48% от фасилити мениджърите (управителите) на сгради пренебрегват редовната поддръжка профилактиката на инсталациите и чакат нещо да се повреди за да бъде поправено. Останалите обаче акцентират на нея. Това сочи национално проучване за ползване на ФМ услуги, проведено сред най-големите компании в сферата на управлението на имоти в София, проведено в периода май-юли от Българската фасилити мениджмънт асоциация (БГФМА), представено днес.

Проучването сочи още, че поддръжката на сградни инсталации е най-често търсената услуга от собствениците и наемателите на сгради в столицата. Според анкетираните управители на фирми за ФМ на нея се пада 80% от заявките. На второ място е сградната поддръжка и на трето - почистването. По нататък с една трета дял е охраната и безопасността и снегопочистването и ИТ поддръжката - с по една десета. Управление на отпадъците и планиране на пространството пък си поръчват едва по 6,7% от собствениците или наемателите. Според рах. Валери Левиев, член на УС на БГФМА, последната услуга е много актуална в момента. „В кол центровете от 5-6 квадрата на човек от персонала доскоро, вече се падат по 12-14 кв. м и дори до 18 кв. м, заедно с общите части“, обясни той и добави, че ИТ фирмите също предпочитат все по-големи офиси.

Цената е най-важната за близо 77% от възложителите на ФМ услуги, сочи още проучването. 6,7% от анкетираните обаче са посочили, че изобщо не е важна. За други 73,3% от тях е важно спазването на предварително определените срокове, за две трети - бързината на изпълнение на поръчката, а за 63,3% - качеството. За половината от компаниите поръчващи ФМ услуги е най-важна възможността за постоянен контакт с обслужващата фирма и нейните служители да са професионалисти. Между 36,7% и 40% от възложителите пък държат преди това да са работили със същата фирма или да имат препоръки за нея.

Най-често подписваните договори между собствениците (наемателите) на сгради с фирми за фасилити мениджмънт е от 1 до 3 години, като на тях се пада дял от 63,3%, сочат още данните на анкетата. С по 20% са тригодишните и договорите за 1+1 година. Най-много 23% са наетите на едногодишни договори. 56,7% от обслужващите фирми търсят обратна връзка с клиентите си веднъж на няколко месеца, два пъти годишно - 13,3%, 16,7% - веднъж годишно, а 6,7% - по рядко. 13,3% от анкетираните ФМ компании признават в анонимната анкета, че поне по веднъж са им били прекратявани договорите.

От асоциацията отчитат още, че едва 6% от инвеститорите в бизнес сгради се съветват с ФМ експерти по време на проектирането за бъдещата й поддръжка. Друга една пета от тях го правят по време на изграждането й.

В проучването се отчита още и дял от 87% на положителното възприятие за ФМ бизнеса в страната през последните няколко години.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Български и румънски превозвачи излизат в сряда на протест в Страсбург (ОБЗОР)

Над 700 български и румънски превозвачи ще протестират пред Европарламента в Страсбург, когато в сряда евродепутатигте трябва да гласуват поправките в Пакет “Мобилност“. „Имаме разрешение да използваме и камион, който ще бъде използван за трибуна“, съобщи за „Монитор“ председателят на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев. По думите му протестът ще бъде подобен на проведения на 10 януари в Брюксел.

ЕП реже субсидиите за тецовете на твърдо гориво

Европейският парламент прие с голямо мнозинство вчера доклад, в който се призовава за ограничаване на държавната подкрепа за топлоелектрическите централи (ТЕЦ), включени в студения резерв.

Всяка пета жалба свързана с въздушния транспорт

Всяка пета жалба, постъпила в Европейския потребителски център (ЕПЦ) у нас, е свързана с обслужването по авиолиниите. Това каза директорът на контролния орган Игнат Арсенов по време на кръгла маса, посветена на въздушния транспорт.