Хора с маски на очите, облечени в дълги сукнени палта с кожени шапки и яки, валсират върху ледена пързалка, по която героите трудно ще балансират между дълг и чувства, и огромна, но минималистично обзаведена бална зала/гара/гостна/кабинет със стени, изписани със ситния почерк от ръкописите на Лев Толстой – ето я изящната визуална рамката, обединяваща руското и универсалното в спектакъла по бездънния роман „Анна Каренина“, чиято премиера бе в края на миналата седмица в Театър „София“. За пръв път постановка по тази велика творба се качва на българска сцена, а в отличната драматизация на режисьора Николай Поляков по особен начин се долавят мотиви от цялата руска класика. Изпусната реплика за продадени гори и разорени имения напомня за „Вишнева градина“ на Чехов, за нахлуването на грубия капитал в елегантния, но непрактичен свят на аристокрацията, а въпросът на Чернишевски „Какво да се прави?“ (с живота, с любовта, с отговорностите и изборите) и отговорът – да се работи (пак по Чехов) минават като лайтмотив в представлението. Почти като малкото вагонче - уж безобидна част от интериора на дворянските имения, която обаче изиграва и фаталната роля на връхлитащия влак накрая.

Мила Банчева е първата Анна Каренина на българската сцена.

Любовната история на омъжената Анна Каренина (Мила Банчева), която свършва под влака, неспособна да понесе съмненията и изпитанията на връзката с по-млад мъж - граф Вронски (Антон Григоров), на наивната Кити (Симона Халачева) и носителя на нови социални идеи Льовин (Юлиян Рачков), брачните неудачи на Доли (Милена Гераскова) и вятърничавия Стива Облонски (Мартин Гяуров), делничните грижи на князете Шчербацки (Михаил Милчев и Йорданка Любенова) са разиграни на фона на обществените процеси в края на 19-и век: навлизането на електричеството и енергийните компании в бита, разкрепостяването на селяните и жените, неуспешните реформи и непроменящия се безхаберен мужишки манталитет. Във всеки момент се усеща, че личният свят на човека е накърнен от бъзсърдечния социум, който прощава всички перфидни роли, но не и лукса да нарушиш правилата, бидейки себе си. В това общество на маски и условности почти не могат да се „чуят“ чувствата – ето една от осите, по които е работено в спектакъла. И режисьорът Поляков, сценографът Марина Райчинова, хореографът Анна Пампулова и композиторът Христо Йоцов заедно с актьорите (и онези, които играят „актьори“ - София Маринкова и Юли Малинов) са постигнали завиден екипен резултат на високо естетическо ниво.

Но очите са вперени в единиците. Мила Банчева започва като витална и неподправено чаровна Анна, но бързо сякаш преминава в стилистиката на документалния вербатим театър, в която напоследък работи и която не иска персонажите да се играят, а просто да произнасят репликите. Малко ни липсва онова „руско дуенде“ на почти всички класически героини от Татяна Ларина до Настася Филиповна; няма я онази страст, при която „Не ме интересува“ означава „Душата ми е разбита и ме боли“, а не „Не ми пука“. Може би режисьорът е искал да избегне форсираната емоционалност или просто на Мила й трябват още няколко представления, за да се разгърне и спектакълът да се превърне в истинско събитие. Защото сега на моменти героинята й прилича на капризна неблагодарница, незнаеща какво иска между двама благородни мъже, които я обичат искрено: съпругът й политикът Каренин (Ириней Константинов) и офицерът Вронски.

 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Изкушават Майкъл Фасбендър за „Шерлок Холмс 3“

Студиото Warner Bros. иска да привлече Майкъл Фасбендър за ролята на един от основните злодеи в третия филм за Шерлок Холмс с участието на Робърд Дауни Джуниър. Договор със звездата от „Стив Джобс“ все още не е сключен, като не е ясно и дали са стартирали преговорите.

Metallica отложиха първия концерт след рехабилитацията на Хетфийлд

Всички фенове на Metallica с нетърпение очакваха датата 28 март, за когато беше насрочен първият концерт на метъл величията, които миналата година прекъснаха турнето си, за да може фронтменът Джеймс Хетфийлд да влезе в клиника по рехабилитация за проблемите си с алкохола и не само

Посвири ми на тибетска купа

Девет купи, изработени от 7 различни метала, и един инструктор, който ги владее – така изглеждат в цифри йога часовете на Светла Иванова през последния месец. Певицата, която феновете на попа познават с хитове като „Любов и кафе“ и Ces’t La Vie, пренасочи срещите със своята публика в студията за йога и релаксация, но музиката остава основен елемент в практиките й.