Снимки

- Предплатилите за почивки в Мюнхен, Ница или Турция могат да си вземат обратно парите

- Хората се оплакват от шум, мръсотия и лошо обслужване по морето

- Европа насърчава икономиката на споделянето, ние не бива да я забраняваме

 

- Г-н Николов, след събитията в Ница, Турция и Мюнхен кажете какво трябва да знаят българите, които са си платили предварително за почивка или полет? Какво могат да направят, за да не са ощетени?

- В такива ситуации основните казуси са два - отменен полет или отменен туристически пакет. И в двата случая се прилага правилото за форсмажорно обстоятелство. Потребителят има право да си възстанови сумата, която е заплатил, но не и някакво допълнително обезщетение. То би било приложимо само ако отмяната беше по вина на туроператора. Разбира се, ако потребителят предпочита, може да си пренасочи пътуването за друга дата или друга дестинация. Много хора постъпват така, но това е въпрос на договорка с фирмата. Ако обаче клиентът не желае да пътува, защото се страхува, трябва да получи парите си обратно.

- Прибягват ли все пак търговците до някакви трикове, за да не връщат парите на клиентите си?

- Сблъскахме се с такъв случай преди няколко години, когато имаше сходна ситуация в Египет. С някои фирми водехме спорове седмици наред и те настояваха единствено за премаршрутиране. Не искаха да връщат парите на клиентите си. Ако потребителят обаче не желае да ходи на друго място, туроператорът е длъжен да му върне предплатената сума. Сега се надявам да няма подобни случаи, защото вече фирмите са по-коректни. Тогава имаше спор по тълкуванието на законодателството и правата. Но тези въпроси сега са изяснени и не очаквам проблеми.

- Засега нямате оплаквания?

- За момента няма и се надявам да е така. Това ще е добър знак, че имаме напредък.

- Кажете от какво най-често се жалват потребителите?

- По принцип най-много си остават жалбите за парно, ток и вода. Те са водещи. В последно време нарастват и проблемите на хората, свързани със свръхзадлъжнялост. Става дума за кредити, които не могат да се обслужват. Тези хора търсят съдействие от нас, но за съжаление много късно. В повечето случаи го правят, когато вече са осъдени и съдия-изпълнител налага запори. Затова хората трябва да знаят, че когато имат затруднения с изплащането на кредит, е много важно да потърсят съвет максимално бързо. Иначе възможностите да получат съдействие намаляват с всеки изминал ден.

- А имате ли оплаквания от лоши туристически услуги в разгара на летния сезон, обслужване по хотели?

- Обикновено тези оплаквания се засилват в края на сезона, но по принцип повечето жалби са заради некачествени услуги. Лошото обслужване е нещо, което оказва негативно влияние върху имиджа на страната ни и бизнесът трябва да промени това. Има много такива сигнали, но ние не можем да направим нищо. Жалко е за туризма ни.

- Казвате, че имате такива сигнали. Какви са предимно?

- От шум, мръсотия, лошо обслужване. Това трябва да се промени.

- Често хората се оплакват след покупки на различни стоки в онлайн магазини. Какво трябва да направят?

- Тук трябва да акцентираме на нещо много важно. Пазарувайки в интернет, ние имаме повече права, отколкото при пазаруване в магазин. Често пъти обаче има препятствия пред тези права. Например, ако онлайн магазинът не е посочил адрес. Така ние не можем да упражним правото си да върнем стоката, след като не знаем къде да я изпратим. Това е основно изискване в Закона за защита на потребителите, което подлежи на санкция. Има много търговци, които не го спазват. Затова потребителите не бива да гледат само ниската цена, а да проверят дали на сайта е посочен адрес.

- Какво правим, ако сайтът е чужд?

- Ако е от страна - членка на ЕС, няма проблем. Тогава може да се обърнете към Европейския потребителски център, има различни начини, с които да защитите правата си. Но ако е от страна извън ЕС, например Китай, Турция или др., тогава трябва да сме много по-внимателни, защото нашите правила не важат за тях. Затова трябва да си имаме едно наум.

- Какви са най-честите оплаквания при онлайн пазаруването - некачествена стока, разминаване в размерите или др.?

- Най-често стават грешки при цветове, размери, модел. Много често при техническите стоки има такива разминавания. Например поръчвате си батерия, оказва се същата като форма, но не става за съответния модел. Но както казах, ако правилата се спазват, не би трябвало да има проблем да върнете стоката и да си получите обратно парите.

