3 млрд. лв. на година е оборът на електронната търговия, като само за фирмите, имащи в регистрацията си продажби от разстояние, сумата е поне 500 млн. лв. Това сочат приблизителни изчисления на експерти от бранша.

Председателят на Асоциацията за електронна търговия Петър Ванчев смята, че в зависимост от начина на изчисление оборотът на електронната търговия у нас започва от 500 млн. лв. и стига до няколко милиарда лева, например 3 - 4 млрд., и


може да е дори и пет милиарда


„Националната статистика обхваща само дружествата, регистрирани като електронни търговци. Не хваща чуждите, които не са локализирани за България, а също и големите търговски вериги, имащи и сайтове за пазаруване. Отделно не се взема предвид и делът на сивата икономика в сектора”, обяснява той. Според него няма обективна методика за назоваване на точната цифра и затова за по-голяма точност НСИ трябва да работи на база на дейността на куриерските фирми. Причината е, че 80% от електронните магазини ползват техните услуги, а само 20 на сто от е-търговците имат и собствен разнос.

„Над 10 000 са активните сайтове за онлайн търговия в България. Общият им брой е 30 000, но останалите са неработещи или полуработещи. Чуждите, с версия специално за нашата страна, са между 500 и 1000.


Все повече световните марки изместват българските


и при продуктите, и при сайтовете. От няколко години ръстът в електронната търговия се дължи основно на инвестициите в сектора за разширение, нови портали и реклама, а не толкова на нарастване на потребителското търсене и съответно пазарът да отговаря на него. Подобна тенденция е видна и в останалите страни и там е достигната зрялост в сектора. На практика се е достигнало ниво, което затруднява разрастването му повече, отколкото при класическите форми на търговия. От началото на годината в онлайн търговията няма продукт, който да се е превърнал в хит. В момента онлайн се купуват повече стоки, свързани с лятната почивка, за развлечение и за свободното време. Телевизори и стоки за дома по-често се поръчват в студените сезони”, каза още Ванчев.

По думите му в последните година-две


продажбите на дрехи през интернет достигнаха своя максимум


„Преди хората купуваха евтини дрехи, представени през мрежата, заради красиви снимки. Потребителите вече осъзнават, че цената съответства на качеството. Поначало обаче от броя на всички продажби онлайн делът на дрехите продължава да е най-голям и може би е 30 - 40%. Причината е, че у нас те винаги са били един от най-силно продаваните продукти. На следващите места са стоките за дома и техниката”, уточнява той.

Бизнесменът обяснява още, че покупката при дрехите много зависи от действията на продавача. „Доброто представяне и модата карат потребителя да купува импулсивно. Освен това, като се изключи определен сегмент от скъпи марки, дрехите в България са изключително евтини. Някои от тях са на такава цена, че е чудно как са произведени - големи фирми предлагат мъжки ризи по 9,90 лв. или детски дрешки по 3 лв. За компании с малки обеми постигането на такива цени е немислимо”, казва Ванчев.

Според него, изключвайки бързооборотните стоки - храни, напитки и битова химия, онлайн пазарът вече е почти точно копие на класическия (оф лайн). „Вече всички пазаруват през интернет, не само младите, защото потреблението е отражение на начина на живот. Имаме и клиенти на над 70 години. Това са предимно по-интелигентни хора, чиито деца са извън България и интернет е не само средство за комуникация с тях”, каза председателят на Асоциацията за електронна търговия.

Според доклад на една от големите банки у нас, секторът на електронната търговия в България

ще продължи да расте устойчиво, като очакванията са за 27% ръст

и през следващите няколко години. Всяка година онлайн търговията у нас върви нагоре с до 20 - 30%, сочат официални данни от края на 2018 г.

Продуктовите категории, които ще се развиват най-бързо, са поръчка на храна онлайн, дом и градина, а от онлайн услугите с най-голям темп ще растат туристическите пакети, онлайн застраховките и закупуване на билети за събития.

Според представените данни около 1,2 млн. българи са пазарували онлайн през 2018 г., като те най-често са купували дрехи, обувки и аксесоари, спортни стоки и техника. Отделно тенденцията в последните години е онлайн да се пазаруват по-скъпи стоки.

Нарастването на традиционната търговия в световен мащаб е с около 3 - 4%, отчитат още от трезора.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Септември се оказа по-евтин от август

Индексът на потребителските цени за септември 2019 г. спрямо август 2019 г. е 99.7%, т. е. месечната инфлация е минус 0.3%, което означава дефлация, сочи статистика на Националния статистически институт (НСИ).

4 тенденции в интериорния дизайн за тази есен

Независимо дали избират да предекорират дома си или просто да добавят малко свежест с детайл, българите непрекъснато търсят вдъхновение, когато става въпрос за интериорен дизайн. Търсенето онлайн ни показва и кои са трендовете тази есен.