Снимки

Поне един час по-дълго се вари лютеницата, произведена от воднистите вносни сортове пипер. Освен загубата на време за продължителното клечене край казана, за производството на любимата червена вкусотия отиват и повече дърва, алармираха опитни домакини, които не са прекъснали традицията и всяко лято правят десетки буркани домашно производство.

Производителите на червен пипер използват 95% чужди сортове, коментира за „Монитор” Георги Василев, председател на асоциация „Български пипер. Зеленчукопроизводителите от ЕС вадят от градините големи количества, това много сваля цените и принуждава и нашите земеделци да се стремят към подобни резултати, коментира специалистът. А те се постигат с много вода и торове.

Сортът „Калифорнийско чудо”, който се консумира в 90% от западните държави, членки на ЕС, има сухо вещество 4%, а нашата „Куртовска капия” има три пъти повече сухо вещество - 12%. Но цената и на двата сорта е една и съща, дори се стига до парадокса калифорнийското чудо да е по-скъпо от куртовската капия. За да получим всички полезни вещества, които се намират в този зеленчук, трябва да изядем четири пъти повече чужбински зарзават, уточни Георги Василев. Нашите производители гледат в последните години пипер със семена от Македония и Турция, които също са с високо съдържание на вода.

В края на септември цената на червения пипер на едро ще падне до 45 стотинки за килограм, прогнозира председателят на асоциацията. Няма обаче никаква гаранция до колко ще я надуят прекупвачите, които не са един или двама, каза още експертът. В България от десет години не е имало по-добра реколта от пипер, очакват се между 3 и 4 тона от декар, най-важното е колко ще бъдат червените чушки, който са най-важната съставка за любимата на милиони българи лютеница. Дори при пет тона добив от декар, ако пиперките са зелени и меланж, значи нищо не е направено, коментират специалистите. За да се получи повече червен пипер е необходимо производителите да оберат първите зелени чушки. Ако нямат пазар дори трябва да хвърлят стоката, но това се налага, за да може да почервенее по-бързо останалата част от пипера. „Технологията е добре известна на производителите, техните сътрудници и организатори също са наясно, но никой не иска да хвърля”, според Василев.

Пиперът беше затормозен от продължителните горещи дни с температура над 30 градуса, а в тази ситуация той спира да расте, затова реколтата закъснява между 15 и 40 дни. Хората, които избързаха, ще се окажат с най-скъпата лютеница досега, защото вложеният пипер беше по 2 лева.

През тази година у нас се отглежда пипер на 43 хил. декара, като това количество е с 20% повече от миналата. Ако се прави обаче сравнение на площите с преди 10-15 години, намалението е 10 пъти.

 

 

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Цената на електронните винетки ще зависи от класа на пътя и състоянието му

С въвеждането на тол системата ще има различни тарифи за различните класове пътища, като за тези в най-лошо състояние няма да се плаща, докато не бъдат ремонтирани. Това каза председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Светослав Глосов, който взе участие в заседание на парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.

Започна асфалтирането на улиците в Мизия

„За една седмица ситуацията в Мизия е преодоляна, почистени са улиците и започна тяхното асфалтиране“. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков след като се запозна на място с възстановителните работи след наводнението в Мизия.

До 15 септември пускат едната лента по главния път II-86 Смолян-Мадан

До 15 септември ще бъде пуснато движението в едната лента по главния път II-86 Смолян-Мадан в засегнатия от свлачище участък край село Влахово. Това обяви пред журналисти председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Светослав Глосов. Той напомни, че свлачището е едно от най-големите по републиканската пътна мрежа заради което се е наложило спешно изграждане на временен път, по който се осъществява движението в момента.