- Г-жо Цонева, от колко години работите с туроператора „Алфатур“ и имали ли сте досега проблеми с него?

 

- Застрахователното дружество работи съвместно с туроператора „Алфатур“ вече над 5 години. Досега не сме имали никакви проблеми от гледна точка на изплащане на премиите. И тази година беше така, не е имало предпоставки за подобни проблеми и не сме очаквали да се стигне до обявяване на фалит.

 

- Има ли промяна в параметрите на полиците, които компанията е избирала и правила в годините?

- Това е задължителната застраховка, която фирмата, предоставяща туристически услуги, трябва да има. Параметрите за определяне на премиите и лимитите за отговорност на застрахователното дружество се определят от Закона за туризма. Според регламента пределните стойности се определят на база на годишните обороти на туроператора.

Какви са били стойностите на застраховките на „Алфатур“ в предишните години, не мога към този момент да кажа, защото все още не сме правили проверка на данните.

- Няколко пъти вече се спомена, че може би фалитът на туроператора е умишлен. Какво предизвика вашите съмнения за преднамерените действия на "Алфатур"?

- Засега имаме само предположение. Всички застрахователи разглеждат всякакви версии, когато отговорността е с такава голяма финансова стойност. Обследва се реалността на действието, т.е. дали е действително, или е застрахователна измама. По този начин се проверява застрахователното събитие, което „Евроинс“ също ще направи. Инспекцията е стандартна процедура за всяко едно дружество и е важна, когато се говори за обезпечаване в особено големи размери.

- Кога ще направите проверката и ще подадете сигнал в прокуратурата? Възможно ли е процедурата да забави изплащането на обезщетенията на потребителите?

- Проверката, която застрахователното дружество ще прави, и изплащането на обезщетенията на потребителите не са свързани.

Инспекциите за застрахователно събитие вървят по вътрешна процедура на дружеството. В случай че има някакво решение, компанията предприема конкретни мерки. Това може да е промяна в процедурата и може да прецени дали заключенията да бъдат оповестени или не. Но това са чисто дружествени дейности, правила и процедури, които нямат отношение към изплащането на обезщетенията. Имаме срокове, но те не могат да бъдат съобщени.

А проверката няма как да окаже влияние върху потребителите, причината е, че отговорността покрива виновно поведение към туристите, които са платили за услуга, която не са получили.

- Какво сочат изчисленията ви - колко обезщетения трябва да бъдат платени и в какви срокове?

- Не можем да направим изчисления, докато нямаме предявени претенции от пострадали потребители. Имаме едно писмо, в което туроператорът е посочил брой договори, които не може да изпълни, и лицата, които ще бъдат засегнати от това. В него е посочено, че лицата са 581, а споразуменията - 280. Каква ще бъде точната сума, не мога да кажа,. Засега знаем, че претенцията на „Алфатур“ е за над 700 хил. лв.

Все още не е постъпила претенция от нито едно потърпевшо лице, за да видим какво са платили и какво ще подлежи на плащане.

- В какви срокове трябва потърпевшите да заявят исковете си и имате ли вече запитвания?

- Заявления няма, но има получени около 20 запитвания в наши офиси. Информация има предоставена на нашия сайт и колегите от цялата страна знаят как да процедират, така че всички потърпевши туристи от тази ситуация да бъдат обслужени.

Това, което сме направили, и мислим, че ще е по-полезно за потребителите на „Алфатур“, е, че се свързахме с няколко други туроператори. Целта е те да осъществят пътуванията, които фалиралата компания няма да може, ако те имат желание. В момента се провеждат срещите, като ние ще извършим плащанията към туроператорите, а не към потребителите. По този начин ще може да се избегне вредата, особено в предстоящите коледни и новогодишни празници.

Апелираме към клиентите, които имат подписан договор с „Алфатур“ и им предстои пътуване, да се свържат с туроператора, към който е споразумението, ако той не е директно с фалиралата компания. Срещите продължават и се надяваме да постигнем споразумения и да помогнем на хората.

