред онези, които със сигурност се очаква да гласуват на тези местни избори, процентът признаващи си също е над една десета. Сред тези които си признават, че биха гласували при стимул или принуда, най-висок е делът на бедните и с ниско образование.

При ромите делът на склонните е 40 на сто. Най-младите са и в най-голяма степен склонни на откровеност по въпроса за зависимия вот, посочват от агенцията и допълват: „Това е и индиректно отражение на демографската ситуация в страната, която се характеризира с все по-сериозна гетоизация сред най-млади възрастови групи". От там обаче отчитат, че фактор за голяма част от избирателите е "икономическата безизходица или работодателската принуда". От агенцията поясняват, че редица журналистически разследвания покрай евровота са показали големината на това явление – контролирания вот. Сега на различни места се чувало за цени на глас до 150 и дори до 200 лв. "Купеният вот може да бъде особено решаващ на местни избори с реален залог на много места, като зависимите вотове или некоректните практики могат да повлияят в много по-голяма степен, отколкото на национални избори. За да подмениш вота в някое населено място, на местните избори е нужно не толкова голямо количество гласове", напомнят от "Галъп интернешънъл".

Самото проучване на Галъп е направено в периода между 4 и 11 октомври сред 796 души и е представително за населението на България на възраст 18+.