22 училища и детски градини предлагат иновативно обучение за хлапета със специални образователни потребности.

В списъка влизат три прогресивни училища, които се фокусират върху напредъка на детето и това какви са неговите нужди. 13 пък са частните образователни институции, в които се следва педагогическа система „Монтесори“, сочи проверка на „Монитор“ в регистър на институциите в системата на предучилищното и училищното образование. Те се допълват от шест иновативни школа, които са избрали различения педагогически подход в отделни свои паралелки, посочват от МОН.

Учениците, които се обучават в прогресивните училища, техните родители и учители са общност. Хлапетата в един клас са не повече от 20-22, като на всеки десет има по един педагог. Всеки малчуган следва индивидуален план за учене заедно с учителите и родителите.

„Това дава възможност

фокусът да е върху ученето и напредъка на детето

какви са неговите нужди, за да може да се придвижи напред. Може да се окаже, че причината да не напредва по даден предмет е различна и то има някакви други нужди, които му пречат“, обясни основателят на мрежата прогресивни училища Явор Джонев. В прогресивните училища гледат на образованието като развитие на цялостната личност. За целта имат три направления на обучение – традиционните, мета и изследователски предмети. Вместо с оценки напредъкът на децата се следи по списък от компетентности, които трябва да бъдат развити по даден предмет. Важното е всеки да овладее базовото ниво.

В две от прогресивните училища има по 1-2 хлапета със СОП, но в третото тази есен стартира специален клас от 9 деца с аутизъм. То е по иновативен проект, разработен от Фондация “Образователно равенство – Аутизъм - България”. За всеки малчуган е разработен индивидуален учебен план, който се променя успоредно с прогреса на детето. Работата се осъществява по специализирана образователна програма под супервизията на Ана Лоининг, сертифициран обучител по прилаганите 4 вида терапии с 18-годишен ефективен опит. Програмата включва 32 урока, които в себе си интегрират тези четири терапии. Всеки от тях има репертоар, като едно нещо се смята за усвоено само когато се повтори три пъти в един и същи ден и три различни ситуации пред три различни специалисти. Например при имитиращия – първо се започва с повтаряне на движение, видяно от учителя, докато не започне детето да го изпълнява под вербална команда. Самото обучение през деня пък има три нива – учебно, игрово и в психомоторната зала. След това за децата се провеждат и извънкласни занимания – сугестопедия, йога, плуване, музика, които отново са в училището и така родителите не трябва да обикалят града. През цялото време с всяко дете работи различен специалист, които също се обучават успоредно с децата. Благодарение на индивидуалния план на работа само за два месеца малчуганите са постигнали напредък, отчитат Илонка Александрова и Мира Алякова от фондацията.

Крайната цел пред специалистите е хлапетата да получат необходимата подготовка, за да бъдат готови да надградят своето обучение със стандартния образователен процес в училище. Програмата е подходяща за всички деца със специални образователни потребности – дислексия, хиперактивност, диспраксия, Аспергер и т.н. обясняват Александрова и Алякова. От фондацията уточниха, че

в момента МОН финансира частично обучението

на специалистите, а от Столична община са заделили средства до края на календарната 2019 година. Останалата сума обаче трябва да се покрие от дарения или родителите. Те смятат, че този пилотен проект трябва да се приложи в повече подготвителни групи в училищата, за да може повече деца със СОП да бъдат интегрирани в образователната система на страната.

Всички Монтесори паралелки, училища и детски градини използват един и същ подход. Малчуганите в детските градини сами избират с какво да се занимават според своите лични потребности от предварително подготвените за неговата възраст материали. В училище децата имат собствен план и сами избират по кой предмет кога да се подготвят. В класните стаи има отделни кътове за различните предмети, към които учениците се насочват.

Още по темата четете в хартиеното издание на "Монитор"!
 

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Лекции по икономика като на кино в Чубу

Лекции по икономика се провеждат по начин, сякаш гледаш филм за индустриалната революция. Огромни екрани, затъмнена зала и движещи се картинки разказват за историята на световната икономика. Това се случва във факултета по икономика на един от най-големите университети в региона Чубу, в Япония.

Грипната епидемия идва в края на януари

„Грипната епидемия закъснява заради топлата есен. Тя се очаква в края на януари – началото на февруари. Това съобщи пред „Монитор“ главният здравен инспектор доц. Ангел Кунчев. У нас все още не е изолиран щам.