Снимки

Валери Йорданов и Филип Аврамов тази година ще споделят наградата „Икар“ за водеща мъжка роля за превъплъщенията си като сръбски и босненски войник в спектакъла на Народния театър „Ничия земя“, постановка на Стоян Радев по едноименния филм на Данис Танович. Двамата получиха статуетката от ръцете на красивата си колежка Ана Пападополу на манежа на цирк „Балкански“, а Валери предложи справедлива подялба на Фицата: „Една седмица ще седи у нас, една – у вас“. За пръв път най-високото отличие на Съюза на артистите в България в тази категория се присъжда на актьорски тандем. Подобен случай имаше през далечната 1994 г., когато актрисите Светлана Янчева и Жорета Николова взеха общ „Аскеер“, но за поддържаща роля, за изпълненията си в постановката по Радичков „Луда трева“. Дуетът Аврамов-Йорданов се наложи над единичните конкуренти – Иван Радоев, номиниран за „Тартюф“ под режисурата на проф. Красимир Спасов в театър „Българска армия“, и младия Васил Дуев, който натрупа колекция международни награди с моноспектакъла си „Всичко на масата“ по Чарлз Буковски, продукция на общинския театър в Казанлък. С приз за водеща женска роля си тръгна актрисата Албена Чобанова, надвила със своята Малама от Антон-Страшимировия „Вампир“ в Благоевградския театър конкуренцията на Стефка Янорова („Една нощ с теб“ - Армията) и Ивана Папазова („Майка“ по Горки в Пловдив).

Албена Чобанова от Благоевградския театър заслужи наградата за водеща женска роля.

Доайенът Николай Поляков заслужи със своята мегапродукция по великия роман на Толстой „Анна Каренина“ в театър „София“ отличието за режисура. Поляков изрази подозрение, че

може да е станала грешка като при Оскарите

и джентълменски отдаде дължимото и на другите двама номинирани в категорията – Крис Шарков (за „Хеда Габлер“ от Ибсен в Хасковския театър) и Боян Иванов (за „Жулиета“ по Андраш Вишки в Русе): „Ако се сетите, че сте сбъркали, аз и статуетката ще сме на онази маса при талантливите момчета Боян и Крис“, обясни той.

Наградата за поддържаща мъжка роля заслужи проф. Ивайло Христов като Лебедев от „Иванов“ в Младежкия театър. Мнозина очакваха той да я откаже, както постъпи със своя „Аскеер 2014“ заради това, че културата е „завряна в най-гадния ъгъл на задния двор на държавата“, или поне да произнесе реч, но този път големият актьор благодари пестеливо на автора (Чехов), режисьора (Стефан Мавродиев) и трупата, пожела хубав празник на публиката и прибра статуетката. Още преди няколко месеца в интервю за „Монитор“ той беше заявил, че при следващ случай няма да връща награди, защото е видял, че този жест не е довел до никаква положителна промяна, а само до „вътрешно-заводски“ сплетни. Отличието за поддържаща женска роля пък отиде при Гергана Плетньова за образа на хитрата Дорина от „Тартюф“. Актрисата пожела на колеги и зрители чувство за хумор, защото „то понякога е единственото спасение“.

За най-добър спектакъл за изминалата година бе провъзгласена комедията „Името“ от Матийо Делапорт и Александър дьо Ла Пателиер, поставена от проф. Здравко Митков в Сатиричния театър.

Тази категория не присъства в номинациите на САБ

- лауреатът се определя според интереса на публиката в рамките на предшестващия церемонията Софийски театрален салон. „Икар“ за дебют бе излъчен също от гнездото на смеха – той кацна на рамото на младата Александра Петрова за режисурата на доста сериозната пиеса „Хамелин“, която самият автор Хуан Майорга аплодира в София преди броени дни. Александра си пожела хората да питат близките си след представление „Какво ти се е случило?“, защото мечтае да прави силно въздействащ театър. Сатирата получи още едно признание: за най-силен сезон и високи резултати в театралния мениджмънт, а връчвайки грамотата и плика служебният министър на културата Рашко Младенов прояви чувството си за ирония. Той обяви, че 3000-те лв. в плика са първа вноска за смяна на креслата в театъра, а нужните за цялостен ремонт още 197 000 лв. примерно, да ги търсят от следващия министър... Подсетен от мястото на церемонията, директорът на Сатирата Здравко Митков припомни, че грешките в цирка са смъртоносни и поиска с перфектността на цирковите артисти да се работи и в театъра.

