- Г-н Стратиев, клип в интернет, на който се вижда как моторист кара с 240 км, породи доста разгорещен дебат в обществото. Кажете трудно ли са установими по принцип такива нарушения и как могат да бъдат прекратени?

- В общи линии тези случаи не са многобройни. По-скоро са единични и затова предизвикват голямо обществено внимание. Затова е много важно, когато се установи такова нарушение, да се наложи санкция и нарушителят да я изтърпи. А особено при шофиране с 240 км, глобата вероятно ще е над 1000 лева.

- Напоследък темата с мотористите предизвика доста дискусии, как си го обяснявате?

- Темата с мотористите и изобщо за двуколесните превозни средства е много сериозна както за България, така и за цяла Европа. И обърнете внимание на нещо съществено. По принцип в Европа се забелязва тенденция на намаляване на загиналите участници в движението, изключение правят двуколесните превозни средства, където произшествията също се увеличават. Това се отнася и за нашата страна, така че ние съвсем не сме изключение. Затова говорим наистина за сериозен проблем и би трябвало да се предприемат мерки в две посоки. Добре е да се говори какви опасности крие движението по пътя за водачите на двуколесни превозни средства, но и да се помисли за сериозни санкции, които да се налагат и да се изтърпяват, когато те нарушават правилата за движение. Лошото е, че установяването на нарушенията от тези водачи е много трудно.

- Да разбирам ли, че ако не се похвалят в интернет, няма как да бъдат установени?

- По принцип камерата ги заснема, но мотористите много често си крият номерата. Има си начини, разбира се, затова казах, че е много важен контролът и изтърпяването на санкциите. В момента се изнасят някакви данни, които посочват колко нарушители има, но не се конкретизира всъщност колко от тях са изтърпели наказанията си. При велосипедистите също е много проблемно, защото те непрекъснато апелират за правата си, за изграждането на велоалеи, но в същото време си позволяват много фриволно поведение по улиците. Затова бих казал, че и за тях санкциите са твърде незначителни.

- Някои ваши колеги заявиха, че по-голямото наказание за един моторист е, ако му се вземе моторът за летния сезон. Това не е ли добра мярка?

- Спирането от движение по законовия ред не е решаващо. Мярката, която действително ще даде ефект, е превозното средство на нарушителя да се задържи на платен паркинг, където собственикът да заплати едновременно както глобата, така и за престоя. Но у нас това е изключително трудно за реализиране.

- Излиза, че българинът го боли най-много, като му бръкнат дълбоко в джоба, така ли е?

- Глобите наистина са значим фактор, който влияе на поведението. Дори и да са малки, ако редовно се събират, всеки ще се замисли за поведението си на пътя. Важно е да се следи и дали има повторяемост на нарушението. Изнесените данни в публичното пространство обаче показват, че едва половината нарушители изтърпяват санкции, какво става с другите половина тогава?

- Когато се дискутираше клипът на моториста, бе изтъкнато и мотористите да се явяват на психотестове. Вие на какво мнение сте?

- Би било добре. В момента има проект на Закона за движение по пътищата. Предстои неговото второ четене в комисия и след това в пленарна зала. Биха могли да се добавят такива текстове. Трябва да се въведе и правило, когато някой е извършил три или четири груби нарушения, да се взема свидетелството му и да се праща на психопреглед и проверочен изпит, защото тези хора ежедневно създават проблеми и на другите участници в движението.

- Явно, защото живеят с чувство на безнаказаност

- Точно така. Както казах, имаше такава идея, но за съжаление май няма да се реализира.

- Често се говори, че трябва да се засили обаче и техническият контрол. Решение ли е въвеждането на повече камери?

- Темата е много актуална и значима. Преди години драстичният спад на броя на загиналите - от 1060 на 600, се дължеше на въвеждането на камерите. Всяка година се закупуваха допълнително по 5-10 камери, но от около 3-4 години няма такава тенденция и мрежата за технически контрол не се развива. Това е в ущърб на безопасността на пътя.

