Снимки

Точно десет години след режисьорския си дебют с „Вуйчо Ваньо“ Стефан Мавродиев отново свири сбор за Чехов в Младежкия театър, споявайки на сцената виртуозен актьорски ансамбъл от звезди. Този път изборът му е още по-дързък - „Иванов“, а реализацията – по-зрелищна, но и някак по-лично изстрадана и лично докосваща зрителя. „Иванов“ е първата пиеса на великия класик, смятана е за драматургично несъвършена, но тя вече съдържа в зародиш екзистанциалния арсенал от теми на зрялото му творчество: умората от живота, липсата на приложение за духовния потенциал на човека, налагането на култа към парите и бруталния капитал за сметка на елегантното благородство в отношенията, разминаването между хората, отчуждението от себе си и другите, страхът от обвързване – все феномени, подети от цялата модерна литература, и термини, любими на съвременните психотерапевти... Няма да е хазартно да предположим, че след „Иванов“ Чехов всъщност продължава да пише една и съща пиеса или доразвива отделни „фасети“ от първообраза, така че в известен смисъл именно тази „несъвършена“ творба, създадена от още ненавършилия 30 Антон Павлович, е основополагаща за късния майстор. И сполучлива постановка по нея, каквато премиерно гледахме в Младежкия, прави чест на всеки режисьор. В действения 19 век Чехов е провидял пропукването на „аз“-а, но персонаж като Иванов все още е бил енигма. Сега вече ни се струва, че отлично го разбираме и го живеем всеки ден – със социалната непригодност на хората на духа и липсата на мотивация сред повсеместно ширеща се пошлост.

В спектакъла на Мавродиев индивидът и еснафската среда, на която той се оказва непреодолимо чужд – може би малко по-пъстра и по неаполитански шумна, отколкото сме свикнали да звучи Чехов, са перфектно изваяни. Иванов в родната театрална традиция е поверяван на някои от най-добрите: Йосиф Сърчаджиев, Деян Донков... Малин Кръстев е различен, по-смълчан, по-прекършен, адекватен на днешната по-обрана чувствителност. Неговият (анти)герой, прежалил идеалите, понякога „играе“ само с поглед страданието всичко да ти е отмиляло: безпощаден е към болната си жена (Гергана Христова) и скептичен към новите чувства (Рая Пеева). Някогашният му приятел Лебедев (Ивайло Христов) е почти непрекъснато буфонадно пиян, но и точно толкова сериозен в малкото моменти, когато трябва да е такъв. Зинаида Савишна на Станка Калчева с едно презрително повдигане на веждите и „чупка“ в дископатичния кръст изразява просташкото високомерие на новозабогателите. Борис Луканов като стария граф Шабелски е достолепен дори в дребните себичности на своя персонаж...


 

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Почина оперната прима Христина Ангелакова

На 73 години си отиде Христина Ангелакова. Голямата оперна певица е починала при усложнения, вследствие на ортопедична операция. Тъжната вест потвърдиха нейни близки пред „Площад Славейков“.

Иван Гатев – гласът на „Контрол“

„От горе иде шуменски влак,/ Също ми носи вино и коняк.“ Пееше великия Тодор Колев и носеше шуменското си аз, да огрее големия артистичен небосклон над столицата. С влака, но от малко по-ново време, в София е дошъл още един талант, и предстои да покаже колко ярко и надалеко ще успее да огрее. Иван Гатев влезе в окото на прожекторите на сборния концерт като новия вокалист на група „Контрол“, които споделиха сцена с „Ревю“, „Нова генерация“ и „Хиподил“ в „Арена Армеец“ преди месец. Всъщност Иван е в „Контрол“ от три години, а от седем изкарва хляба си само с музика в различни и разнородни проекти.

Рачков и Мария си простиха (СНИМКИ)

Общ кадър на тв водещите Димитър Рачков и Мария Игнатова разбуни духовете, че двамата отново са се събрали. Засега те не коментират дали искрата между тях отново е пламнала, но е ясно, че са си простили взаимно, тъй като до този момент дори продуцентите им трудно ги събираха на едно място.