Снимки

- Г-н Зарков, Столичната община подготвя изцяло нова наредба за условията на пътуване в градския транспорт. Как ще въведете ред и какви мерки за облекчаване на пътниците предвиждате?

- С оглед на нови предложения, промяната на някои закони и синхронизирането с тях, изработихме изцяло нов нормативен документ, който да регламентира реда и начина на ползването на обществения транспорт. Предстои изграждането на електронната система за таксуване и някои от основните акценти са свързани точно с това. Новата наредба ще дава възможност за всякакви иновативни и технологични решения. Например не само с хартиения билет и електронната карта да може да се ползва транспортът, а дори смартфонът да бъде ползван като документ за превоз. Също така документите за пътуване да могат да се зареждат през смартфон или компютър.

СОС прие мерки за борба с мръсния въздух. Една от тях е ограничаване на движението на колите в дните със завишено замърсяване с фини прахови частици. Дадохме мандат на кмета г-жа Фандъкова да предприеме действия за иницииране на законодателни промени. Например да се отбелязва върху стикерите за годишните технически прегледи съответният за автомобила екостандарт Евро 1 – Евро 6. Това ще позволи прилагането и на други мерки. Въвежда се бял билет за безплатното ползване на градския транспорт при спиране на движението на замърсяващите коли с ниски екостандарти в дни с високи нива на ФПЧ.

В новата наредба ще бъде заложена и нощната карта на стойност 2 лв. за пътуване в градския транспорт. От април или май най-късно ще пуснем нощните линии. Автобусите от тях ще имат обща спирка пред Националната художествена галерия. Тези четири линии ще кръстосват града и ще осигурят достъп до всички големи жилищни квартали.

Ще бъде премахнато и таксуването на багажа. С това най-вече ще улесним пристигащите на летището, които трябва сега да плащат билет за куфарите си.

- Споменахте тикет-системата, която софиянци вече я чакат от толкова много години. Как си обяснявате обжалванията на поръчката. Кога е възможно реално да заработи?

- Безспорно всички я очакваме и от година си говорим активно за това. За съжаление тук се сблъскваме с този феномен на Закона за обществените поръчки, с който до безкрай се обжалват различни параметри. Редно е да се отбележи, че при всички жалби досега нито КЗК, нито ВАС, са намерили основания за тях. Силно се надявам, че вече ще стартира и след това до въвеждане в експлоатация на електронната системата са нужни 2 години.

- Може да кажем, че ще имаме електронни документи за превоз през 2020 г.?

- На практиката с всичките отлагания, очакванията за стартирането са тогава.

- От опозицията в СОС в лицето на БСП ви обвиниха, че с новата наредба се опитвате да избягате от делото за поскъпването на цената на билета.

- Чух колегите, които явно се опитват в някаква степен да дестабилизират ситуацията на местно ниво. Трябва ясно да си дадем сметка какви общи цели преследваме. Искаме транспортът в столицата не само да се модернизира, но постепенно да увеличаваме честотата на превозните средства. Много се спекулира с цената на пътуването. Повиши се цената само на единичното пътуване с билет, стойността на всички карти или е намалена, или се е запазила. Над 80% от пътуващите в градския транспорт са с абонаментни карти и с тях едно пътуване излиза под лев. А с намалената годишна карта цената е 1лв. за 1 ден. Спекулациите, че хората се отказват да използват автобусите и метро са неверни. Имаме бум на закупуването на персоналните годишни карти, чиято цена бе намалена от 500 на 365 лв. Преди намалението закупените годишни карти бяха около 1000-1200 на година, в момента са над 25 хиляди.

- Подготвяте и нова наредба за рекламата и преместваемите обекти в града. В нея е заложено София да бъде в четири цвята, както и по-строги правила за поставяне на реклами. Как ще се промени градът след приемането й?