Наред със Сатиричния, с добра равносметка от три награди след понеделнишката вечер остана и театър „София“. Освен приза за режисура общинската трупа заслужи отличие за сценографията на Свила Величкова за „Малката морска сирена“ и за музиката на Христо Йоцов към „Анна Каренина“ и „Роня, дъщерята на разбойника“.

Френска акробатка - гост на церемонията в цирк

ВИП отсъстващи от ледената церемония

Домакинът на церемонията акад. Александър Балкански пожела след 5 години, за 125-годишнината на цирковото изкуство у нас, раздаването на театралните награди „Икар“ да се случи вече в стационарен цирк. Можем само да стискаме палци, защото студът в шапитото в парк „Възраждане“, шумът на агрегатите за отопление, заглушаващ репликите на лауреатите, и скучният сценарий доста поразвалиха идеята за празник. Върху официалните тоалети артистите намятаха зимни палта, а леденият въздух може да е навредил дори на „златните гласове“ Татяна Захова и Стефан Сърчаджиев-Съра, отличени за изявите си в дублажа. Озвучаването също не беше на ниво и дори специфичният вокал на Стенли – фронтменът на „Тангра“, се загуби в тематичните хитове „Циркът“ и „Жулиета“.

Татяна Захова получи

„Аз се казвам Ганев, циркът се казва „Балкански“. Бързо да раздаваме мускалите (Икарите) и да видим кой ще има келепир от тази работа“, започна с шега водещият Валентин Ганев, но дори и опитен актьор като него към края изпадна в неловкост как да замаже отсъствието на един от героите на вечерта – носителя на наградата „Икар“ за изключителен творчески принос към българския театър Руси Чанев. Той бе представен с видео, в което е със залепена уста и не говори – метафора на факта, че актьорът от „Авантаж“ и „Мера според мера“ никога не дава интервюта. Онези, които познават Руси Чанев, знаят, че той е...възпрепятстван, обясни Валентин Ганев, намеквайки за пълния отказ от публичност, типичен за колегата му. В крайна сметка прочете благодарствената му реч, в която Чанев се обявява срещу изхабените от употреба силни думи по отношение на театралните факти и преформулира обосновката за наградата си: не за изключителния принос на Руси Чанев към театъра, а за изключителния принос на българския театър към Руси Чанев.

С видеопослание поради пътуване в чужбина се обърна към зрителите и Цветана Манева, наградена с „Икар“ за цялостен принос в преподавателската дейност. В него голямата актриса – професор в Нов български университет, призна, че студентите поддържат у нея чувството за бъдеще. От носителите на специалните награди на линия се оказа само неостаряващата Гинка Станчева, която няколко пъти се обясни в любов на публиката, прегърнала своя „Икар“ за чест и достойнство.

Гинка Станчева се обясни в любов на публиката с

Церемонията трябваше да премине под знака на 95-годишнината на Съюза на артистите и 95-годишнината на Стоянка Мутафова, но мина под знака на отегчението. Образът на кралицата на комедията беше в заставките между номинациите, но присъствието на легендарната актриса, обявена за „рекламно лице на САБ“ явно не бе предвидено по сценарий...

По традиция съюзът почете паметта на отишлите си през годината артисти – големия музикант Васил Пармаков („Всяка негова нота беше разговор с Бога“...), кукления режисьор Петър Пашов, Юлия Огнянова, Никола Анастасов, Надя Тодорова, Илия Добрев, Ани Бакалова, Стоян Миндов... За тях шефът на САБ Христо Мутафчиев и Мариана Попова изпяха „Алелуя“ на също напусналия ни тая година Ленард Коен.

 
 
 
 
 
 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

IRON MAIDEN кацнаха на летище „Пловдив”

Както предварително бяха обявили организаторите на Hills of Rock, рок гигантите IRON MAIDEN кацнаха със собствен самолет на летище „Пловдив” едва няколко часа преди концерта си край Гребната база в града на тепетата.

Венета Райкова посвети „Скандал“ на Тишо

"На Тихомир, за подкрепата и вярата в мен" – това гласи посвещението на първата страница на „Скандал“ - петото заглавие в библиографията на тв водещата Венета Райкова. Томчето ще бъде достъпно в книжарниците официално от 10 август.