Снимки

В края на настоящата 2017 година МВР отчита 6590 тежки катастрофи в страната досега. Жертвите на пътя са над 640 души, а ранените са над 8291. И двата показателя растат с всеки изминал ден. Борбата със загубените животи пък се изчерпва със законови промени и повече проверки. От приемането му през 1999 г. Законът за движение по пътищата е бил променян 69 пъти, което прави средно по 4 пъти на година, или на всеки 160 убити при катастрофи.

 

След всеки инцидент. Дали дадоха резултат?

Това ще го разберем през следващия отчетен период другата година. А дотогава ще бъдат изгубени още животи. Още хора ще останат инвалиди. Семейства ще изгубят близките си. А застрахователите ще отчитат загуби. През това време законодателите ще коват промени. 2017 година беше добра за новите поправки в най-променяния закон. На 22 юни парламентът ги прие окончателно. Първото основно изменение беше за премахването на пътния знак, който предупреждава за камери. Причината за тази промяна беше, че множество глоби за превишена скорост се отменят, тъй като преди радара не е бил поставен такъв пътен знак. Изискването за подобен знак затрудняваше изключително мобилните радари, тъй като полицаите трябваше да си носят подвижен знак, който да слагат преди патрула. Аргументът срещу отпадането на предупредителния знак беше, че така се нарушават правата на гражданите и те не знаят, че влизат в зона, където могат да бъдат заснети.

Пътуване на премиера Бойко Борисов до Пловдив за среща с посланика на Австрия Роланд Хаузер промени тежестта на везните. „Много е демократично, но е абсолютна глупост - табела „има камера“. И там всички намаляват, минават на камерата и газ. Защо трябва да има табела да ги предупреждава, нали трябва през целия маршрут да караш така? В Германия е без камери, но те са известни със своята дисциплина“, обясни тогава Борисов. След думите му последва и промяната. Законът отмени необходимостта за поставянето на знаци, но те си останаха на пътя.

Остана и растящата статистика на загиналите и пострадалите

Оказа се, че пияните са много виновни. И също се измъквали без наказания заради недомислени наредби. Така месец по-късно последва и промяна във въпросната наредба, която казва, че те сами ще си плащат глобите, а пропуските, за които се хващаха адвокатите, за да измъкнат клиентите си, бяха отстранени.

Пияните обаче продължиха да газят по пътищата. Дори решиха да им свалят номерата на колите. Това също не ги спря. Въпреки заловените 11 863-ма пияни и близо 2599 дрогирани шофьори от началото на годината касапницата по пътя продължи. С нея продължиха и погребенията на цели загинали семейства.

Тогава се реши, че не само джигитите имат вина за стряскащите цифри. Трошките, които карат, също спомагали за постоянно растящия брой на загиналите. Така се стигна и до промяната за служебно прекратяване на регистрацията на колите, когато по време на периодичен технически преглед се установят опасни неизправности.

 

Договорите, километражите и КАТ

 

При прехвърляне на собствеността на МПС с писмен договор в него пък ще се записва показанието на километража му към деня на продажбата. В тази връзка са предвидени и санкции, които ще се налагат на лице, което манипулира и/или измени показанията на километража. Въведе се и изискване за допълнителни технически прегледи, когато превозното средство е временно спряно от движение поради неизправност, възникнала след произшествие.

Промените не спряха дотук. Последва тежка катастрофа край ловешкото село Микре, където 9 души намериха смъртта си в автобус. Всичките до един слепи, прибиращи се от екскурзия, където трябвало да разглеждат забележителности. Парадокс, който доведе до жестоки проверки на фирмата превозвач. Но пък и прокара изискването за въвеждане на видеорегистратори във всички автобуси, както и поставянето на предпазни колани на всички седалки в превозното средство. Нов бич за така или иначе изгладнелите превозвачи и нова печалба за хората, които ще вкарват техниката и предпазните средства. Малка победа за едни, загуба за други и безсмислени фанфари за трети.

 

С принтери срещу убийствата

 

Нарушителите издействаха и други мерки. Купиха се нови патрулки, с нови камери и дори с принтери, на които да се разпечатват актовете и наказателните постановления. Оказа се обаче, че старите камери не можели да снимат през прозорците на новите коли. Последваха проверки и закани за наказания. Но такива така и не бяха съобщени. За сметка на това се обяви, че дори пътниците в колите ще бъдат проверявани от Пътна полиция и ще им се връчват наказателните постановления, ако не са били намерени преди това от кварталния. Но и това обаче повиши с едва няколко процента събираемостта на глобите. Не помогна особено и отнемането на книжката и спирането на колата от движение за неплатен акт.

Със заключителните разпоредби на промените се прави изменение на Наказателния кодекс, като се премахва приложението на чл. 78а (ако деецът не е осъждан, а наказанието е до три години, се налага глоба), в случай че извършителят е употребил наркотични вещества. Това означава, че шофирането след употреба на наркотични вещества ще се наказва с от една до три години затвор.

 

 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Eнергийни сюжети или каква е връзката между леда, електричките и "Белене"

Явно последната седмица на петия месец от нашето председателство на Съвета на Европейския съюз ще протече под знака на две важни визити на български политици в Русия: отминалата вече среща на президентите на двете страни в Сочи и предстоящата среща на българския премиер с руския президент и с други официални лица на 30 май в Москва.

Побойниците от фейсбук

Късно следобед в събота до читалището в кв. "Гривица" в Шумен убили с нож млад мъж, баща на три деца. На пръв поглед мнозина биха отвърнали глава - битова свада на границата на квартала с циганската махала, някак си дежавю, което не предизвиква съпричастност. Можеше да си продължим с обърната глава, ако не беше цялата съботна активност на убиеца в социалните мрежи.

Вечната сила на пазарлъка

 Промениха се светът, хората и техните нрави. Няма го умилителния пазарлък от времето на Любен-Каравеловите герои. Дигиталната епоха иска своето.