От правна гледна точка ние би трябвало да пристъпим към изплащане на обезщетения, след като имаме официален документ от съда, че туроператорът е фалирал. Защото такива са условията по договора. Чак когато имаме това становище, за нас настъпва застрахователно събитие. При предишен подобен случай обаче ние изплатихме обезщетенията още преди да имаме нужния документ.

- Имате ли представа колко време ще отнеме процедурата в съда и дали е възможно и в този случай да не се чака решението, за да се изплатят парите на клиентите?

- Не знам колко време отнема тази процедура пред съда, това е друга институция, а и нямам опит, за да кажа каква е практиката. И в предишни случаи сме удовлетворявали искания на потребители, подали своите претенции, преди да имаме решение от съда. И сега може да се постъпи така.

- При какви обстоятелства потребителите няма да получат обезщетение?

- В случаите, когато те няма да бъдат обезщетени, ако не могат да докажат, че са направили плащания към "Алфатур". Ако не са получили и нямат официални документи като касови бележки и банкови преводи, няма как да бъде възстановена сумата.

Всички клиенти, които искат да заявят щета и да претендират за обезщетение, трябва да се обърнат към офисите на застрахователната компания.

 

ВИЗИТКА:

- Йоанна Цонева има над 17 г. опит на висши ръководни длъжности

Тя е изпълнителен директор и член на УС на „ЗД Евроинс” АД от 2008 г.

Цонева притежава магистърска степен по физика от СУ “Св. Климент Охридски”. Владее руски и английски език

 

..........................................

Каре

 

Обхватът на застраховката включва:

 

  • Възстановяване на платените от клиентите на „Алфатур“ АД суми по договори за организирано групово или индивидуално туристическо пътуване преди започване на пътуването.

  • Заплащане на разликата между платената от клиентите на туроператора сума по договора и сумата на действително предоставените услуги в случаите, когато по време на пътуването са предоставени само част от уговорените услуги.

  • Разходите, свързани с връщането на клиентите на туроператора до началния пункт на пътуването.

„ЗД Евроинс“ АД уверява всички потърпевши клиенти на „Алфатур“ АД, че ще разгледа всички постъпили претенции и ще изплати полагащото им се застрахователно обезщетение.

 

Необходимите документи, които клиентите на „Алфатур“ АД следва да попълнят и представят в офис на дружеството, са:

 

  • Уведомление за щета по образец на „ЗД Евроинс“ АД.

  • Заверени за вярност с оригинала копия на следните документи: договор с туроператора „Алфатур“ АД, както и разходни документи - фактури, касови бонове, квитанции, извлечения от банкови сметки и други. В случай на необходимост „ЗД Евроинс“ АД си запазва правото да поиска от клиентите на туроператора допълнителни документи. Претенции за обезщетение, придружени с необходимите документи, могат да се подават във всеки офис на „ЗД Евроинс“ АД или по електронен път на имейл: property.claims@euroins.bg

Подробна информация и указания за начина на подаване на претенция за обезщетение можете да получите на телефон 02/4895443 и национален телефонен номер 0700 17 241. Линията е отворена от понеделник до петък в рамките на работния ден.

 

 

 

 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Седмичен мониtоринг (6 - 10 май)

След всички таланти, избуявали през годините, българинът доказа, че е достигнал до съвършенството и покрива напълно идеала за многостранно развитата личност. Потвърждението за това дойде в дните, в които даже пълните атеисти се развихриха по темата за папското посещение и религиите.

Седмичен мониtоринг (22 – 26 април)

30 милиона яйца няма да изкукуригат и изкудкудякат по Великден. Тъжна новина и не съвсем. Всяка уважаваща себе си кокошка е наясно, че е важно не снасянето на яйцето, а откудкудякването му. Едни „репортери без граници“ вече се отчетоха предвеликденски с мощно кудкудякане, след като снесоха поредната кошница запъртъци, вапцани с черна боя.