55% от ВиК дружествата не успяват да обновят мрежите си

55% от ВиК дружествата не успяват да обновят мрежите си

Почти толкова не отговарят навреме на жалбите на клиентите

55% от ВиК операторите не са успели да постигнат изпълнение на заложените цели за рехабилитация на водопроводната мрежа. Това е записано в доклад на КЕВР относно резултатите проверка на ВиК сектора, възложена от Върховна административна прокуратура (ВАП) по повод на публикации в средства за масово осведомяване.

При 48% от дружествата е отчетено неизпълнение за показателя „Аварии по водопроводната мрежа“, а 41% от операторите не достигат показателите за „Непрекъснатост на водоснабдяването“. Тези данни са причина за констатираното в доклада значително неизпълнение на целите за намаляване на загубите на вода във водоснабдителните системи от страна на близо две трети от дружествата с одобрени бизнес планове.

Проверката показва още, че нито едно дружество с одобрен бизнес план


не е отчело пълно изпълнение на всички показатели за качество


през 2019 г. От общо 29 дружества с одобрен бизнес план 5 дружества са отчели над 50% неизпълнение на показателите за качество, а 11 дружества са отчели между 40 - 50% неизпълнение. При останалите 13 дружества неизпълненията варират между 7 и 11 неизпълнени нива на показателите.

По отношение на услугите за водоснабдяване извършената проверка на изпълнението на показателите за качество на ВиК услугите за 2019 г. от ВиК оператори с одобрени бизнес планове показва, че 23 от общо 29 дружества или 79% от дружествата не постигат целите по показателите на налягането във водоснабдителната система и по ефективност на привеждане на водомерите в годност. 59% от дружествата не са изпълнили показателя „Ефективност на изграждане на водомерното стопанство“, а


72% не изпълняват целите за енергийна ефективност


за водоснабдяване, пише още в доклада на регулатора.

По отношение на услугите за отвеждане и пречистване на отпадъчни води данните от проверката на КЕВР показват наличието на сериозни експлоатационни проблеми. 14 от 29 дружества, или 48% не са постигнали целите за показателя „Аварии на канализационната мрежа“, 12 от дружествата или 41% не изпълняват показателите „Наводнения в имоти на трети лица, причинени от канализацията“ и „Енергийна ефективност - пречистване“.

В доклада е констатирано съществено неизпълнение и на финансовите показатели за ефективност на разходите. 79% от дружествата не са изпълнили целите за „Ефективност на разходите за водоснабдяване“, 62% - не са постигнали целите за „Ефективност на разходите за отвеждане“,


а 59% от тях не са постигнали неохбодимата ефективност на разходите за пречистване.


Като причини за неизпълнението дружествата посочват отчитането на по-високи от прогнозните разходи и/или отчитане на по-ниски от прогнозните приходи от ВиК услуги.

По отношение на работата с клиентите докладът от извънредната проверка констатира наличието на организационни проблеми при тяхното обслужване. Данните показват, че 48% от дружествата отчитат неизпълнение на показателя „Срок за отговор на писмени жалби на потребители.

Назад

ПО ТЕМАТА

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.