Точно в 4 часа в неделя стрелките на часовника ще бъдат преместени с 60 минути напред, припомниха от БАН.

Обяснението за преминаване от лятно към зимно часово време е, че се пести енергия и се осигурява на хората повече светлина, както и че така се повишава активността им.

Според много специалисти обаче смяната на времето има негативно влияние върху здравето ни, тъй като промяната разстройва вътрешния ни биологичен часовник. Някои смятат, че връщането на часовника с един час назад може да доведе до изостряне на хроничните заболявания и депресия, докато други експерти обясняват, че това се дължи единствено на самовнушение.

Причината е, че промяната разстройва вътрешния ни биологичен часовник и нарушава възприятието на човека, свързано с редуването на тъмната и светлата част от денонощието в зависимост от годишния сезон. Именно поради тази причина преди няколко години д-р Тотко Найденов, специалист по социална медицина, отправи призив към Министерския съвет да забрани смяната. „Има много страни в Европа, които не си сменят времето. Излишно е и много досадно, а и влияе на много хора. Не трябва да вървим против природата“, заяви д-р Найденов. По думите му след часовата смяна поне 15 дни ще са необходими на организма да се приспособи. През това време обаче много от хората ще бъдат подложени на голямо напрежение. Може да се наруши имунната система и тя да рухне изцяло. Промяната действа и на психиката ни – ставаме по-напрегнати, изнервени. Отиваме на работа недоспали, предварително изморени. За влошаване на състоянието ни оказва влияние и есенната умора и депресия, която се отключва именно в този период. Тежката зима, през която ще изгубим запасите си от витамин D, също изтощава организма. Затова при смяната на часа може да се стигне и до сериозни проблеми. Изострят се хроничните болести – хипертония, стенокардия, мигрена. Статистиката показва, че при смяната на часовете обажданията към Бърза помощ нарастват с 12%, броят на инфарктите със 75%, на самоубийствата – с 66%, а нещастните случаи пък стават три пъти повече. В резултат от дисбаланса инфарктите и инсултите зачестяват в първите седмици след преминаването към лятно часово време. Същевременно се отразява върху хормоналния баланс на организма, защото нивото на хормона мелатонин намалява. Когато има такова понижение, от една страна, ни измъчва безсъние и може да се въртим дълго време, докато заспим, а от друга не можем да се събудим сутрин. Липсата на пълноценна почивка предизвиква отпадналост и умора. Хората с по-слаб организъм е възможно да страдат от главоболие, замаяност и дезориентация. Обърканият биологичен часовник понякога предизвиква депресия или апатично настроение, загуба на апетит, гадене или чувство на тежест в корема. Страдащите от язва, хипертония или астма могат да влошат състоянието си.

За да се адаптира организмът по-бързо, избягвайте купоните три-четири дни преди местенето на стрелките на часовника и една седмица след това. В този период не употребявайте алкохол, наблегнете на свежите салати и плодовете. Хладкият душ е за предпочитане, заменете кафето с билков чай. Печената тиква, медът и киселото мляко могат също да помогнат за по-бързата адаптация.


 

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

10-годишнината си Хил клиник отбелязва с намалени цени

През юни 2019, точно десет години след своето създаване, Хил клиник обявява СПЕЦИАЛНА цена за пакет „Здраве на простатната жлеза“. Може да се възползвате от намалената стойност и да заплатите 35 вместо 50 лв. 

30 г фибри пазят от възпаление на дебелото черво

Известно е, че млечните и животинските храни не съдържат никакви фибри. Храните, които са богати на мазнини, също имат минимални количества фибри, а храните с високо съдържание на влакна почти не съдържат мазнини.