- Между другото, преди време ми казахте, че са необходими още поне 350-400 камери. Излиза, че този проблем е на дневен ред...

- Точно така. Имаме 25 стационарни камери и както казах, от 3-4 години мрежата не се развива. А що се отнася до необходимостта от 400 камери, не е просто мое мнение, а и на хора, които са градили мрежата в държави като Франция. Изчисленията са на база трафик и пътна мрежа в нашата страна. В същото време се градят магистрали и затова би трябвало да се мисли и за техниката, която ще бъде разположена на тези места.

- Само преди няколко дни пък дете беше прието в тежко състояние в „Пирогов“ след катастрофа, предизвикана от шофьор без книжка. Защо това продължава да се случва?

- За мен е учудващо, защото наистина става дума за много тежки нарушения. Пак според статистиката излиза, че хората без право да управляват са много повече от тези, които шофират след употреба на алкохол. Мисля, че са в порядъка на 400-500 седмично. Това е страшно много. Още повече че заради алкохол в България загиват около 1,5%, а заради неправоспособност - около 10-11% от хората. Тоест много по-голяма опасност се крие в това да си неправоспособен, отколкото да си употребил алкохол. За съжаление всеки гледа да завиши санкциите за алкохол, а не се обръща внимание на санкциите за шофиране без книжка. А те са смешни - от 100 до 300 лева. В същото време за движение в обратната посока се предлага глоба до 3000 лева.

  • - Какво сочат данните за летния сезон, намаляват ли катастрофите или войната по пътищата продължава?

- Сезонът за съжаление е като миналата година. Катастрофите не намаляват, дори се увеличават. Около 200 души са тежко ранените, добре е, че броят на загиналите е по-малко. Но идеята да се спре безумието по пътя беше да намаляваме произшествията. Нужни са сериозни мерки в тази посока.

- Как си обяснявате чувството за безнаказаност, което е типично за българина?

- Едното е с липсата на средствата за технически контрол. Дори мога да дам пример с швейцарска магистрала, където на 100 метра има 200 камери. Второто е, че нарушителите не изпълняват наложените санкции.

- Избиват ли се комплекси с хвалбата в интернет с подобни клипове, на които показваш, че караш с 240 км?

  • - Със сигурност го има и това. Това е характерно и за други страни, но там санкциите и контролът веднага прекратяват подобни практики.

- Наближава есента. Какво ще посъветвате шофьорите, когато пътищата станат мокри и хлъзгави?

- Всеки сезон си има своята особеност. По принцип най-тежки са месеците юли, август и септември. Те предразполагат високи скорости. Трудно е адаптирането на водачите от сухия летен път към влажните. Така че скоростта е от първостепенно значение. Също така износените гуми или недобре регулирани спирачки на сух път могат да имат някакъв ефект, но когато е мокро, подвеждат водача и това може да е причина за произшествие. Затова апелирам за повече внимание на пътя, съобразяване с условията и намаляване на скоростта дори под разрешената.


 

  • Визитка:

Роден е през 1953 г. в София
През 1980 г. завършва Факултет “Полиция” в Академията на МВР и веднага започва работа в КАТ като автоконтрольор
През 1986 г. получава и дипломата си от Юридическия факултет на Софийския университет “Св. Климент Охридски”
През 2004 г. е назначен за шеф на отдел “Пътна полиция” в Националната полиция, а пет години по-късно и за зам.-директор на Главна дирекция “Охранителна полиция”

 

  •  
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Как Христо Иванов обедини прокуратурата

Протестите, организирани от Христо Иванов, вместо да постигнат желания ефект за всеобща гражданска мобилизация, разкриха плашеща мрежа от зависимости. На първо място, те показаха, че съществува професия "протестър", пише "Правен свят"

Седмичен мониtоринг (6 - 10 май)

След всички таланти, избуявали през годините, българинът доказа, че е достигнал до съвършенството и покрива напълно идеала за многостранно развитата личност. Потвърждението за това дойде в дните, в които даже пълните атеисти се развихриха по темата за папското посещение и религиите.