Снимки

Уникални документални кадри, съхранявани в елховския исторически музей и макети, дело на младия инженер Георги Петков припомнят историята на първата и единствена в България дековилна (конска) железница. Изложбата ще бъде открита в Ямбол, участие в нея взема и държавният архив. Директорът на музея в Елхово Христо Христов припомня, че царският указ за изграждането й е издаден през далечната 1911 година, целта е била теснолинейката да бъде използвана през Балканската война, но събитията забавят първата копка с 6 години. В крайна сметката първите вагончета, теглени от няколко конски двойки тръгват между Елхово и Ямбол през 1917 година и действат до към края на 1929-1930 г, когато е извършено преустройството и в употреба влизат парните машини.

Пръв началник на гарата в Елхово става командированият от гара Стралджа Пенко Попянчев, по ирония на съдбата в деня, когато поема службата му се ражда и син.

Четири и половина часа е продължавало пътуването на теглената от коне композиция, на две места по трасето ставало подмяната на впряговете. На 24 април 1931 година е потеглил първият парен локомотив.

Линията просъществува до 2003 година, когато е закрита поради неефективност, част от гаровите съоръжения са демонтирани и продадени за скрап. В продължение на няколко години инж. Георги Петков с помощта на приятели и фотодокументи е успял да направи действащ макет, той предлага железният път да бъде възстановен и продължен до Одрин, за да бъде използван за ро-ла пренос на автомобили от Румъния до Турция.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Вулканът Килауеа бълва скъпоценни камъни

Вулканът Килауеа, който залива с лава Хавай, рани един човек и разруши десетки домове, започна да сипе скъпоценни камъни. Удивителното явление обаче няма да компенсира местните жители, тъй като стойността на минерала оливин не е висока, въпреки че, според преданията, е бил любимият скъпоценен камък на Клеопатра.