Снимки
  • От средата на декември до края на януари са наложени 142 хил. лв. глоби на автосервизи и пунктове за вторични суровини

  • За 6-7 години с участието на граждани по програма „Зелена София“ са обновени 700 градинки в междублокови пространства

 

  • Г-жо Радева, Столичният общински съвет прие мерките за борба с мръсния въздух. Някои от тях даже вече бяха приложени. Кои бяха успешни и кои не толкова?

  • Рано е още за анализи, но вече успяхме да видим първи резултати по отношение на т.нар. зелен билет – еднодневна карта за цял ден за цялата градска мрежа. За първи път го пуснахме на 28 януари и бяха продадени около 30 000 билета. В този ден отчетохме по-голям пътникопоток в метрото, където имаме нарастване на ползвателите му с 12 хиляди в сравнение с предходната неделя. Много добре се приема и по-честото миене на улиците, което е първата мярка при леко замърсяване на въздуха. В план-сметката на „Чистота“ за 2018 година сме увеличили парите за кратностите на миене спрямо миналата година с 5,5 млн. лв. При новите мерки обаче тези пари може и да се окажат недостатъчни, но ако се наложи, ще търсим още средства при преразпределение на бюджета, защото за нас наистина приоритет е софиянци да дишат по-чист въздух. Заложили сме и периодично зам.-кметът по екология да представя в комисията по опазване на околната среда на СОС информация за резултатите от прилагане на мерките.

  • Как ще отвърнете на критиките, че зеленият билет ощетява гражданите, които са закупили абонаментни карти?

  • Годишната карта беше намалена на 365 лв., което е точно стойността на т.нар. зелен билет, който ние въвеждаме в тези специални дни при замърсен въздух. Задачата, която си поставяме, е да привлечем повече от хората, които обикновено се придвижват с личните си автомобили, към ползване на градския транспорт, най-малкото в дните с прогноза или с реализирани високи стойности на замърсяване на въздуха в нашия град.

  • Хората вслушват ли се в призива на общината да слязат от личните си автомобили и да използват градския транспорт?

  • Всеки от нас може да си направи собствена социология. По лични наблюдения, говорейки с колеги, приятели и съседи, бих казала, че около 30-40% от хората са готови на този етап да се откажат от автомобила си. Любопитното е, че във вторник – деня, в който заседава комисията по опазване на околната среда и когато имаше призив да слезем от автомобилите, паркингът пред сградата на общината беше празен, което за мен е показателно, че общинските съветници и работещите на „Московска“ 33 сме готови освен на думи, но и с личен пример на покажем на софиянци, че градският транспорт е за всички. Ние сме част от тези усилия не само с гласуването си, но и с реалното си участие в процеса. Комуникацията и примерът са възможност хората да преосмислят удобството от градския транспорт. Ние сме наясно, че не може изведнъж гражданите да слязат от колите си, но сме оптимисти, че постепенно ще успеем да привлечем по-голям пътникопоток в градския транспорт като мярка за по-чист въздух в града.

  • Когато приехте мерките, вие обяснихте, че те не са окончателни и подлежат както на корекции, така и на допълнение. Имате ли вече постъпили нови идеи от граждани?

  • Предложения имаше много в процеса на обсъждане и гласуване. Спряхме се на тези, които събраха най-висок процент одобрение. Има и други идеи, които получиха висока оценка, но те изискват и законодателни промени. С решението на общинския съвет дадоха мандат на кмета г-жа Фандъкова да предприеме действия за иницииране на законодателни промени. Например системата за евростикирането, с която в процеса на годишните технически прегледи на МПС чрез определяне на нивата на замърсителите в отработените газове на автомобилите да се определи съответствието на двигателите им към стандартите Евро 1 – Евро 6. Това ще позволи прилагането и на други мерки. При прогнозирани много високи стойности на фини прахови частици във въздуха нова мярка би била затварянето за движение на по-големи карета, въвеждането на безплатен градски транспорт и други. Като ограничителните мерки ще бъдат обвързани с екологичния клас на двигателя на автомобилите. Със законодателни промени ще бъдат въведени и стандарти за качествата на твърдите горива за отопление. Целта е да задължим търговците да продават горива с по-ниско пепелно съдържание, с по-малко сяра във въглищата и дърва с по-ниска влажност, което прави горивата по-щадящи спрямо замърсяването на въздуха при горенето им за отопление. От проведените разговори на кмета г-жа Фандъкова с министъра на околната среда и водите Нено Димов сме информирани, че по тази промяна се работи и е реалистично такива стандарти да действат още през следващия отоплителен сезон.

  • Жителите в районите „Красна поляна“ и „Захарна фабрика“ нееднократно се оплакаха, че са обгазявани от палежи на гуми и кабели. Какво установихте при проверките?

