Снимки

Първата зимна автомобилна гума в света, наречена Kelirengas, била създадена във Финландия през 1934 г. и е била предназначена за камиони и автобуси. Две години по-късно – през 1936 година, се появила първата зимна гума за леки автомобили под името Nokian Hakkapeliitta, предизвиквайки революция по отношение на безопасността през зимните месеци. Има различни легенди от къде идва името Hakkapeliitta. Една от тях разказва за финландските кавалеристи, които са служили в шведската армия през XVII век и са били наричани Hakkapeliittas. При настъпление, кавалеристите надавали легендарния боен вик Hakkaa Paalle, което означава „Прекършете ги”, за да бъдат мотивирани да се справят с противника. По същия начин зимната гума Nokian Hakkapeliitta се справя с предизвикателните пътни условия в продължение на повече от 80 години.

През 1936 г. се появила първата зимна гума за леки автомобили под името Nokian Hakkapeliitta.

В днешно време зимни гуми се използват навсякъде, като над 700 милиона зимни гуми обикалят пътищата на света. Днес това ни се струва естествено, но през 30-те години на ХХ век това е било революционна стъпка напред. Най-важната отличителна черта на оригиналната зимна гума била дълбочината на протектора, тъй като по това време било нормално да се шофира върху сняг. Постепенно пътищата започнали да се поддържат, почистват и опесъчават. По тази причина е трябвало гумите да се проектират по такъв начин, че да се справят добре както на лед и сняг, така и на чист асфалт.

Най-важната отличителна черта на оригиналната зимна гума била дълбочината на протектора.

Ето защо било необходимо използването на специални смеси и развитие чрез иновации. През 1961 година била представена първата гума с шипове, наречена Kometa-Hakkapeliitta. Тя бързо станала известна по целия свят, тъй като през 60-те години помага на финландските рали пилоти нееднократно да доминират в легендарното рали „Монте Карло”. Следващото десетилетие била разработена и пусната на пазара и версия на гумата без шипове.

През 70-те години на ХХ век била разработена и пусната на пазара версия на зимна гума без шипове.

В днешно време за различните пазари се разработват различни версии на зимни гуми, съобразени с местните нужди и изисквания, като се вземат предвид климатичните условия, състоянието на пътищата и тяхната зимна поддръжка. През 2013 година най-новото поколение гуми Nokian Hakkapeliitta постигна световен рекорд за най-бърза кола на лед, достигайки скорост от 335,713 км/ч по замръзнало езеро. Рекордът е направен от гумата с шипове Nokian Hakkapeliitta 8 с размери 255/35 R20.

В Европа се предлага зимната гума Nokian Hakkapeliitta R2, подходяща за пътища, покрити със сняг и лед.

Благодарение на непрекъснатото усъвършенстване на технологиите, през 2014 година Nokian Tyres създаде първия прототип на гуми с прибиращи се шипове, което позволява на водачите да ги използват, само когато е необходимо. В Европа на разположение е зимната гума без шипове Nokian Hakkapeliitta R2, която е подходяща за екстремни условия на пътищата, покрити със сняг и лед. Ето защо в много държави, освен на леките коли, тя задължително се монтира на автомобилите на службите за спешни случаи. Освен перфектни качества в зимни условия, тя е и първата в света зимна гума с индекс на енергийна ефективност А.  Гумите на Nokian Tyres се продават с успех в над 50 държави по целия свят.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Спортният хечбек беше представен у нас със светлинно шоу и интерактивен тест

Renault Megane R.S. тръгна по симулирана писта

Спортният хечбек беше представен у нас със светлинно шоу и интерактивен тест

Новото Renault Megane R.S. беше представено в София с интерактивен тест по симулирана писта. Зад волана на новия спортен модел беше осемкратният рали шампион у нас Димитър Илиев, а трасетата по които да премине колата по време на теста, бяха създадени от зрителите и гостите на мястото на събитието.

Новият агрегат предлага завидна динамика и много нисък разход на гориво

Honda Civic тръгна с уникален турбодизелов двигател

Новият агрегат предлага завидна динамика и много нисък разход на гориво

Наскоро към двигателната гама на десетото поколение на Honda Civic се присъедини усъвършенстваният дизелов агрегат 1.6 i-DTEC с максимална мощност 120 к.с. при 4000 об/мин. В съчетание с 6-степенната механична скоростна кутия, новият дизелов мотор ускорява Civic от 0 до 100 км/ч за 9,8 секунди, а комбинираният разход на гориво е едва 3,5 л/100 км, съответстващ на едва 93 г/км емисии на СО2. Като опция за дизеловия Civic от есента ще се предлага и новата 9-степенна автоматична трансмисия.

„Мото-Пфое” представи у нас първият премиум динамичен електромобил в света

Jaguar I-PACE е новият екологичен спортист

„Мото-Пфое” представи у нас първият премиум динамичен електромобил в света

На ексклузивно събитие в столицата официалният представител на марките Ford, Volvo, Jaguar и Land Rover у нас - „Мото-Пфое”, представи първият премиум електрически автомобил в света Jaguar I-PACE. Новият спортен електромобил ще се предлага в България от началото на следващата година, като първите автомобили се очакват през март. Официална ценова листа ще е налична в края на септември и началото на октомври 2018 г.