Снимки

- Г-жо Георгиева, забелязва ли се промяна в поведението на българина относно плащането на данъци?

- Плащането на данъци едва ли е приятно занимание за някого. Но клиентите оценяват нашите системни усилия всичко да се случва по-лесно и удобно за тях. Успяхме, в голяма степен, да „върнем“ услугата при клиента, като предлагаме вече над 80 електронни услуги. Развиваме и служебния обмен на информация между институциите. Това пести много време и средства.

Акцентираме върху информираността на клиентите и им изпращаме електронни съобщения. От началото на февруари предоставяме и нова възможност за мигновенно и безплатно плащане чрез виртуален и физически ПОС устройства. И резултатите са налице - над 84% от данъкоплатците декларират и изпълняват задълженията си доброволно.

 

- Чакаме ли все още последния момент, за да подадем данъчната си декларация?

- Навиците се променят бавно. Но промените в законодателството до голяма степен обезмислиха идеята колкото по-късно подаваме, толкова по-късно плащаме. Възможността за ползване на отстъпка също мотивира част от клиентите да подават декларации още до края на януари. Гражданите, които са посочили ползване на данъчно облекчение също искат по рано да им се възстановят сумите. Въпреки всичко – очевидно някои чакат, защото над една трета от декларациите на физически лица постъпват в НАП през последния месец на срока – април. Създадената организация на работа и подаването по електронен път са основните причини да няма струпвания в офисите ни.

 

- Какъв процент от хората подават документите си онлайн?

- През последните години тенденцията е устойчива. И законодателството категорично се променя в полза на електронните комуникации. Декларациите за годишния корпоративен данък от тази година се подават само по електронен път, но още за миналата преобладаващата част от тях бяха изпратени онлайн. Близо 40% към момента са подадените по интернет годишни декларации от физически лица. Електронните услуги стават все по-популярни сред тях, заради голямото улеснение, което създаде персоналният идентификационен код, така че очакваме делът им да продължава да расте . Знаете, че ПИК се издава веднага във всеки офис, безплатен е, сигурен е и е безсрочен. С него могат да се ползват и услуги, предлагани от други институции.

 

- Има ли все още хора, които срещат трудности с подаването на документите по интернет? И как НАП им помага?

- Това е нормално. Но обратната връзка показва, че е малък делът на клиентите, които изпитват известни затруднения. Проучванията ни сочат, че над 90% от потребителите на онлайн услугите намират информацията и указанията за много или по-скоро ясни, а софтуерът – лесен за използване. Например, от подаващите декларации по интернет, под 10% са отделили повече от 1 час за попълване. Следим нагласите и продължаваме да оптимизираме електронните услуги. На разположение за оказване на помощ са колегите от офисите и от Информационния център на НАП на телефон 0700 18 700.

 

- От какви данъчни облекчения най-често се възползваме?

- През миналата година, най-често ползваното е данъчното облекчение от хора с намалена работоспособност. Популярни са и облекченията за дарения и направени застраховки. Значителен е делът и на облекченията за деца и за млади семейства. Хубаво е, че най-много дарения, за които също се ползват облекчения, и като брой и като сума са предназначени за здравни и социални заведения.

 

- Какъв е процентът на хората, които имат грешки в декларациите и се налага да ги коригират?

- Около 5% средно са „грешните“ спрямо всички подадени, като най-голям е делът на тези, които са подадени по пощата с некоректни данни. В тези случаи се налага лично посещение в офиса за уточняване, което струва разходи и време и за клиентите, и на администрацията. При подаването по интернет не може да има пропуски или грешки.

Друга част от гражданите, пропускат да посочат получен от тях доход, а за да се минимизират тези грешки от тази година има законодателна промяна, която изисква от платците на доходи да декларират на кого какво са изплатили до средата на март. Така чрез предлаганата от НАП услуга клиентите ще могат да сверят данните си и да не допускат грешки. Запазва се и възможността за подаване на коригираща декларация до края на месец септември.

 

- А каква е тенденцията при фирмите?

- Стремим се да се отнасяме с тях като на наши партньори. Облекчаваме и ускоряваме процедурите. Наскоро проведохме на живо в интернет семинар, свързан с промените в данъчното и осигурително законодателство. Стремим се да предлагаме качество, което напълно да удовлетворява корпоративните ни клиенти и според обратната връзка, която получаваме се справяме все по-добре.

 

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Всички процедури за 2018 г. по горската мярка 8 от ПРСР са отворени

В Информационната система за управление и наблюдение 2020 (ИСУН) стартира прием на проектни предложения по подмярка 8.3 „Предотвратяване на щети по горите от горски пожари, природни бедствия и катастрофични събития“.  Тя е част от мярка 8 „Инвестиции в развитие на горските райони и подобряване жизнеспособността на горите“ от Програма за развитие на селските райони (ПРСР) 2014-2020 г., съобщиха от земеделското министерство.

Предлагат единна стратегия за енергийна ефективност в туризма

В сферата туризма трябва да се прилага единна стратегия за енергийна ефективност. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова преди Международната конференция за макрорегионално сътрудничество в областта на туризма и енергетиката, провела се днес в София.