- Напоследък голям дебат предизвика т.нар. споделено пътуване. Кажете какви рискове носи то или смятате, че е добре от гледна точка на конкуренцията?

- Това е много важен въпрос. Аз не споделям желанието този вид пътуване да бъде забранено. При участието си в Европейския икономически и социален съвет съм свидетел как в Европа се опитват да насърчат икономиката на споделянето като носител на повече конкуренция, като гъвкава дейност. Няма нищо по-добро за потребителя да има повече възможности. Вече ако има претенции, свързани с данъчното облагане, с различни изисквания към доставчиците на услуги, държавата трябва да изравни тези условия с другите конкуренти, но не да изхвърля бебето заедно с мръсната вода в реката. Това е погрешно мислене и се разминава изцяло с философията в Европейския съюз. Например рисковете са същите, ако си хванете такси или автобус. Просто и в двете ситуации превозвачът трябва да има съответната застраховка.

- А по-изгодно ли ще ни е да пътуваме навън след Brexit? Какво означава това за българина?

- За момента вече е по-изгодно да пътуваме до Англия, защото с падането на британската лира поевтиняват и цените, хотелите, транспортът, цялото ни пребиваването там. Друг е въпросът колко време ще продължат тези процеси и дали лирата ще се стабилизира. Това не мога да прогнозирам, но засега е по-изгодно за нас. Така че ако някой е отлагал пътуване до Англия, сега е моментът да го направи.

- Доста шум се вдигна след оповестяването на резултатите от изследването ви за състава на майонезата. Какво последва от това?

- На ниво държава засега нищо. Надявам се обаче някои производители да станат по-коректни, да изработим по-добри знаци за ориентиране на потребителите, например знак за качество или да развием стандарта за майонеза. Знаете, че има БДС стандарт, но колко търговци произвеждат по него? Ще направя аналогия с киселото мляко. През 2010 г. се прие стандарт на кисело мляко и като отидете в магазина, можете да избирате от няколко вида, които са по БДС, и няколко, които не са. Важно е потребителят да има избор, а при майонезата това го няма.

- Но нека уточним, че тук не става дума за опасна майонеза, нали така?

- Тук не говорим за опасна стока, а за огромно разминаване в представите на хората и автентичните рецепти за даден продукт и предлаганите в магазините стоки. Но те носят едно и също наименование. Нямам нищо против сосовете, които нямат яйца и са с трайност по 6 месеца или година. Няма ли обаче да е по-честно, ако това се нарича дресинг или салатен сос, а не майонеза? Не е нужно майонезата да е с истински яйца, в цял свят се произвежда с яйчен прах, защото иначе съществува риск за здравето на хората. Който иска гурме майонеза, нека отиде в изтънчен ресторант и може да му приготвят прясна за съответната цена. Ние искаме просто потребителят да знае, че едното е майонеза, защото има олио и яйчен прах, а другото е дресинг. Така хората ще могат да избират.


Визитка:

Роден е през 1971 г.

Завършил е музикалното училище в Пловдив

Има магистърска степен по политология от Софийския университет “Св. Климент Охридски”

Председател на асоциация “Активни потребители” от 1999 г.

 

 

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Побойниците от фейсбук

Късно следобед в събота до читалището в кв. "Гривица" в Шумен убили с нож млад мъж, баща на три деца. На пръв поглед мнозина биха отвърнали глава - битова свада на границата на квартала с циганската махала, някак си дежавю, което не предизвиква съпричастност. Можеше да си продължим с обърната глава, ако не беше цялата съботна активност на убиеца в социалните мрежи.

Вечната сила на пазарлъка

 Промениха се светът, хората и техните нрави. Няма го умилителния пазарлък от времето на Любен-Каравеловите герои. Дигиталната епоха иска своето. 

Кръводаряване, не само при нужда

У нас не веднъж проблемът с кръводаряването излиза на дневен ред. Обикновено обаче се сещаме за това, когато стане дума за наш близък, който има нужда от това. Или пък самите ние. Много хора обаче се притесняват заради инфекции и различни зарази. Затова сега кръвта у нас ще бъде изследвана по иновативен и изключително точен метод. Той е от т.нар. NAT технологии и ще замени проверяването й за зарази по стария серологичен начин (виж стр. 6).