Богомил Николов, асоциация „Активни потребители“: След празници българи се жалват от провалени почивки

Теглете кредит за дограма, а не за екскурзия

Богомил Николов, асоциация „Активни потребители“: След празници българи се жалват от провалени почивки

Стана практика търговци да отменят ранни записвания, ако продажбите не вървят. Темата за опасните бои за яйца се преекспонира.

Визитка:

Роден е през 1971 г.

Завършил е музикалното училище в Пловдив

Има магистърска степен по политология от Софийския университет “Св. Климент Охридски”

Председател на асоциация “Активни потребители” от 1999 г.

 

 

- Г-н Николов, кажете за какво да внимават хората предвид предстоящите празници? Още преди няколко седмици дори се появи информация, че на пазара се продават опасни бои и яйца, внесени от чужбина с изтекъл срок на годност.

- Според мен темата с боята е малко преекспонирана. Самите бои не са толкова опасни, защото оцветителите са много по-вредни, когато се използват в напитки и сладкиши. Там рисковете са по-големи. И това се отнася предимно за децата, тъй като предизвикват хиперактивност, подобно на кафето. Когато обаче се боядисват яйца, ние изхвърляме обелките и здравето ни не е застрашено. По отношение на самите яйца, естествено, че трябва да гледаме най-вече срока на годност. Има един прост домашен принцип, чрез който за себе си може да тестваме дали яйцата са пресни. Това е чрез потапяне във вода. Когато яйцето е прясно, то трябва да изплува на повърхността, а когато е старо, потъва.

- Какво сочи опитът ви, от какво се жалват потребителите по време на празници? Знаете, че по това време на пазара се появяват различни козунаци, правени в мазета, агнешко, което се продава дори от багажника на колата.

- Аз не бих си купил агнешко месо от сергия или от багажника на някоя кола, дори да е по-евтино. Тези продажби не са разрешени, защото генерират рискове. При тях няма как да се проследи откъде идва месото. Спомнете си случая от Варненско миналата година, когато бе открита болна крава. Месото беше попаднало в колбасите и дори един човек почина. Собственикът беше извършил голямо нарушение, защото е заколил кравата, въпреки че е видял, че е болна. Така че по-добре да дадем малко повече пари, но да си купим качествено месо и да изкараме един спокоен празник.

- От какво обаче се жалват потребителите?

- Обикновено се жалват след празниците, рядко го правят преди това. Едното е от туристически услуги, другото - спорове около рекламации и връщане на дефектни продукти. Тъй като много хора не са наясно, искам да подчертая, че можем да върнем продукта в 14-дневен срок само когато сме го купили по интернет, каталог или др. - т.е. от разстояние. Ако сме пазарували на място в магазин, законът не ни дава такова право. Добре е хората да знаят това. Има и търговци, които предоставят право на връщане, и това е добре. Тази тенденция се засилва при продажбата на дрехи, да речем.

- Какви са оплакванията срещу туроператори? За какво става дума - за разминавания между очакванията на клиента и офертите или нещо друго?

- Това е едното. При пътуванията у нас най-често имаме такива оплаквания от разминавания в качеството - от представянето в рекламата и това, което клиентът получава в действителност. При екскурзиите в чужбина най-често хората се оплакват от отменени пътувания, от ранни записвания, които впоследствие са били отменени. Тази практика се среща често при търговците. Просто виждат, че продажбите не вървят, и отменят офертите. Връщат парите на клиентите, но плановете на хората се провалят. Затова е добре търговците да се научат да носят повече отговорност. Те трябва да знаят, че когато отменят едно пътуване, това се отразява сериозно върху репутацията им. По-добре да осъществят едно пътуване на загуба, но да спечелят доволни потребители, а не негативна реклама за години напред.

- А продължава ли тенденцията хората да теглят бързи кредити, за да изкарат спокойно празниците?

- Продължава. Дори тези дни попаднах на проучване, което показва, че все повече българи изпадат в състояние на свръхзадлъжнялост. Остава важен въпросът за т.нар. отговорно кредитиране. Според мен финансовите институции трябва да се въздържат да отпускат кредити на хора, за които е ясно, че не могат да ги върнат. Най-честият проблем е, че хората теглят кредит, за да погасяват стари задължения. По този начин попадат в спирала, от която няма излизане. Някои теглят дори само за да имат пари за празниците. Най-здравословно е хората да използват даден кредит за инвестиция, а не за потребление. От тази гледна точка да вземеш кредит за дограма е едно, а за да отидеш на почивка, е съвсем друго. Вторият случай обикновено се смята за рисков. А когато си смениш дограмата, ще спестиш от сметката за ток.

- Какви са оплакванията обаче впоследствие от това - от притискането на колекторски фирми или друго?

- Лошото е, че хората се обръщат към нас изключително късно, в много напреднал стадий на проблемите си - когато са осъдени и в дома им отиде съдия-изпълнител. Трудно можеш да помогнеш на човек, който се е докарал до това положение. Добре е хората да  потърсят съвет още от първите дни, когато са разбрали, че не могат да обслужат кредита си. Имам усещането обаче, че се срамуват да признаят, че са изпаднали в затруднение. Това е изключително погрешно - все едно да се срамуваш от лекаря си и да чакаш дадена болест да мине от само себе си. Често хората теглят бързи кредити и знаят, че не могат да ги покриват, но се осланят на някакви надежди относно приходите им.

- Може ли да кажете какви други тенденции има при жалбите на гражданите?

- Има огромен брой оплаквания от обществени услуги - парно, ток, вода. Вече години наред това си остава голям проблем и той се лекува само с политика. Според мен има грешна политика в регулирането на тези сектори, тъй като в случая става дума за монополи или ограничена конкуренция. Затова те трябва да са регулирани добре. Държавата не бива да променя законите на парче. Нужна е дългосрочна и ясна визия за решаването на проблема, както и диалог между заинтересованите страни.

- Кажете докъде стигнаха нещата след изследванията ви за качеството на водата в български градове? Преди време резултатите разбуниха духовете в обществото.

- Водата може да има различно качество буквално всеки ден. Например дъждовното време в много градове води до проблеми при водоизточниците и само за няколко дни качеството на водата може да се промени. Нашето изследване показа моментна снимка. Според мен това, което вършат в регионалните центрове по здравеопазване, трябва да достига до хората.

 

Визитка:

 

Роден е през 1971 г.

Завършил е музикалното училище в Пловдив

Има магистърска степен по политология от Софийския университет “Св. Климент Охридски”

Председател на асоциация “Активни потребители” от 1999 г.

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.