Поне 50 млн. лв. покупки на стоки на промоция ще платим през банковите си карти на предстоящия „Черен петък“.

Причината е непрекъснато нарастващата сума на транзакциите на карти на този ден. За 2017 г. тя е била е почти 29,76 млн. лв, а през 2018-та, на 23 ноември тя достигна 37,27 млн. лв., или с около една четвърт повече, сочи статистиката на системата „Борика“. Миналата година на този ден е отчетен и

ръст на броя на транзакциите с карта от една трета.


Те включват не само плащанията с пластиката в магазините, но и харчовете за покупки през Интернет. Очакванията за по-големи суми изхарчени пари за наближаващия „Черен петък“ се подхранват и от факта, че ще се предлагат и доста нови неща. Авиокомпании например са обявили, че ще дават отстъпка до 80% за билети, закупени за пътувания точно на този ден.

Освен това някои от големите търговски вериги започнаха промоциите по-рано. От „Техномаркет” пък обявиха целия ноември за месец на промоциите, при които цените могат да бъдат свалени до 50%. Така цената на пералните падна на 500 лв., като могат да се намерят и хладилници за 350 лв. Цената на кафе-машините е вече под 100 лв. В „Кауфланд“ също пуснаха намаления още в средата на месеца, които за дадени продукти са над -50%.Така един 32-инчов LED телевизор струва 189.90 лв. като има и 3 години гаранция. Модерен смартофон пък излиза само 240 лв. Освен това може да се очаква, че точно на 29 ноември

може да се появят и други изгодни оферти за клиентите.

Очакванията за по-големи харчове се подкрепят и от някои анкети сред потребителите преди последния петък за предпоследния месец на годината. Една от тях сочи, че средно решилите да пазаруват на промоции на „Черния петък“ са готови да похарчат по около половин бон. Над 50% от участвалите в анкетата, проведена от Асоциацията за защита на потребителите, са заявили мераците си да направят покупки. Най-често покупките ще се правят в търговските центрове и онлайн магазините. Най-търсени ще бъдат дрехите, следвани от електрониката и обувките.

От потребителските организации припомнят, че търговците нямат право да ограничават нито едно законово право на потребителите само защото става дума за продажба и покупка на стоки с намаление. Имате право на

рекламация до две години при дефектна стока.

Можете да върнете онлайн покупката до 14 дни. Стоката може да се тества, освен ако няма някакви съображения, напр. хигиенни.

Ако се чувстваме несигурни, попитайте консултантите има ли условия, при които важи намалението, и ако - да, какви са те. Не подхождайте емоционално при вида на съобщение за намаление. Понякога търговците намаляват залежала или не особено привлекателна стока, която не са могли да реализират, с цел да ви привлекат да влезете в магазина и там консултантите да ви продадат от другите артикули на редовни цени.

На този ден потребителите трябва да внимават и за фалшивите отстъпки. Затова клиентите трябва да следят отсега цените на продуктите, които искат да закупят, като направят сравнение на продажбите в различните магазини, съветват от потребителските организации. Трябва да се внимава със стоките на кредит, защото накрая потребителят може да се окаже в ръцете на колекторските фирми.


Бавят ремонти, забравят обещани ваучери

Проблеми при пазаруване българите имат не само у нас, но и в чужбина. Свободният пазар ни кара все по-често да купуваме от чужбина, най-често онлайн. Важно е потребителите да не вярват на всичко, което виждат или чуват, без да направят предварително проучване, съветва директорът на Европейския потребителски център (ЕПЦ) Соня Спасова.

Сред примерите за спорни ситуации от ЕПЦ открояват проблеми гаранционния срок, неиздадени ваучери за намаление при повторни покупки и откази за ремонт. При миналогодишната кампания потребител поръчва съдомиялна и винтоверт на 23 ноември, но те са доставени месец по-късно, което води притеснение у купувача, че гаранционният срок ще започне да тече преди ползването на стоките. В крайна сметка търговецът уточнява, че гаранционният срок е коригиран спрямо датите на доставка и съответното забавяне.

Пример за неизпълнено обещание на търговеца е направена поръчка от наш сънародник за над 630 евро за обувки и спортни стоки от сайт, регистриран във Великобритания. Обещанието е, че за всеки 60 евро поръчка ще бъде получен ваучер за стойност 10 евро. Търговецът обаче не дава обещания ваучер от 100 евро. След намесата на нашата мрежа ваучерът е изпратен по мейл на потребителя, сподели решението Спасова.

ЕПЦ оказва съдействие и при отказ за ремонт на потребител, поръчал обувки за над 300 лв. от сайт в Полша. След месец едната обувка започна да се разлепва, а потребителят ги изпраща за поправка към търговеца. От фирмата му отказват ремонт, защото обувките (които иначе са зимни) видимо били намокрени. След намесата на ЕПЦ България и колегите от ЕПЦ Полша обувките са залепени.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Две от три стоки във веригите са български

Две от три стоки или 67% от предлаганите стоки в големите търговски вериги са български. Това показват данни от анкетата на Сдружението за модерна търговия. Родните производителите, които зареждат магазините наброяват около 200.

Безконтролно продават месо в интернет

Търговци продават колбаси и месо в интернет без никакъв контрол, показа проверка на NOVA. Суджуци и луканки, произведени в домашни условия, се предлагат свободно в сайтове с обяви. Домашните майстори ни привличат с оферти за конски суджук, магарешка пастърма, телешка луканка, биофиле „Елена” и дори кайма на атрактивни цени.

4 късметлии ще спечелят 50-инчов 4K UHD телевизор от A1

A1 ще зарадва 4 късметлии с нов 50-инчов телевизор. Всички клиенти на компанията, които сключат нов договор или преподпишат стария си за ТВ услуга, включваща Diema Xtra, имат възможност да участват в томбола за 4K UHD телевизор Samsung. Условието, за да се участва в играта, е да се попълни кратка регистрационна форма на a1.bg/diema-xtra, в периода от 9 декември 2019 до 9 януари 2020.