Снимки

В днешно време темата за здравословно хранене е все по-актуална. Особено, когато става дума за деца. Липсата на движение и спорт, прекарването на часове наред пред телевизора и компютрите влияят негативно на подрастващите. По данни от миналата година на базата на извършен национален скрининг около 150 000 малчугани у нас страдат от затлъстяване. Затова е изключително важно родителите да научат децата си от малки да придобият навици по отношение на балансираното хранене. Само така впоследствие те ще бъдат здрави и енергични. Според педиатрите грижата за това започва от най-ранна възраст. Затова препоръчват майките да кърмят бебета си поне до 6-месечна възраст.

„Радвам се, че повечето жени предпочитат да кърмят, ние ги насърчаваме. Това помага за формирането на добър имунитет и предотвратява някои болести на по-късен етап“, коментира пред „Монитор“ д-р Симеонка Цацова, специалист по детски болести и обща медицина. Когато обаче майката няма възможност за това, се добавя адаптирано мляко за съответната възраст.

 

 

Захранването е препоръчително най-рано от 4-месечна възраст

 

и не по-късно от навършването на 6 месеца. Тогава детето е готова за това, придобило е необходимите умения - вече може да държи главичката си, да се обръща, да следи родителите, както и да хваща с ръка предмети. През този период майката трябва да го научи и да се храни с лъжичка.

Препоръчително е най-напред захранването да е със зеленчукови пюрета. След това към менюто се добавят зърнени каши, безглутенови зърна, а след това и местни пюрета. Най-накрая се включват и плодовите пюрета.

„Има родители, които в желанието си да дадат някаква храна, решават, че биха могли по-рано да захранят детето си и това може да предизвика стомашно-чревен дискомфорт. Други пък искат да кърмят много продължително, без да им е ясно, че след шестия месец запасите в организма намаляват. Затова е добре освен кърма бебетата да си набавят и други хранителни вещества“, обясни д-р Цацова. Според нея е добре за да не се развиват алергии впоследствие, бебето да опитва по-рано различни видове вкусове, за да свиква. Все пак си има някои правила, с които родителите трябва да са наясно. Например препоръчително е децата да опитат храни като

 

 

 

 

мед, шоколад и ягоди около 3-годишна възраст

 

и то ако нямат никакви алергии. Жълтъкът се прибавя към менюто, след като детето навърши 7-8 месеца, като преди това е опитало зеленчуково пюре и зърнени каши. Риба пък може да се консумира на 9-месечна възраст.

Храненето от тази най-важна възраст играе изключително важна роля за имунитета на детето и на по-късен етап-от 3-7 години. В менюто на по-големите трябва да присъстват храни от всички групи- особено белтъци, въглихедрати-зърнени храни, мляко и млечни. Според специалистите киселото мляко е за предпочитане, както и сурови плодове и зеленчуци, които малчуганите да приемат между храненията.

Причините за честото боледуване при подрастващите обаче са комплексни.

„Най-големите грешки, водещи до затлъстяване, са ограниченият двигателен режим и неправилното хранене. Даването на храни извън четирите хранения през деня, предлагане на бисквитки, вафлички, които имат няколко Е-та, не са полезни“, коментира д-р Цацова. Според нея децата трябва да приемат и витамин D, който е изключително важен, защото предотвратява развитието на рахит, но и повишава имунитета. Приемът му може да се прекрати през летните месеци-юли и август.

 

 

По-малко тестените изделия и бяла захар

 

Препоръчително е децата да ограничат приема на тестени изделия и на продукти, съдържащи много захар. Важно е да консумират предимно домашно приготвена храна, съветват специалистите.

„На днешно време родителите са много заети и обикновено майките приготвят нещо набързо-полуфабрикати, което не е полезно за децата“, каза още д-р Цацова.

Колкото повече избор предоставяте на детето относно храната, толкова повече има вероятността то да се храни. Може да използвате различни трикове-например една цветна чиния с червени чушки, краставица, нарязана на дълго и отгоре поставено морковче ще насърчи детето да опита от всичко, най-малкото изглежда добре и шарено. И не забравяйте, че само защото не обича броколи, не значи, че няма да се нахвърли на граха, например.

 

 

 

Ограничете времето пред телевизора

 

Всяка минута, в която детето седи пред телевизора, компютъра или видео играта, е минута, в която не се движат. Учени са установили, че децата, които гледат повече от три часа телевизия на ден, са по-склонни към напълняване и наднормено тегло, в сравнение с децата, които гледат по-малко от два часа телевизия на ден. Затова по-добре изключете телевизора и компютъра. Тогава ще видите колко бързо детето ще си намери друго занимание. Също така прекарвайте повече време на вън-за спорт и разходки. Тогава то ще е по-здраво, но и щастливо, защото може да тича на воля.


 


 

 

ПРИМЕРНО МЕНЮ:

 

Сутрешна закуска

 


• Основен компонент на закуската - 100 – 150 г каша от овесени ядки, мюсли, корнфлейкс, макаронени изделия, сандвич, попара със сирене
• Напитка – 200 г
прясно мляко, билков чай, сок (плодов, зеленчуков)

 

• Подкрепителна закуска в 10.00 ч.) – 50 – 100 г пресен плод или зеленчук

Обяд:
• супа – 100 г

При основни ястия, включващи месо супата е постна
• Основно ястие - 130 г

Месни ястия - 5 пъти седмично. През 2-та безмесни дни - риба, зеленчуково-яйчеви ястия, бобови храни

 

Ако основното ястие не съдържа зеленчуци, задължително е да се включи гарнитура или салата от пресни зеленчуци според сезона

• Десерт – 150 г (пресни плодове – 200 г)
Препоръчително е десертите да са на плодова основа


 

Следобедна закуска:


• Основен компонент на закуската - 100 – 150 г
корнфлейкс, каша от овесени ядки, мюсли, кекс, козунак, сандвич, баница, кифла, макаронени изделия
• Напитка – 200 г
сок (плодов, зеленчуков), медовина, айран, боза


 

Вечеря:


• Основно ястие - 130 -150 г
постен гювеч, омлет, зеленчуково ястие със сирене, спагети, пица, пиле, риба
Ако вечерното ястие не съдържа зеленчукова компонента, е добре да се включи салата от пресни сезонни зеленчуци
• Десерт -150 г
мляко (кисело или прясно), плод.

На един хранителен прием е добре да се консумира не повече от 350-400 г храна.

 

 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Учени посочиха колко е полезната доза твърд алкохол на ден

Учени от Кралския университет в Белфаст откриха, че хората, които пият не повече от една стандартна дажба алкохол на ден (десет грама чист алкохол), са по-малко заплашени да развият злокачествени заболявания от онези, които я превишават, съобщи Лента, като се позова на Медикъл експрес.

Два нови автомобила за пациенти на хемодиализа във Велинград

Два нови автомобила, които ще обслужват пациентите на хемодиализа в региона, закупи Общинската болница във Велинград. Специализираните автомобили са купени по решение на Общинския съвет в курорта на лизинг и за тях е била обявена обществена поръчка за 40 000 лева.

30 години инвитро в България

Преди 30 години в България се ражда първото българско бебе, заченато чрез инвитро. Така България става една от първите страни в света, успешно приложили този метод за лечение на стерилитет. Сдружение „Зачатие“ посвещава на този важен юбилей Деня на репродуктивното здраве, който тази година ще се проведе в Плевен на 9 юни 2018 г.