  • При проведена среща с представители от тези райони решихме при проверки в т.нар. Виетнамски общежития в район „Красна поляна“ да се включваме и ние – с член от комисията или наш експерт. На последната проверка на 26 януари, на която присъствахме заедно със зам.-председателя на комисията г-жа Анна Стойкова, останах впечатлена от организацията. В проверката участваха представители на районната администрация с кмета г-н Чакъров, на Столичния инспекторат, 3-то РУ на СДВР и пожарната. Бяха проверени жилищата във всички блокове. По мои наблюдения около 1/3 от домакинствата, в които влязохме, се отопляваха на ток, което за мен беше изненада. При проверката не установихме складиране и горене на неразрешени отпадъци. Разбира се, това не означава, че поставям под съмнение това, което твърдят живеещите в „Красна поляна“. Коментирам видяното при проверката. Продължават съвместните проверки на Столичния инспекторат и РИОСВ в пунктовете за вторични суровини и автосервизите за смяна на автомобилни гуми и отработени масла. Установени са различни нарушения, за които са съставени актове и фишове за глоби. От средата на декември миналата година до края на януари са наложени глоби на обща стойност 142 хиляди лева. Към момента са проверени на 39 обекта. Инициативата на общината и инспектората за събиране на стари гуми от домакинствата също продължава.

  • На дневен ред изниква и промяната на устройствения план на Борисовата градина. Какви предложения постъпват от граждани за новия облик на парка?

  • Ние сме в много ранен етап, защото тепърва предстоят обсъждания на проекта за подробен устройствен план на Борисовата градина. Проектът на ПУП, който бе представен пред разширен състав на общинския експертен съвет по устройство на територията, в голяма степен отговаря на моите очаквания за това как трябва да се случват нещата, но имам още препоръки. Съмнявам се, че има софиянец, който да не се вълнува от това как ще изглежда паркът. С колегите ми общински съветници, с г-жа Фандъкова, с главния архитект на София Здравко Здравков споделяме необходимостта от широко представяне и обсъждане на проекта с възможно най-голяма аудитория – граждани, неправителствен сектор, професионални и браншови общности. Паркът е разположен на територията на три района, но сме убедени, че обхватът на обсъжданията трябва да бъде много по-широк. Имаме и идея за внасяне на предложения и становища и по електронен път, защото не всички хора ще могат да се включват в дадено обсъждане.

  • В последните година общината се е фокусирала и върху поддръжката на зелените площи, както и в разкриване на нови такива.

  • В бюджета за годината сме заложили 11 млн. лв. за реконструкцията на Западен парк, втория етап на парк „Възраждане“, както и входа на Южния парк откъм „Гоце Делчев“. Но за нас приоритет са не само големите паркове, но и по-малките части от зелената система на града – локални градини и по-малки паркови площи. За мен програма „Зелена София“ също е с ключово значение за развитието на зелените площи, защото съчетава усилията на общината и гражданите и техните етажни собствености в едно. За последните 7 години по „Зелена София“ бяха обновени над 700 градинки в междублоковите пространства. С нея искаме да насърчим гражданското участие в благоустрояването и поддържането на зелените пространства на града. Ние осигуряваме посадъчен материал – дървесна и храстова растителност и цветя, пейки, кашпи, кошчета, декоративни камъни, огради, бордюри, плочки и други нужни неща, с които живеещите в блоковете облагородяват градинките пред домовете си и ги превръщат в уютно място за разходка на деца и почивка. През март ще обявим кандидатстването по програмата за 2018 г. Друг пример за това, че общината държи София да бъде наистина зелен град, е засаждането на новата гора в квартал „Суходол“, което ще продължи през пролетта и есента. Там, където преди години хората се бунтуваха, че е замърсено място и в близост се депонираха отпадъците на цяла София, сега върху 225 декара засаждаме гора от над 120 хиляди дървета. Това е сериозен принос в усилията за по-чист въздух в града. Всички изброени мерки и още изграждането и разширяването на метрото, обновяването на превозните средства в градския транспорт са все категорични действия и упорита работа на Столичната община както за това софиянци да дишат по-чист въздух, така и за развитието и утвърждаването на София като зелен град.

 

Визитка:

Лорита Радева е магистър инженер-механик от Беларуския политехнически институт в Минск, Беларус

Магистър по икономика от УНСС, специалност "Международни икономически отношения"

Магистър еколог от Химикотехнологичния и металургичен университет, специалност "Опазване на околната среда и устойчиво развитие"

В момента е председател на постоянната комисия по опазване на околната среда, земеделие и гори към Столичния общински съвет

 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Eнергийни сюжети или каква е връзката между леда, електричките и "Белене"

Явно последната седмица на петия месец от нашето председателство на Съвета на Европейския съюз ще протече под знака на две важни визити на български политици в Русия: отминалата вече среща на президентите на двете страни в Сочи и предстоящата среща на българския премиер с руския президент и с други официални лица на 30 май в Москва.

Побойниците от фейсбук

Късно следобед в събота до читалището в кв. "Гривица" в Шумен убили с нож млад мъж, баща на три деца. На пръв поглед мнозина биха отвърнали глава - битова свада на границата на квартала с циганската махала, някак си дежавю, което не предизвиква съпричастност. Можеше да си продължим с обърната глава, ако не беше цялата съботна активност на убиеца в социалните мрежи.

Вечната сила на пазарлъка

 Промениха се светът, хората и техните нрави. Няма го умилителния пазарлък от времето на Любен-Каравеловите герои. Дигиталната епоха иска своето.