Адекватни и работещи глоби да се налагат на собственици на жилища, които не дават пари за поддръжка на общите части на сградата. Това предлагат от Българската фасилити мениджмънт асоциация, каза председателят й Горан Миланов. Това е едно от нещата, които трябва да се променят в Закона за етажната собственост. Според експертите друго, което трябва да залегне като правило, е предоставяне на бележка за задълженията към етажната собственост при продажба на апартамент. Към момента подобен документ се дава за сметки към топлофикацията и енергийни компании.

Освен това браншът има идея

всяка сграда да има проектобюджет на разходите

по поддръжката й. По думите на Миланов трябва да е като приложение към документите за покупка на имот. Експертът счита, че по този начин след това не може да има спорове за разходите. Личният дом е безусловен, но от това не произтичат само права, коментира експертът. И допълва, че и колите също са наши, но си плащаме застраховка и данъци, освен това когато нещо се развали, веднага се ремонтира. Миланов обясни още, че предложенията са обсъждани с министерство на регионалното развитие и очаква включването им.

Публични сгради с площ над 5000 кв. м. да се управляват от професионални фасилити мениджъри предлагат още от бранша. Плановете са през есента тази идея да бъде представена на държавните институции. Това не е нова идея - подобен опит имат в много държави, обясни Миланов. Той даде пример със сградите в САЩ, които се ръководят от специалисти, а за да може лице да получи правото за такава дейности, то задължително трябва да е сертифицирано. По думите на експерта кои сгради ще попаднат в тази категория е

въпрос на преговори и оценка на съществуващия сграден фонд

Например критерий може да не е само площта, а и сложността на инсталациите, като долната граница за площ е между 5000 и 10 000 кв. м., счита Миланов. Според него не бива всички сгради да се оценяват по един и същи начин, по-скоро трябва да се направят различни методологии например за училища, за болници, за административни сгради, защото те са с различни предназначения.

3 млрд. евро достига годишният оборот на фасилити бизнеса

У нас годишният оборот на фасилити бизнеса е 3 млрд. евро, а в държавите членки на ЕС достига 1,1 трлн. Евро, сочи проучване на Техническия университет във Виена.

Секторът в България продължава да расте и вече се приближава към нивата, отчитани във времето на строителния бум, заяви Миланов. По думите му все повече компании, както и някои публични администрации, аутсорсват определени дейности за поддръжка на сградите към специализирани фирми. Огромен потенциал за развитие на фасилити мениджмънт има в публичния сектор, посочи още експертът.

Публичните сгради в България са с обща площ около 16 млн. кв. м, като разходите за тяхното управление са високи, а качеството на управление е ниско, защото администрацията неглижира процеса. Аутсорсването на дейностите по поддръжката на публичните сгради крие голям потенциал за оптимизация на разходите. За момента обаче ако това се прави, то се прави чрез обществени поръчки с основен критерий най-ниска цена, което води и до ниско качество.

Готвят стандарти за работа на сектора

В момента се работи по легализиране на европейските стандарти за фасилити мениджмънт, съобщи Горан Миланов. Сега се работи по превода и след това ще се внесат в Българския институт по стандартизация.

След това ще се въведе и сертификат за фасилити мениджъри. В него 80% от въпросите ще се базират на европейските стандарти, а останалите 20 на сто ще са на база местни изисквания. Заявлението ще се подава онлайн, сертификатът може да е само за физическо лице, но не и фирма. Той ще се прави за няколко часа, а след като се получи, ще е с международна тежест, обясни Миланов. Има редица документи, които се предоставят, за да се получи сертификатът, като асоциацията ще проверява дали информацията, която предоставят кандидатите, е вярна. Очаква се това да стане до няколко месеца и през есента да има работеща система. Плановете на асоциацията са да се поканят първо големите фасилити компании да сертифицират техните служители, коментира още Миланов.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

От 60 до 200 лева по-голяма сметка за парно в София за декември

Студът и поскъпването на топлинната енергия с почти 50 процента сметките за парно за декември 2018 г. спрямо миналия отоплителен сезон. Това показа проверка на „Монитор“. Фактурите са от днес в касите и могат да се плащат.

Черноморските летища с рекордните над 38 000 полета за гoдина

През миналата година аерогарите във Варна и Бургас посрещнаха 5,5 милиона пътници и повече от 38 000 полета на 103 авиокомпании. Ръстът отбелязан от летищата на „Фрапорт България“ бе 13%, а за последните 3 години трафикът на двете летища се покачи с 50% до 60%.