Апарт хотели въртят бизнес в сивия сектор

ГЛЕДНА ТОЧКА

Апарт хотели въртят бизнес в сивия сектор

Легализират с наредба кой да предлага ол инклузив

С приемането на Наред-бата за настаняване и заведенията за хранене има и хубави неща, но и други, които не са огледани добре. С нея най-после се категоризират апарт хотелите. Това е особено важно за Слънчев бряг, където подобно на другите големи курорти в страната е пълно с  апартаментни комплекси. Публична тайна е, че те се отдават незаконно под наем на туристи на доста ниски цени, защото при тях няма услугата хранене, както и други екстри, а само се осигурява нощувка и кухненски блок за самостоятелно приготвяне на храна. Така или иначе, до сега, те бяха част от сивия сектор на туризма и това се знаеше от всички. Те не са категоризирани и съответно не плащат никакви данъци, защото не се обявява, че в тях се извършва туристическа дейност. Обикновено се казва, че собствениците настаняват роднини и приятели – нещо, за което е ясно, че не е така, а е бизнес в сивия сектор.
Наредбата дава надежда, че тази дейност ще изсветлее. Най-малкото, което може да се случи е да бъде обявено, че апар комплексите съществуват като туристически обекти, а  
инспекторите да ги проверяват
така, както се процедира и с другите хотели.
Ние от бранша, които работим на светло, сме отворени непрекъснато и постоянно сме обект на всевъзможни проверки от различни институции. Въпросните комплекси обаче не се контролират.
Наредбата поставя на дневен ред и понятието ол инклузив, което също е положителен момент. В последните години пазарът наложи тази услуга и по-голямата част от хотелите по Черноморието я предлагат. Но и тук има проблеми както при апартаментите – развиват я без да е ясно кой може и кой не може да я осъществява, и дали този, който я предоставя има условия и дадености. Тези обекти направиха страхотен дъмпинг на хотелите в светлата част на бизнеса, защото едно барче или малък ресторант е с далеч по-малки възможности, отколкото хотел с голяма инвестиция и големи свободни площи, игрища и всякакви други атракции, каквато е всъщност идеята на тази услуга.
Така хаосът на пазара стана огромен, тъй като не се регламентира в детайли що е то ол инклузив и как трябва да се провежда. Важното е, че с новия документ това понятие се въведе, както и това, че донякъде ще се диференцират обектите, които могат да работят тази дейност.  
Документът обаче залага някои странни изисквания към висококатегорийните хотели. Те дори звучат несериозно, защото базата на четири и пет звездните е добра, те са нови и хубави, така че завишените изисквания няма да притеснят колегите.
Проблемът е в обслужването
Всъщност, с наредбата по никакъв начин не се гарантира, че ще се повиши неговото качество. Това е основното, защото туристът няма да реагира, ако телевизорът в стаята му е 28 инча, а не 32. Ако той има доброто обслужване, вкусна храна, която му се поднася от усмихнати сервитьори, а камериерката не е начумерена, екранът, към който поглежда от време навреме му е  последна грижа. Същото важи и за минибаровете. Когато гостът е избрал услугата ол инклузив, дори не отваря хладилника. Той пие алкохол без да плаща до 23.00 часа.   
Новите изисквания едва ли ще ни натоварят финансово. Смисълът на промените е да бъдат в полза на туристите. Ние искаме да се въведат критерии, които да са в плюс за нашите гости, но много промени в това отношение няма.
Например, изискването да се свързват хората с деветка с рецепцията. Ами ние и в момента сме с деветки. Повечето от хотелите от 15 години работят с номер 9 на рецепцията.
* Авторката е председател на Съюза на собствениците в Слънчев бряг и заместник-председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.