50 000 граждани получили съдействие от омбудсмана през 2019г.

50 000 граждани получили съдействие от омбудсмана през 2019г.

Най-голям е броят на жалбите и сигналите от потребителите на обществени услуги

Близо 50 хил. граждани са получили съдействие от омбудсмана, а над 22 хил. души са се обърнали към институцията с подписки по конкретни въпроси. Това стана ясно от приетия от депутатите доклад на омбудсмана доц. д-р Диана Ковачева за 2019г.

Броят на получените жалби и сигнали през 2019 г. е 12 916, което е с 1% повече в сравнение с този през 2018 г., а на приключените жалби и сигнали са 13 762.

Миналата година била важна за институцията, защото била акредитирана от ООН с правозащитен статут „А”, което означава, че омбудсманът работи в съответствие с най-високите стандарти на ООН за защита правата на човека.

Ковачева отчете, че през 2019 г. институцията е сезирала пет пъти конституционния съд, отправила е 4 искания за тълкувателни решения, 13 законодателни инициативи и становища и е организирала 35 кръгли маси и обществени дискусии. Отправени били 1823 препоръки и повече от половината от тях са били изпълнени от страна на институциите.

Омбудсманът отбеляза, че въпреки пандемията COVID- 19 институцията не е спирала да работи. С цел постигането на бърза реакция приемните са провеждани онлайн, по скайп, по телефона. По време на извънредното положение, в рамките на два месеца са отправени над 30 препоръки, като голяма част от тях са били изпълнени.

И през 2019 г. най-голям бил броят на жалбите и сигналите от потребителите на обществени услуги — 3519, който се е увеличил с около 17% в сравнение с 2018 г., следват жалбите, свързани с нарушени или засегнати социални права — 14,77%, а третото място заемат проблемите, свързани с правото на добро административно обслужване — 8,66%.

През 2019 г. оплакванията на гражданите, свързани с предоставяне на Вик услуги, електроснабдяване и финансови услуги са увеличени в сравнение с 2018 г.

Отчита се, че над 1/3 от жалбите на потребители са срещу Вик операторите. Оплакванията са свързани с липсата на водоснабдяване, лошото качество на водата и повишаването на цената й, без подобряване на предоставената услуга. В тази връзка е отправена препоръка към министъра на регионалното развитие и благоустройството да се предприемат съответните действия за реализиране на ефективни мерки за защита правата на потребителите.

Според доц. Ковачева, през тази година една от значимите теми ще бъде достъпът на децата до онлайн образование. Тя изрази надежда, че няма да има деца, изключени от онлайн обучението, поради дигитална бедност — липса на устройства, на достъп до интернет или пък по друга причина.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.