Снимки

Пловдивският спектакъл на режисьора Крис Шарков „Момчето от последния чин“, който бе показан за пръв път през есента на фестивала „Сцена на кръстопът“, преди дни имаше и своята софийска премиера. Пиесата на Хуан Майорга – един от най-поставяните днес съвременни испански драматурзи, крие много тайни пластове, които режисьорът и актьорите изследват с очевидно удоволствие, оставяйки и на публиката възможност да си фантазира в тълкуването на мистерията. Да, това е смущаваща история за капаните и рисковете на съзряването, подобна на каквато Майорга е създал и в своята предишна творба „Хамелин“. Да, това може да е и сатира за бездуховния и празен живот на модерния еснаф от средната класа, както и за абсурдните претенции на авангардното изкуство. Но „Момчето от последния чин“ на Майорга и Шарков сякаш е най-вече театрална възхвала на творчеството с неговата обсебваща сила – за изкушението да се вмъкнеш в живота на другите, да го опишеш и да вградиш себе си в написаното. А дори когато физически не можеш да проникнеш в чуждата реалност, собственото ти въображение е достатъчно да те пренесе там.

...Учителят по литература Херман е отегчен от ниския хоризонт на своите възпитаници, чиито съчинения чете у дома на жена си, собственичка на западаща галерия. Докато не попада на работите на талантливия Клаудио, който наблюдава и документира всекидневието на своя приятел Рафаел и неговото семейство с неизменното „Следва продължение“, създаващо усещане за предстоящи колизии. Постепенно Рафа започва да влияе на своите „обекти“ - наистина или в ума си (подвижната стъклена стена от сценографията на Ралица Тонева преразпределя пространството на сцената, заличавайки за зрителя границата между действително и измислено). Херман остава глух за предупрежденията на съпругата си, че случващото се не е съвсем редно: той е по-ангажиран да развива стила на даровития си ученик, вместо да промени етиката му, неговия воайорски морал... Такава донякъде е магията на творчеството и в „Мизъри“ на Стивън Кинг – с цената на всичко искаш да разбереш какво ще стане по-нататък...

Виждаме, че Стефан Вълдобрев (Херман) пак е отличен на театралната сцена в нова роля няколко години след „Син портокал“ и трилогията на Яна Борисова в Театър 199. Достойно му партнира и младият Димитър Николов, възпитаник на проф. Иван Добчев. Познаваме го от „Синята птица“ на Мариус Куркински в Народния, от постановки на „Сфумато“, от филмите „Безкрайната градина“ и „Христо“. Тук неговият маргинал Клаудио почти няма собствена идентичност, за него реално не знаем почти нищо – той се превръща в силна личност благодарение и само в творчеството, шпионирайки и манипулирайки чуждите животи. Неслучайно той е момчето от последния чин, където остава невидим, но всички други са в полезрението му...

В спектакъла участват още Боряна Братоева, Красимира Кузманова, Димитър Банчев, Симеон Алексиев. Преводът на пиесата е на Нева Мичева, музиката – на Асен Аврамов.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Джон Малкович разгадава мистерии с мустака на Поаро

Култовият Джон Малкович ще трябва да пусне мустак, защото влиза в ролята на детектив Еркюл Поаро в сериала "Азбучни убийства”, базиран на едноименния криминален роман на Агата Кристи. Холивудската звезда е подписал договор за мини-поредица от три серии, а адаптацията ще може да се гледа в Amazon и по Би Би Си.

От Болшевик до Света Анастасия – остров с история и романтика

Лекарна, предлагаща чудодейни билки и отвари по стари рецепти, манастирска килия от Средновековието, в която може да пренощувате, ресторант с автентични бургаски ястия по стари рецепти … и всичко това на най-романтичното място в Бургаския залив – остров Света Анастасия.

Кристиан Костов без костюм на абитуриентския си бал

Кристиан Костов избяга от суетата и еуфорията около тоалетите за абитуриентския си бал, като се появи на празника си в Москва с ежедневно облекло. Момчето чудо, което се прочу, като завоюва рекордното за България второ място на „Евровизия“, сподели кадри от събитието в социалните мрежи, но ги изтри часове по-късно. „Няма да ги видите повече, ще се пръснат по света, но приятелите няма да се забравят, никога“, написа изпълнителят на Beautiful Mess под снимките.