Снимки

Магазин за сувенири, разположен на метри от входа на емблематичната Самоводска чаршия във Велико Търново продава порнографски сувенири и предизвиква истинско възмущение сред жителите и гостите на старата столица. Статуетките представляват скелети, които правят секс с жени в различни пози и са поставени на лично място във витрината на търговския обект. Порнографските статуетки предизвикват голям интерес у минаващите покрай магазина големи и малки ученици, но и неодобрението на по-възрастните хора. „Мястото на тези срамотии не е пред входа на Самоводската чаршия. Това ли е лицето ни пред туристите? Толкова ли нямаше какво друго да им покажем освен секс със скелети”, възмущават се болярите. Това обаче не са единствените смущаващи артикули в магазините за сувенири в старата част на града. В един от тях се продава сувенир, представящ млада жена само по бельо. Пищният бюст на дамата е покрит със сутиен, направен от цветовете на българския трикольор. Сувенирът е произведен в Китай по поръчка на българска фирма и това обяснява познанията на китайците за родния трикольор. „Пак добре, че китайците не са решили да направят и долната част на бельото с цветовете на знамето ни”, коментират туристите. Самата продавачка признава, че „трикольорната мадама” е единственият кич в обекта и. поръчала я е обаче, защото много от туристите търсели нещо по-цветно и шантаво. Според младата жена днешните туристи от чужбина, нямаи нищо общо с тези от миналите години. „Преди идваха чак от Америка със списък на дискове с определени песни, които са слушали някъде, харесали са им и са ги запомнили. Идват за една песен, а си тръгват с пет диска. Днес почти нищо не купуват. Повечето от чужденците идват организирано и екскурзоводите ги водят само в матазините, от които вземат комисионни. Останалите, които не си плащаме, просто ни подминават”, обяснява търговката. И дава убедителен пример в подкрепа на думите си. В нейния магазин повечето от артикулите са българско производство, а в съседния – китайски ментета. Въпреки това обаче, повечето от туристите влизат в „китайския” магазин. „Хората се интересуват от това да е цветно и евтино, а не дали е родно производство и качествена изработка”, обяснява продавачката. Сред търговците на сувенири в старата част почти като виц се разказва историята как китайски турист пропътувал няколко хиляди километра за да си купи у нас сувенир, произведен в родината му.

Една от причините търговията със сувенири да не върви е, че в България една голяма част от чуждите туристи са хора от старчески домове в Германия, САЩ и др. страни. Рано напролет, когато старческитедомове трябва да бъдат ремонтирани, най-евтиния вариант за обитателите им е те да бъдат докарани в България на екскурзия за по една седмица. „Това са хора, изживели живота си. Те вече нямат нужда нито от сувенири, нито от нови спомени и емоции. Затова и не пазаруват. Обикалят из магазините, гледат и си тръгват с безразличен поглед без дори да попита за цените”, обяснява търговката на сувенири. Друга част от чуждие туристи пък идвали от страни със съвсем различни култури и бит и затова българските сувенири не събуждали у тях никакъв интерес.

Наред с магазинте за сувенири, в старта част на Велико Търново има доста голям брой антиквариати. И там също има изцепки. В един от тях, разположен на Самоводската чаршия, свободно се продават нацистки свастики с пречупен кръст. Кто оставим настрани факта, че в някои страни подобни артикули изобща са забранени да бъдат излагани и продавани, най-малкото мястото на пречупените кръстове едва ли е точно на Чаршията, която се води архитектурен обект от времето на българското Възраждане. Другото, чието място също не е на Чаршията са сувенирите с изображенията на минали и съвременни политици като Тодор Живков, Ленин, Сталин, Путин, Доналд Тръмп, Че Гевара и Фидел Кастро. Наред с тях в търновските магазинчета за сувенири се търгуват и турски наргилета, руски матрьошки и други чужди символи, чието място определено също не е там. Това е и причината някои от работещите на Чаршията майстори да смятат, че у нас има нужда от създаването на закон, който ясно да регламентира какво може и какво не трябва да се продава на подобни места като Самоводската чаршия.

 

 

Снимка на китайския сувенир – мадамата с трикольорния сутиен.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Илинден е, внимавайте с морето и с гостите у дома

Българската православна църква почита днес паметта на Св. пророк Илия - един от най-великите измежду старозаветните праведници, могъщ изобличител на езичеството и предвестник на истинната вяра в Единия Бог.

50 млн. лева ни носи окултният туризъм

Около 50 млн. лева годишно са приходите от езотеричен туризъм у нас, който все повече се популяризира напоследък. Това обясни пред „Монитор“ директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов. Става дума за около 250 000 пътувания с такава насоченост. Руснаци, испанци и италианци също идват у нас, за да посещават места, които се смятат за свещени или че са енергийни центрове. Много от тях са били и тракийски светилища.