Снимки

- Г-н Тодоров, за какво е симптом тежката катастрофа на магистрала „Тракия“, при която шестима загубиха живота си?

- За съжаление тази катастрофа показа, че не сме си научили уроците. Оказва се, че продължаваме да не използваме колани на задни седалки. Това е причината у нас годишно да загиват около 100-200 души. По 20 деца всяка година губят живота си, защото при пътуване не са били в столчета. При скорост от 40-50 км/ч в градска среда, ако има челен удар, детето получава травми, подобни на падане от петия етаж. Другият проблем е, че Пътна полиция не контролира поставянето на колани на задната седалка, а по Закона за движение по пътищата КАТ може да напише актове на пътници в нарушение. Но от там заявяват, че не проверяват автобуси, въпреки че по закон те са отговорни за това. Правят се само еднократни кампанийни проверки как родители возят децата си за 1 юни и 15 септември. Вече има тенденция и през последните 3-4 години да загиват деца, защото са били без колани и предпазни седалки.

- Тоест това се превръща в нещо като пожелателна мярка?

- Така е. Затова решихме да предприемем информационна кампания с известни личности, за да обясним на хората колко е важно да се използва предпазен колан дори в автобусите. Нужно е да има информираност, но и санкция на държавата.

- Но нали шофьорът е длъжен да предупреждава пътниците, когато се качат в автобуса, да поставят колани? Това доколко се спазва?

- Той е длъжен, но ще видите, че в страни като Англия и Белгия автобусите не тръгват, ако пътниците не са поставили коланите си. Както е при летене в самолета. Общо взето, такъв трябва да е подходът и при автобусите. Не може да се разчита само на отговорността на хората. Когато има катастрофа, това бърка в джоба на всеки един от нас като данъкоплатец. Получава се така, че линейките, които са отишли на мястото на даден инцидент, най-вероятно са пренебрегнали друг човек в тежко състояние. Престоят на пострадалите в реанимация също се плаща от всички нас. Затова за мен не е без значение дали някой не е поставил колана си по време на движение. Искаме задължително в автобусите да се обявява, че коланите са задължителни. Ние пък ще направим информационна кампания, но в същото време нека Пътна полиция да спира автобуси и да глобява пътници без колани. Това не бива да е пожелателна мярка. Настояваме и за редовни проверки на родители, когато возят сутрин децата си на градина. Когато автобусът спре на дадена бензиностанция за почивка, стюардите да помолят пътниците да поставят коланите си и да проверят дали това е направено. Сигурен съм, че при тези обстоятелства пътуващите ще са изрядни. Открихме и горещ телефон 0700 17 112, на който всеки пострадал може да поиска съвет. Тепърва много хора ще имат проблем със застрахователи, медицинско обслужване.

- Какво трябва да направят тези хора и необходимо ли е да избързват?

- Пострадалите трябва да са наясно, че ще има шест месеца досъдебно производство. По време на него те ще бъдат разпитани като свидетели. Добре е всички да пазят медицинските си документи, както и разходите, платени за лечение. Причината е, че след това те се възстановяват. Трябва да има фактура на тяхно име. Освен това автобусите имат две застраховки - “Злополука“, която е с фиксирана сума. Тя покрива само смърт и инвалидност. Застраховка „Гражданска отговорност“ е с много широк обхват и покрива всички болести, медицински разноски, неимуществени вреди и др. Процедурата е, че трябва да се съберат набор от документи, също така протокол за пътно-транспортно произшествие и когато приключи досъдебното производство и е ясно кой е виновен, тогава тези документи се дават пред застрахователя. Те трябва да се произнесат в тримесечен срок да изплатят обезщетение според увреждането на всеки човек. Така че моят съвет е всеки според неговите конкретни въпроси да потърси съвет на телефона.

- Необходимо ли е хората да бързат с предявяването на искове?

- Не, защото има 5-годишна давност. Някои некоректни адвокати ги карат да бързат и да подават документи, защото уж изтичала давност. Хората не бива да се лъжат и да бързат. Много внимателно трябва да се четат договорите и всичко, което подписват. Нещо много важно - да не позволяват обезщетенията от застрахователите да отиват по сметка на адвоката, а на лична сметка на пострадалия. Има много измами, при които адвокати прибират пари и не ги отчитат на хората.

- Какво щеше да стане, ако голяма част от пътниците при тежката катастрофа на „Тракия“ бяха поставили колани?

- Голяма част от тях щяха да са живи. Ние сме разследвали много такива катастрофи. Смъртта настъпва от това, че когато автобусът се обърне, по инерция продължава да се движи. Така пътниците падат и той ги премазва.

- През изминалите почивни дни по Великден продължи тенденцията с голям брой катастрофи. Защо се получава така?

- Темата е дълга. Тя обхваща проблемите с обучението, възпитанието, събираемостта на глобите, липсата на камери. Не може да има хора с по 300 акта. Всяка втора санкция не се плаща. Когато отиваме на Запад, спазваме законите, защото има глоби. Това е един от основните проблеми. Също липсата на камери, прехвърляне на топката. КАТ заявяват, че не проверяват автобуси, защото това се извършва от ДАИ.

- Отново имаше катастрофа, предизвикана от млад и неопитен шофьор. Друга водачка пък помля няколко автомобила заради употреба на алкохол и наркотици.

- Това е другият сериозен проблем, че по време на курсовете не се кормува достатъчно. Вместо 31 часа обучаващите вземат само 10-12 часа, не се учат да шофират по магистрала. Докато няма събираемост на глобите, едва ли ще има някаква промяна.

 

Визитка:

Роден е на 26 октомври 1972 година

Завършил е английска гимназия в Пловдив, след това право в Софийския университет „Св. Климент Охридски” и застраховане във ВУЗФ

Носител е на голямата награда „Достоен българин” за 2009 година и на голямата награда „Златен ритон”


 

 

 
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Eнергийни сюжети или каква е връзката между леда, електричките и "Белене"

Явно последната седмица на петия месец от нашето председателство на Съвета на Европейския съюз ще протече под знака на две важни визити на български политици в Русия: отминалата вече среща на президентите на двете страни в Сочи и предстоящата среща на българския премиер с руския президент и с други официални лица на 30 май в Москва.

Побойниците от фейсбук

Късно следобед в събота до читалището в кв. "Гривица" в Шумен убили с нож млад мъж, баща на три деца. На пръв поглед мнозина биха отвърнали глава - битова свада на границата на квартала с циганската махала, някак си дежавю, което не предизвиква съпричастност. Можеше да си продължим с обърната глава, ако не беше цялата съботна активност на убиеца в социалните мрежи.

Вечната сила на пазарлъка

 Промениха се светът, хората и техните нрави. Няма го умилителния пазарлък от времето на Любен-Каравеловите герои. Дигиталната епоха иска своето.