- В последните години много се увеличи интересът към заведенията на открито в пешеходните зони. В съществуващата наредба няма никакъв регламент за оформянето на тези пространства. На практика всичко е оставено в ръцете на индивидуалните проекти на инвеститорите, което води до противопоставящи се визии и стилове. Ще въведем конкретни методически указания за цветовете на заведенията. Такива указания има и в Париж, Виена и неслучайно когато отидем там, трудно може да се види някакъв хаос от различни стилове и цветове. Вариантите за чадърите са перленобяло, рубиненочервено, антрацитносиво и перленоопалово зелено. Рекламите са сериозна тема и нерядко в СОС сме я обсъждали. Основната ни политика и логика е да се увеличи разстоянието между рекламните елементи в широкия център. В историческия център на града пък ще забраним използването на покривна реклама. Ще бъде регламентирано и използването на т.нар. мешове. Това са тези мрежи, които се опъват по време на санирането на сградите, но за съжаление се злоупотребява с тях. Често се поставят подобни рекламни съоръжения, без да се прави ремонт, затова ще намалим срока за използването им и ще въведем по-стриктен контрол.

- За последната година с общи усилия Столичната община е премахнала над 500 незаконни рекламни елемента.

- Една от любимите теми на софиянци е зоните за платено паркиране. Предстои СОС да реши за разширението на зелената зона в районите „Оборище“, „Лозенец“, „Възраждане“ и „Красно село“. Колко нови паркоместа за паркиране се очаква да бъдат разкрити и колко ще струват?

- Важно е да се уточни, че разширяването на зоните за платено паркиране е изцяло в ръцете на районната администрация и живущите в кварталите. Повече от една година именно тези райони провеждат обществени обсъждания и кметовете са внесли предложения в СОС. Както знаем, зоните за платено паркиране са добре познати в цяла Европа. Тяхната основна цел е да намали трафикът в широкия център на града, с което ще се гарантира по-малко шум и по-чист въздух, както и да се въведе ред в паркирането. Не искам да се връщам само преди 7-8 години, когато автомобилите запушваха вратите на някои кооперации. По предварителни разчети ще бъдат разкрити 5000 нови места. Прогнозните разходи за въвеждане на зоната са 1,2 млн.лв. Това включва знаци, антипаркинг колчета, маркировка и др.

Много от колегите изразиха опасение, че разширението ще доведе до вълна от искания за платени зони, но това не е точно така. Например в район „Сердика“ повече от 6 години „Банишора“ е в зелена зона. В съседните квартали обаче не е имало желания за нова платена зона.

- Район „Триадица“ също се готви да се присъедини към исканията...

- В „Триадица“ разширението ще бъде буквално в един ъгъл, заключен от четири улици - „Славище“, „Димитър Хаджикоцев“, „Бяла“ и бул. „Арсеналски“.

- Откога се очаква да бъдат въведени новите зони за паркиране?

- Наредбата предстои да бъде внесена в СОС и пусната за обществено обсъждане и ако бъде приета от СОС през март или април, на ЦГМ ще са му необходими до три месеца да оформи местата. Предварителният срок от днешна дата е септември.

 

Визитка:

Зафир Кирилов Зарков е роден на 23.04.1975 г. в София.
Висшето си образование завършва през 2001 г. в СА "Д. Цанов", специалност "Икономика на търговията". През 2004 г. завършва магистратура по "Финансов мениджмънт". Допълнителни сертификати - Регионално развитие към Варненски свободен университет. Член на политическа партия ГЕРБ

Заместник-председател на постоянната комисия по транспорт и туризъм към Столичния общински съвет

 

 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Eнергийни сюжети или каква е връзката между леда, електричките и "Белене"

Явно последната седмица на петия месец от нашето председателство на Съвета на Европейския съюз ще протече под знака на две важни визити на български политици в Русия: отминалата вече среща на президентите на двете страни в Сочи и предстоящата среща на българския премиер с руския президент и с други официални лица на 30 май в Москва.

Побойниците от фейсбук

Късно следобед в събота до читалището в кв. "Гривица" в Шумен убили с нож млад мъж, баща на три деца. На пръв поглед мнозина биха отвърнали глава - битова свада на границата на квартала с циганската махала, някак си дежавю, което не предизвиква съпричастност. Можеше да си продължим с обърната глава, ако не беше цялата съботна активност на убиеца в социалните мрежи.

Вечната сила на пазарлъка

 Промениха се светът, хората и техните нрави. Няма го умилителния пазарлък от времето на Любен-Каравеловите герои. Дигиталната епоха иска своето.