Близо 3 000 или 6% от всички 49 341 явили се на матурата по български език и литература са преписали текста на „Косачи“ вместо да напишат есе или интерпретативно съчинение на последния 41 въпрос. Това сочат анализи на МОН.

Преписвачите на текста са двойно повече спрямо предходната година, обясни експертът по български език и литература Александър Трингов. Според него тази година темата се е приела добре от зрелостници, тъй като разказът „Косачи“ е изучавано два пъти – в шести и в единадесети клас. Той посочи още, че почти половината зрелостници са писали есе, а малко повече от 30% - съчинение. Празен лист пък са предали над 7 400 явили са на матурата, което се равнява на 15%.
Според заместник-министър Михайлова повече зрелостници са изкарали среден или добър резултат. Тя посочи, че основно предизвикателство пред тях е разбирането на текст, извличането на информация от него, както и създаването на авторски текст. Това важи както за изпита по български език и литература, така и за тези по чужд език. „В тази посока трябва да се фокусират учителите, защото тези умения са необходими за живота. Те не могат да се придобият само при подготовка за един изпит, а се натрупват в годините. Трябва все повече да се върви в посока проверка на функционалната грамотност и не толкова на сухи знания чрез стандартизирани тестови въпроси“, подчерта Михайлова. Данни показват, че по-малко от 6% от явилите се са получили максималните четири точки на задачата за резюмиране на текст. Близо 22% не са се справили с нея и тя не им е донесла нито една.
Най-трудна се оказва задачата, която изисква разпознаване на чужда дума текст. Голяма част от зрелостници не знаели, че „хронометър“ не е българска дума.
Данните показват, че освен с резюмето и със създаването на текст, учениците са имали проблеми и с въпросите, проверяващи пунктуационната норма. Няма нито една задача, с която да имат висок процент на постижимост. В същото време познават добре правописа променливо „я“, с „о или у“ и „и или й“. Справили са се и при разпознаване на мотивите и образите в художествен текст. Цитатите и творчеството на автора, както и свързването на творбите ги е спънало.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Засилени проверки на училищните автобуси

Започнаха усилени проверки на автобусите, превозващи ученици. Инспекциите ще се извършват от 16 до 22 септември от служителите на „Пътна полиция“ и на Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“.

 

Ученици инженери с най-много награди в конкурса за млади учени

Ученици с проекти в сферата на инженерните науки спечелиха най-много награди в конкурса за млади ученици. Те завоюваха четири от общо 12-те големи отличия на 31-ото издание на финансираното от Европейската комисия състезание се проведе от събота до днес в София.