32 професионални гимназии са оборудвани с апаратурата за професията, в която се обучават техните ученици. Това се случи по швейцарския проект за дуално обучение „Домино“, който бе финансиран 3 535 000 франка. Благодарение на него ПГ по дървообработване купуват C&S машина, в ПГ по туризъм, където се обучават готвачи и ресторантьори, пък се сдобиват с апаратура за готварски печки и друга апаратура за готвене, в ПГ по електротехника си закупуват куфарчета с измервателна техника, обясни ръководителят на „Домино“ Петя Евтимова.

„Тези средства бяха изразходвани главно за стипендии и последната година подпомогнахме гимназиите с оборудване по съответната професия“, сподели тя. Единственото изискване е техниката да е свързана с професията, уточни Евтимова. В проекта се включиха общо 1600 ученици, разпределени в 88 паралелки. Те практикуват 12 различни професии, от които на

първо място е машинен техник - машини и системи с ЦПУ.

Сред останалите са газов техник, готвач, мебелно производство.

Със C&S център в края на учебната година ще се сдобие ПГ по вътрешна архитектура и дървообработване „Христо Ботев“ в Пловдив. „Това е машина с компютърно управление, тя изработва дърворезби и различни детайли от мебелни изделия. Те се правят на компютър и с помощта на флашка се прехвърля на C&S центъра. Ученикът прави 3D проекта и го задава на машината“, обясни директорът на школото Константин Костадинов. По този начин те могат да подготвят учениците за обучението на реална машина. Те имат 4 паралелки в дуално обучение с 6 специалности. „В 8-и, 9-и и 10-и клас са при нас. В 11-и са три дни в училището и два дни във фирмата“, каза той. Според Костадинов

този начин на обучение трябва да се надгражда, за да има страната ни силна икономика.

Директорът на ПГ по механотехника в Стара Загора Стоян Колев пък сподели, че от три години имат дуална форма на обучение. При учениците се обучават в професия с машинен техник - машини и системи с ЦПУ. Благодарение на него от тази година по два дни в седмицата учениците в 11-и клас работят по 7 часа на ден под ръководството на наставник. Гимназистите имат и трудови договори, заплата, коледни бонуси. По проекта за тях за отпуснати 100 000 лв. за две години, с които да закупят машини и стендове за обучението. „Те са за годините, в които ние ги готвим на основните умения и навици за бъдещите им фирми (б.а. - 8-и, 9-и и 10-и клас)“, коментира той. След обучението им в 12-и клас гимназистите ще се

явяват на изпити по теорията и практика на професията за трета квалификационна степен.

Лятото пък фирмите, в които са карали учебната практика, им предлагат да останат на работа.

Първите 200 обучени по проекта вече се завършили. Те получават диплома за средно образование и удостоверение за професионална квалификация по професията, на която са обучавани. 70% от тях пък са получили и предложение за работа във фирмата, в която са работили. „Фирмите, които искат част от учениците да останат, им предлагат допълнителни договори, в които има и различни стимули“, обясни Евтимова.


Включиха се 170 фирми, Северозападна България изолирана

Дуално обучение по проекта „Домино“ има в 19 града в 14 области в страната. Партньори са 170 български и чуждестранни фирми, в които учениците се обучават от наставници и получават заплащане по трудов договор. Най - голям дял от тях са в областта на машиностроенето - 24%. Евтимова посочи като проблем, че в Северозападна България няма нито една фирма, в която да е навлязло образованието чрез работа. „Не сме имали запитвания от работодатели в района. Дуалното обучение може да се случи само ако фирмите имат интерес. За тях това не е безплатно, а е доста скъпо. Те плащат заплати, осигуровки, осигуряват работни места. Предполагам, че това възпира част от фирмите“, коментира ръководителят на проекта.


Проблемите на обучението чрез работа според бизнеса

Бизнесът откроява и някои проблеми в процеса на дуалното образование. Фирмите обучават учениците и ги подготвят за пазара на труда, но в същото време голяма част от тях не остават в градовете, в които завършват, тъй като няма възможност за личностно развитие в тях. Друг от проблемите, които работодателите открояват, е, че кандидатстващите в техните предприятия неглежират производството. Те предпочитат да работят на позиции, свързани с маркетинга или счетоводството в една фирма, отколкото такива, свързани с производството. От проучването сред работодателите става ясно, че за тях е трудно разграничаването на дуалното образование и задължителните стажове.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Високи доходи режат студенти отличници от стипендии (ТЕМАТА)

Студенти, изкарали отлични оценки, може да бъдат лишени от стипендии заради високи семейни доходи, установи проверка на „Монитор“. От просветното министерство отпускат определена сума към бюджета на университетите за месечните възнаграждения на възпитаниците им, но всяко ръководство само решава какви да бъдат критериите, по които да бъдат отпуснати. Така отличник в един ВУЗ може да получава над 100 лв. всеки месец, но в друг да няма това право, ако доходът на член от семейството му е над 660 лв.

Най-отровните риби на планетата плуват в Пловдив

Най-отровните риби на планетата плуват в аквариума на Природонаучния музей в Пловдив. Това е единствената по рода си изложба, която до момента е гостувала в града на тепетата. Общо 32 вида сладководни и соленоводни риби са в категорията „най-най-отровни в света“.

Полфрийман яхна кампания срещу дискриминацията

Убиецът на студента Андрей Монов – Джок Полфрийман, който бе пуснат преди месец предсрочно на свобода от състав на Софийския апелативен съд, оглавяван от скандалния шеф на грантаджийския Съюз на съдиите в България Калин Калпакчиев, яхна социална кампания.