300 млн. лв. крие на година интернет търговията (ТЕМАТА)

20 000 онлайн продавачи регистрирани в НАП, захвърлят касовите апарати

300 млн. лв. крие на година интернет търговията (ТЕМАТА)

Купувачи ще получават директно на телефона фискалните бонове

300 млн. лева укрити данъци и осигуровки средно на година не влизат в хазната от онлайн търговията. Данните са на приходната агенция, а сумата се увеличава с всяка изминала година заради дигитализацията на бизнеса и търсенето на нови канали за продажба. Пандемията подпомогна също родните фирми бързо да влязат в час с технологиите за продаване онлайн, но увеличи и нелегалните практики.

До момента в Националната агенция по приходите (НАП)

регистрирани са над 20 000 електронни магазина.

Колко още се крият в платформи за обяви и социални мрежи, не е ясно. Не е тайна обаче, че след ресторантьорите нелегални онлайн търговци са най-честите укриващи данъци. Само в първия месец на годината приходната агенция е успяла да разкрие 25 млн. лева невнесени в бюджета, които след това са били декларирани. „Купуват стоки от китайски сайтове, които след това препродават през различни платформи за търговия и крият приходите“, смята Ясен Танев, информационен анализатор и председател на УС на асоциацията за развитие на бизнес софтуер (БАРБС). Според него една от мерките е свързване на всички онлайн магазини към сървърите на НАП и така

всяка поръчка, минала през нета, ще бъде ясна за данъчните

За да стимулират търговците да излязат на светло, до края на януари работна група с представители на НАП, неправителствени организации и бизнеса ще предложат насоки за промените, така че да се облекчи работата на онлайн продавачите, но и да се намали рискът за фиска.

Сред облекчаващите режими е широко оповестеното решение онлайн търговците да издават електронни касови бележки, наречено разговорно „софтуерна фискализация“. Това представлява обмен на електронни фискални документи по сигурен канал към НАП и гарантира, че клиентът ще получи разписка по имейл за своята покупка едва след като в НАП са получили и удостоверили нейната фискализация.

"Документът може да не е фискална касова бележка, издадена от фискално устройство, а може да е някакъв вид информационен бон, който да бъде изпратен по електронна поща или по друг технически начин

За целта търговците трябва да обявят в НАП всички платежни сметки, по които получават картови плащания. Освен това съответният платежен оператор, през който минават тези картови плащания, да изпраща периодично данни в НАП за броя на транзакциите и тяхната стойност”, посочи говорителят на НАП Росен Бъчваров. Така хиляди търговци в нета няма да плащат в бъдеще за касови апарати и тяхната поддръжка, а може да използват принтери едва за десетки левове.

Все още не е ясно кога новото изискване ще влезе в сила. Не се предвижда по веригата да има посредник - фискален оператор. Така няма и услугата да се оскъпи излишно, стана ясно на една от срещите на работната група.

Според Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ) все по-голям дял от търговския оборот на бизнеса преминава през електронна търговия и е необходимо НАП да работи за подобряване на средата, като се даде възможност на българския бизнес да бъде конкурентен. Решението смятат, че се състои в изграждане на предвидима и съобразена с последните тенденции в търговията среда, която дава възможност за използване на електронни пари,

криптовалути и други платежни средства, които постепенно изместват парите в брой

Предвижда се режимът на софтуерна фискализация да бъде алтернативен, а не задължителен. Той е трудно приложим при търговци, които извършват продажби чрез Амазон или други подобни онлайн търговци заради техническата интеграция с платформите. Режимът трябва да се прилага за всички видове плащания, които предлага съответният магазин.

Големите вериги също ще може да се възползват от облекчението, като предоставят бележки директно до телефоните на клиентите си. Това вече прави „Лидл“ в магазините си - в момента купувачите със смартфони и изтеглили приложението „Лидл Плюс“ получават хартиена и дигитална бележка. В бъдеще ще остане само дигиталната.

Комисията за защита на потребителите заедно с НАП, неправителствени организации и бранша ще опитат да докажат предположение на търговците, че нелоялните към държавата продавачи, неплащащи данъци и такси, вероятно допускат и други нарушения спрямо потребителите. Така „ще бъдат разделени добрите от лошите“, смята Бъчваров.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.